Z jakiego powodu zapamiętacie Państwo 2018 rok w Waszej firmie?
Paweł Łuczka – wiceprezes ds. handlu Ceramiki Paradyż: 2018 był dla nas rokiem niezwykle intensywnej pracy oraz ogromnej determinacji i konsekwencji w działaniu, dzięki czemu z sukcesem udało się zrealizować wiele projektów. Koncentrowaliśmy się na aktywnościach, które dostarczą klientom biznesowym autentycznych wartości, a klientom finalnym inspiracji oraz unikalnych doświadczeń zakupowych. Rok 2018 zapamiętamy także z perspektywy kontynuacji procesu dalszych przemian w firmie, zapoczątkowanych wraz ze zmianą struktury właścicielskiej.
Jakie wydarzenia, decyzje, zjawiska były najważniejsze dla Waszej firmy?
W minionym roku odważnie spojrzeliśmy w przyszłość. Przeprowadziliśmy m.in. rebranding w strukturze naszych marek. Jeszcze bardziej postawiliśmy na dzielenie się wiedzą i dialog z otoczeniem. Ruszyła Akademia Paradyż, czyli projekt unikalnych na rynku autorskich spotkań edukacyjno-inspiracyjnych dla właścicieli i osób zarządzających salonami sprzedaży materiałów łazienkowych.
W Tomaszowie Mazowieckim uruchomiliśmy z kolei Paradyż Design LAB, czyli miejsce pracy twórczej nad produktem, warsztatów oraz wydarzeń angażujących klientów i partnerów zewnętrznych.
Postawiliśmy na jakość eksponowania naszych produktów, czego dowodem były m.in. otwarcia nowych salonów w Równym oraz Kijowie na Ukrainie, w Warszawie czy stolicy Rumunii -Bukareszcie.
Zwiększyliśmy również swój udział na rynku północnoamerykańskim podpisując kontrakt z nowym partnerem, który stał się głównym dystrybutorem naszych produktów w Kanadzie i USA.
Nasze działania zostały docenione na najwyższym, krajowym szczeblu. Otrzymaliśmy Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP przyznawaną przedsiębiorstwom, które wnoszą cenny wkład w rozwój polskiej gospodarki oraz budują pozytywny wizerunek polskiej przedsiębiorczości na arenie międzynarodowej. Zostaliśmy także laureatem konkursu Dobry Wzór 2018 za kolekcję Esagon, która potwierdza wyjątkowe wzornictwo naszych produktów.
Nie sposób pominąć także faktu, iż w minionym roku nadal aktywnie działaliśmy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Angażowaliśmy się w działania związane ze sportem, filantropią, kulturą i sztuką. Po raz kolejny pełniliśmy zaszczytną rolę Mecenasa Łódź Design Festival. Byliśmy również obecni w przestrzeni miejskiej, odsłaniając w Łodzi i Gdyni niestandardowe artystyczne instalacje wykorzystujące tradycyjny materiał jakim jest ceramika, ale w zupełnie nowatorskim ujęciu.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój Państwa firmy w 2018 roku?
Odwaga i determinacja. Można śmiało powiedzieć, że podjęliśmy działania na miarę nowoczesnej firmy, która realnie odpowiada na trendy rynkowe i nie boi się wdrażania nowych pomysłów. Jesteśmy bowiem przekonani, że przewagę konkurencyjną w branży osiągną tylko ci producenci, którzy spełnią oczekiwania partnerów biznesowych, inwestorów i klientów indywidualnych poprzez odpowiednią korelację dostępności i jakości produktów, unikalnego wzornictwa i wyjątkowej obsługi.
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Każdy rok przynosi nowe wyzwania, na które trzeba odpowiedzieć. Podobnie jak wielu polskich producentów musieliśmy się zmierzyć ze stale rosnącym importem płytek na rynku.
Uważnie przyglądaliśmy się możliwym następstwom ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę. Ten aspekt dotyczył głównie kanału sprzedaży jakim jest DIY.
Pod koniec roku natomiast zaczęliśmy bacznie obserwować również kwestię znaczących podwyżek cen gazu i prądu, która jest niezwykle istotna z punktu widzenia prowadzenia naszej działalności.
Co było najważniejszym zjawiskiem kształtującym branżę łazienek w Polsce w 2018 roku?
Jeśli chodzi o rynek płytek ceramicznych dało się zauważyć raczej kontynuację trendów i weryfikację kierunków biznesowych, niż ich całkowitą rewolucję. Jeśli mówimy stricte o branży łazienkowej, można stwierdzić, że producenci jak i właściciele salonów przygotowują się na pewną rewolucją, gdyż już niebawem głównym nabywcą będzie pokolenie wychowane na funkcjonalnościach smartfonów.
Dodatkowo łazienki nabierają coraz większego znaczenia, gdyż poza ich funkcjonalnością czynią z nich miejsce miłego spędzania czasu i relaksu.
Nie można pominąć także faktu skupiania uwagi na projektantach i klientach finalnych, którzy są coraz bardziej wyedukowani, poszukują swojego stylu i rozwiązań oraz produktów o ponadczasowym wzornictwie.
Jaki jeden swój produkt / nowość wybralibyście jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
W roku ubiegłym wprowadziliśmy do swojej oferty nowości produktowe, wpisujące się w aktualne trendy wnętrzarskie. Wartym podkreślenia jest premierowe wdrożenie pod marką Paradyż My Way czterech nowych kolekcji w wielkim formacie – Barro, Calacatta, Space i Tosi. Stworzyliśmy je z myślą o najbardziej wymagających klientach, którzy poszukują rozwiązań do różnego rodzaju wnętrz i powierzchni. Płytki wyróżniają się przede wszystkim niezwykle eleganckim, oryginalnym, minimalistycznym wzornictwem, inspirowanym kamieniami najwyższej jakości. Warto wspomnieć także o kolekcjach takich jak Modern, Moonlight, Taiga, a nawet o uniwersalnych insertach szklanych, które spotykały się z bardzo pozytywnym odbiorem w rynku.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z nowym rokiem – czego możemy się po firmie Ceramika Paradyż w 2019 roku spodziewać?
W tym roku Ceramika Paradyż obchodzi 30-lecie swojego istnienia. Z tego względu, jest to dla nas rok szczególny. Nie będziemy jednak tylko świętować i wspominać naszych największych sukcesów, ale przede wszystkim, zamierzamy jeszcze odważniej patrzeć w przyszłość. Skupimy się na dostarczaniu wartości dla naszych partnerów oraz klientów indywidualnych. Jako aktywna i innowacyjna firma chcemy dalej napędzać polskie wzornictwo i inspirować do tworzenia pięknych, stylowych wnętrz. W szerszej perspektywie, naszym celem jest zachowanie pozycji jednego z liderów na rynku płytek ceramicznych, dlatego też ważnym aspektem będzie jednocześnie stabilizacja otoczenia biznesowego firmy oraz dalsze wzmacnianie relacji z partnerami handlowymi.