Jaki był rok 2019 w firmach łazienkowych i na rynku oraz czego możemy spodziewać się w 2020 roku? Pytamy o to przedstawicieli branży w naszej corocznej ankiecie. Dziś swoimi spostrzeżeniami dzieli się Ewa Ziemann–Starczewska, Marketing Manager w firmie Invena.
Co ważnego wydarzyło się w Waszej firmie w 2019 roku, jaki on był z biznesowego punktu widzenia i rozwoju?
Rok 2019 możemy określić jako czas dynamicznego wzrostu i rozwoju. Invena w tym czasie w ogromnym stopniu rozwinęła ofertę łazienkową, zwłaszcza w ceramice i czarnej armaturze łazienkowej. W bateriach kuchennych z kolei postawiliśmy na kolor, ale w spokojnej i zrównoważonej odmianie. W naszej ofercie znalazły się m.in. barwy ziemi. Warto dodać, że trendy ekologiczne są nam szczególnie bliskie. Rok 2019 to także czas stabilnego rozwoju oferty instalacyjnej.
Wraz z ofertą rozwijaliśmy też kanały sprzedaży: tradycyjny, online, eksport. Sprzyjająca sytuacja gospodarcza w parze z dynamicznym rozwojem naszej oferty pozwoliły Invenie odnotować satysfakcjonujący wzrost we wszystkich kanałach.
Odnosząc się do trendów na rynku, w 2019 roku mogliśmy zaobserwować zmianę w upodobaniach konsumentów. Użytkownicy śmielej decydują się na coraz odważniejsze projekty łazienkowe i niestandardowe rozwiązania, pomimo tego, że średni metraż łazienki nadal waha się między 3,5 a 5m².
Co uważacie za najważniejsze wyzwanie dla Was w 2020 roku?
Przewidujemy, że jednym z wyzwań będzie dla nas utrzymanie dynamiki wzrostu przy przewidywanym wyhamowaniu na rynku budowlanego. Choć spowolnienie będzie odczuwalne jedynie delikatnie, to z pewnością będzie mieć wpływ na poziom rozwoju naszej sprzedaży.
Z drugiej strony wyzwaniem będzie utrzymanie dobrego tempa reakcji na coraz nowsze i coraz bardziej dynamicznie zmieniające się potrzeby użytkowników. Oczekiwania klientów rosną wraz ze zmieniającymi się trendami i to nie tylko w branży wnętrzarskiej, ale także w ogólnie pojętym stylu życia. Obecnie użytkownicy szukają rozwiązań nie tyle funkcjonalnych i efektownych jednocześnie, ale także ekologicznych i takich, które wspierać ich będą w ich wybranym stylu życia.
Jakie zjawiska najmocniej wpływały na rozwój rynku wyposażenia łazienek w Polsce w 2019 roku?
Zaobserwowaliśmy wzrost częstotliwości w dokonywaniu zmian w łazienkach. Chodzi zarówno o gruntowne remonty, jak i te bardziej kosmetyczne odświeżenia pomieszczeń czy redekoracje. Wpływ na to zjawisko miało zwiększenie znaczenia mody w wykończeniu łazienek. Niejednokrotnie wszyscy w branży spotkaliśmy się z określeniem, że to łazienka stała się jednym z najbardziej reprezentacyjnych pomieszczeń w domu. Nawet jeśli nasza łazienka jest niewielkim pomieszczeniem, to urosła ona do rangi salonu kąpielowego.
Jaka nowość rynkowa była najważniejszą premierą 2019 roku?
Dla Inveny premierą 2019 roku była z pewnością bateria umywalkowa Siros w kolorze czarnego matu. Bateria zdobyła wyróżnienie w konkursie Łazienka – Wybór Roku 2019. Siros stanowi część kompletnej serii armatury w kolorze czarnego matu. Na chwilę obecną jest to jedna z najbardziej pożądanych przez naszych Klientów serii.