Zaległości do nadrobienia – to one stały się tematem tegorocznej konferencji “Marketing w branży łazienkowej”. Ósma edycja organizowanego Roberta Sieńkę spotkania przyniosła podsumowanie i diagnozę tego, co firmy z naszego segmentu rynku muszą jeszcze zrobić, aby poprawić skuteczność swoich działań.
Konferencja “Marketing w branży łazienkowej” to jedna z najważniejszych tego typu imprez w roku. Od ośmiu lat spotykają się tu przedstawiciele producentów oraz dystrybutorów wyposażenia łazienek oraz specjaliści od nowoczesnych form marketingu, dziennikarze i badacze rynku. Jest to wyjątkowa okazja by poznać nowe narzędzia oraz trendy, przeanalizować postępy branżowych aktywności czy zdiagnozować zaległości.
W tym roku spotkaliśmy się 18 października. Jak zwykle – w Hotelu Ossa w Rawie Mazowieckiej.
Pan, który sprzedaje kabiny. Także.
Cezary Lech to ekspert redakcji portalu SprawnyMarketing.pl. Ale też właściciel firmy sprzedającej… kabiny sanitarne. To nietypowe połączenie zawodowych aktywności przyniosło nam ciekawą prezentację. Ekspert od marketingu internetowego, w oparciu o swoje własne doświadczenie, pokazał jak w cyfrowym świecie skutecznie budować pozycję dystrybutora wyposażenia łazienkowego.
Wskazywał przede wszystkim na konieczność regularnego publikowania atrakcyjnych i rzetelnych treści na stronie – nie tylko związanych z produktami. Ważny jest także kontekst w jakim funkcjonuje biznes czy odwołania społeczno-kulturalne wokół których również warto tworzyć treści. Za przykład posłużyły publikacje na firmowym blogu sklepu z kabinami sanitarnymi.
Jak zauważał Cezary Lech: wiele firm z branży łazienkowej ma problem z konsekwentnym generowaniem treści, a to przekłada się na utratę uwagi odbiorców. Ważne jest więc z jednej strony wykorzystanie narzędzi remarketingu, dzięki czemu udaje się dłużej podtrzymać uwagę odwiedzających. Ale przede wszystkim: konieczne jest regularne publikowanie i dbanie o aktualność swoich kanałów komunikacyjnych. Nieumiejętnie wykorzystywane są także poszczególne narzędzia, bądź też firmy nie korzystają z nich wcale. A jak udowodniły pokazane w trakcie prezentacji przykłady branża łazienkowa może przyciągać spore grono odbiorców – wystarczy tylko nieszablonowy pomysł na promocję.
Monitoruj!
Swoistym uzupełnieniem pierwszej prezentacji było wystąpienie Mikołaja Winkiela z Brand24. U Cezarego Lecha była mowa o budowaniu wizerunku firmy, Winkiel mówił z kolei jak skutecznie o niego dbać. Firma Brand24 powróciła na konferencję “Marketing w branży łazienkowej” po paru latach – tym razem z glorii lidera monitorowania internetu w Polsce oraz jednej z ważniejszych firm w tym segmencie na świecie. Z prezentacji mogliśmy się przekonać, jak działają zaawansowane narzędzia do obserwowania sieci oraz jak na bieżąco śledzić opinie o naszej marce np. na portalach społecznościowych. Ale prelegent pokazał też, jak narzędzia oferowane przez Brand24, mogą być przydatne w efektywnym docieraniu do potencjalnych, nowych klientów.
Marketing w branży łazienek – są zaległości
Kolejne wystąpienia były okazją do bliższego przyjrzenia się branży łazienkowej już w oparciu o analizę konkretnych danych dotyczących stricte tego segmentu rynku.
Nasi redaktorzy, Piotrek Sawczuk oraz Arek Kaczanowski, ocenili zaangażowanie producentów wyposażenia łazienek w aktywność związaną z internetowym wideo. Przedmiotem ich prezentacji była dogłębne omówienie statystyk kanałów i jakości materiałów udostępnianych przez polskie firmy na YouTube. Sprawdziliśmy jak prowadzone są, oraz jakimi zasięgami mogą pochwalić się, kanały poszczególnych marek.
– Branża łazienkowa nie odróżnia się od innych polskich firm z segmentu wyposażenia wnętrz. YouTube traktowany jest jako miejsce, gdzie zamieszczane są filmy promocyjne oraz wizerunkowo. Z rzadka trafiają się treści poradnikowe, a żadna marka nie prowadzi własnej spójnej i przemyślanej strategii komunikacyjnej za pośrednictwem tego medium – podsumował Arek Kaczanowski.
