Rok 1989 był przełomowym okresem dla całej polskiej gospodarki, która z modelu centralnie planowanej zaczęła przechodzić w formę wolnorynkową. W 1989 roku powstało niemal 26 tysięcy firm, których założyciele musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości i sprostać wyzwaniom dynamicznego rynku. Ponad połowa tych przedsiębiorstw funkcjonuje do dziś, jednak tylko niektórym udało się osiągnąć międzynarodowy sukces.
Jedną z takich firm jest Ceramika Paradyż, której współwłaściciel i współzałożyciel, Stanisław Tępiński, tak wspomina początki działalności:
– Rodziła się nowa Polska, a wraz z nią zupełnie nowe możliwości, dające ogromne szanse zaistnienia tym, którzy czuli potrzebę działania. Ja do tej grupy osób należałem. Po latach funkcjonowania w niewydolnej, socjalistycznej rzeczywistości, aż prosiło się zaistnieć w nowej realnej gospodarce. Wraz ze wspólnikiem w sierpniu 1989 roku postanowiliśmy więc wziąć sprawy w swoje ręce i założyć spółkę produkcyjno-handlową, tym samym rozpocząć działalność gospodarczą na własny rachunek – opowiada założyciel Ceramiki Paradyż.
Pierwsze kroki Ceramiki Paradyż
Prowadzenie prywatnej firmy w nowym systemie kapitalistycznym wymagało ciągłego dostosowywania się do warunków rynkowych i ewoluujących potrzeb klientów. Na początku lat 90. w Polsce zapotrzebowanie na materiały wykończeniowe było niezwykle duże – osoby kupujące płytki ceramiczne jeszcze nie interesowały się wzornictwem czy szczegółowymi parametrami technicznymi. Ceramika Paradyż szybko postawiła jednak na innowacyjność, jakość i wyjątkowe wzornictwo, przez co konsekwentnie zbudowała silną, rozpoznawalną markę – przekonują w firmie.
30 lat historii
Dziś Ceramika Paradyż to nadal polska, rodzinna firma. Jest laureatem nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego: Red Dot Desing Award, iF Design i Dobry Wzór, a także Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP, doceniających wkład Ceramiki Paradyż w rozwój polskiej kultury i gospodarki. Przez lata firma zapewniła jako jedna z pierwszych klientom m.in. prasowane mozaiki, gresy szkliwione czy ceramiczne płytki z półpolerowaną powierzchnią utrzymane w ówcześnie popularnych wzorach.
Chcą zmieniać polskie wzornictwo
Po 30 latach aktywnej działalności, Ceramika Paradyż pozostaje rodzinną firmą, która przeszła proces zmiany pokoleniowej. Dzisiaj przedsiębiorstwem zarządzają Adam i Anna Tępińscy, dzieci Stanisława Tępińskiego, którzy szczególny nacisk stawiają na innowacyjność. Nieustannie rozwijająca się branża, nowe technologie i wciąż zmieniające się zapotrzebowania klientów to wyzwania, którym obecni właściciele Ceramiki Paradyż chcą sprostać.
– Dzięki zaufaniu naszych Klientów i wspólnemu wysiłkowi wszystkich pracowników przez trzy dekady napisaliśmy piękną historię. W roku jubileuszowym nie zamierzamy jednak tylko wspominać i świętować największych sukcesów. Z nadzieją patrzymy w przyszłość i bierzemy to za dobry punkt wyjścia do rozwoju marki przez kolejne dziesięciolecia – mówi Adam Tępiński, prezes zarządu Ceramiki Paradyż. – Jako aktywna i nowoczesna firma chcemy nadal napędzać polskie wzornictwo i inspirować do tworzenia pięknych, stylowych wnętrz. Nie boimy się wdrażania nowych pomysłów, które realnie odpowiadają na trendy rynkowe. Jesteśmy przekonani, że taka postawa przyniesie w przyszłości wymierne korzyści zarówno dla firmy, jak i naszych Partnerów oraz Klientów, którym dziś dziękuję za 30 lat zaufania i obecności naszych produktów w ich domach.
CZYTAJ TAKŻE:O rozwoju i przyszłości firmy oraz branży płytek ceramicznych w Polsce (i nie tylko) rozmawialiśmy z Anną Tępińską-Marcinek na łamach magazynu Łazienka.PRO.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ TUTAJ ALBO PRZECZYTAJ MAGAZYN PONIŻEJ.