Piotrek Sawczuk przedstawił jak wygląda tworzenie wideobloga od środka. Współtworzy on kanały Take Me To Design oraz Telewizja PUBliczna i na ich przykładzie opowiedział, jak budować zaangażowanie fanów oraz spójną koncepcję narracyjną w świecie internetowego wideo.
Szczegółowe przedstawienie wyników analizy o których mówili nasi dziennikarze wkrótce znajdziecie na portalu Design/Biznes na tej stronie.
Redefinicja roli łazienki
Tradycyjnie wielkie zaciekawienie i uwagę uczestników zwróciło wystąpienie Marcelina Matusiaka z GfK Polonia. Na podstawie badania OmniBuz przedstawił on potencjał rynku łazienek w Polsce. Przeanalizowano jakie łazienki mają Polacy, jak wygląda nasza siła nabywcza oraz jakie są oczekiwania inwestorów przy aranżacji tego wnętrza. Marcelin Matusiak pokazał jak rozwija się rynek budownictwa mieszkaniowego w poszczególnych rejonach Polski oraz zwracał uwagę, że mimo upływu lat marketing w branży łazienek wciąż ma wiele do nadrobienia w swoich strategiach działania.
Warto odnotować fakt, że dziś na zakup płytek oraz ceramiki (uważanych dotąd za trzon łazienkowego wystroju) przeznaczamy średnio 30% budżetu. Ich rola maleje, są postrzegane jako tło i podstawa wnętrza, ale o jego klimacie powoli decydują inne aspekty.
Trochę na przekór presji, by inwestować przede wszystkim w marketing online, badanie GfK pokazało, że w Polsce wciąż około ⅓ klientów nie korzysta z internetu. Jest to olbrzymia grupa odbiorców, wobec których działania marketingowe prowadzone przede wszystkim w internecie nie będą nieskuteczne. W tym kontekście istotne są np. salony łazienek i aktywności związane z tradycyjnymi kanałami dystrybucji.
– Łazienka jest przestrzenią, w której coraz bardziej lubimy przebywać – podkreśla Marcelin Matusiak.
Trochę podstaw
Konferencja w Ossie to spotkanie, na którym odnajdą się zarówno początkujący w branży, jak i doświadczeni specjaliści od marketingu. Ci pierwsi wiele użytecznych wskazówek znaleźli w ostatnich prezentacjach.
Wstępem do zagadnienia digitalizacji działań promocyjnych była prezentacja Bartłomieja Raka z Socjomanii. Opisał on zyski i wyzwania związane z prowadzeniem aktywności promocyjnych w świecie cyfrowym. Uwagę uczestników skierował na kryteria, jakimi kierować się przy doborze agencji kreatywnej. Kluczowe jego zdaniem jest skupienie się na ludziach, z którymi będziemy pracować, a nie tylko “portfolio” czy pomysłach agencji. Ważna jest także organizacja współpracy i wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Bartłomiej Rak zwracał uwagę na konieczność śledzenia zmian wprowadzanych np. na portalach społecznościowych. Ich znajomość decyduje bowiem o skuteczności działań prowadzonych w cyfrowym świecie.
– Dzisiaj o wiele sensowniejsze jest budowanie zasięgu w wąskich grupach odbiorców. Myśląc o promocji trzeba coraz częściej zwracać uwagę na to, by docierać przede wszystkim precyzyjnie, a nie szeroko – komentował.
Sklep Twój dobrze zaaranżowany
Na zakończenie konferencji Marcin Grzelak z Warto Szkolić przygotował przegląd podstawowych zagadnień z visual merchandisingu. Opowiadał o tym, jak efektywnie wykorzystać podstawowe zasady aranżacji przestrzeni sklepowej do zwiększenia efektywności sprzedaży. Zasady przez niego przedstawione mają zastosowanie głównie w sklepach o większym metrażu, ale ich znajomość będzie cennym wsparciem dla przedstawicieli producentów podczas odwiedzin w punktach, w których dystrybuowane są ich produkty. Jak wskazywał wcześniej jeden z ekspertów – producent musi być dla swojego dystrybutora wsparciem i nauczycielem. A aranżacje wielu polskich salonów czy marketów budowlanych pokazują, że efektywne wykorzystanie zasad organizacji przestrzeni handlowej wciąż kuleje.
Tegoroczna konferencja była barometrem tego, co branża musi jeszcze zrobić w celu podniesienia efektywności swoich działań. Od ośmiu edycji Robert Sieńko ze swoimi prelegentami stara się wspierać pozytywne zmiany – dzięki temu marketing w branży łazienek jest coraz nowocześniejszy. Liczymy, że podczas przyszłorocznej edycji będziemy mogli mówić jeszcze szerzej o tym, jak zmieniamy się na lepsze.
Nasz portal był Patronem Medialnym wydarzenia.