#1 Czy i gdzie warto bywać?
To podstawowe pytanie, na które warto znaleźć odpowiedź, zanim podejmiemy decyzję o udziale w targach. A możliwości zaprezentowania własnej marki podczas krajowych wydarzeń branżowych mamy coraz więcej. Wystarczy wymienić kilka z nich: Arena Design, 4 Design Days, Warsaw Home czy Mood Concept. Pamiętajmy jednak, że obecność marki na targach powinna być ściśle powiązana z celami biznesowymi naszej firmy.
Zatem po pierwsze – zastanówmy się, czy wydarzenie dedykowane jest grupie docelowej, do której chcemy dotrzeć, po drugie – czy mamy jej do przekazania istotny i aktualny komunikat. Ktoś powie – oczywistość! Czy na pewno? Jak wynika z naszych obserwacji – nie zawsze uwzględniana jest przez wystawców podczas podejmowania decyzji o nowej aktywności komunikacyjnej i marketingowej.
#2 Festiwal to nie targi
Odróżnijmy od siebie te dwie formy wydarzeń branżowych. Targi to miejsce dla produktu, oferty oraz do spotkań biznesowych i wymiany doświadczeń. Z kolei festiwale, takie jak ŁDF czy Gdynia Design Days, to przestrzeń dla idei, które marka chce przekazać – w sposób nienachalny, artystyczny, czasami wręcz abstrakcyjny. Zrozumienie tych różnic pozwoli nam uniknąć rozczarowania, dotrzeć w odpowiedni sposób do grupy docelowej i w pełni wykorzystać potencjał komunikacyjny marki.
#3 Co na celowniku?
Strategia – bez niej ani rusz! W niej bowiem określamy to, co dzięki udziałowi w wydarzeniu chcemy osiągnąć. Cel powinien przyświecać nam od momentu wyboru wydarzenia, przez planowanie obecności i sposobu prezentacji (wygląd stoiska, aktywność w części merytorycznej, warsztatach i panelach dyskusyjnych), po budowanie skutecznej komunikacji.
#4 Czas na zapowiedzi, relacje i podsumowania
Decyzja o udziale w wydarzeniu podjęta. Pora zaplanować komunikację. Aby w pełni zrozumieć ten mechanizm, posłużmy się bliskim każdemu przykładem.
W związku ze zbliżającymi się urodzinami postanowiliśmy zorganizować domową uroczystość i zaprosić grono najbliższych znajomych. Okoliczność ta wymaga od nas po pierwsze – zaproszenia gości, po drugie pewnej logistyki zakupowej, przygotowania potraw, oprawy muzycznej i atrakcji, po trzecie – podziękowania uczestnikom za udział i/lub otrzymane upominki.
Decydując się na udział w wydarzeniu branżowym powinniśmy pokusić się o analogię do opisanej wyżej sytuacji. Komunikacja „przed”, „w trakcie” i „po” to warunek niezbędny do tego, aby w pełni wykorzystać potencjał komunikacyjny obecności na targach. Jakie narzędzia możemy wykorzystać w ramach poszczególnych etapów? Komunikacja „przed” obejmować może wysyłkę zaproszeń do partnerów handlowych, mediów i blogerów, opracowanie materiału prasowego zapowiadającego udział, relację w mediach społecznościowych z przygotowań do targów czy informowanie za pośrednictwem newslettera, strony i bloga firmowego. W trakcie wydarzenia możemy natomiast pokusić się o relacje live na Facebooku czy spotkania na stoisku i wywiady z dziennikarzami.
Nie zapominajmy także o podsumowaniach, podziękowaniach i komunikacji z uczestnikami, którzy odwiedzili nasze stoisko.
#5 Daj się dotknąć
INTERAKCJA – to z kolei sposób na to, aby przyciągnąć i zatrzymać na naszym stoisku odwiedzających. Pamiętajmy, że możliwości działania, zabawy, aktywności i kreacji znaczą więcej niż gadżet. Zwracają uwagę, pokazują kulisy powstawania produktu, pozwalają „obcować” z marką, a to z kolei stanowi preludium do komunikacji „po”. Podczas zwiedzania targów branżowych nie sposób przeoczyć stoisk, przy których gromadzi się najwięcej uczestników. To właśnie na nich dzieje się najwięcej!
#6 Wyróżnij się, albo zgiń
O tym, jak powinno wyglądać atrakcyjne stoisko, można napisać kolejny artykuł. W tym miejscu zwróćmy jednak uwagę na kilka kwestii.
Po pierwsze – atmosfera stoiska powinna wpisywać się w charakter marki.
Po drugie – nie musimy prezentować pełnego asortymentu marki. Możemy skupić się na jednym precyzyjnym przekazie i to wokół niego budować elementy stoiska (wbrew pozorom mamy niewiele czasu na „złapanie” uwagi zwiedzającego).
W końcu po trzecie – zróbmy show, oferujmy doznania artystyczne – za pomocą gry świateł czy instalacji, która opowie nie tylko o produkcie, ale także o naszej misji i filozofii firmy. Dzięki temu możemy być pewni, że to właśnie spotkanie z naszą marką będzie najciekawszym punktem programu dla zwiedzających.
J2 Communication Designers www.j2cd.pl to firma specjalizująca się w obszarze projektowania i wdrażania strategii marki zgodnie z filozofią design thinking. U podstaw jej działań leży projektowe podejście – począwszy od analizy grupy docelowej, poprzez pracę warsztatową, po tworzenie i realizację strategii. Konsultanci J2 wspierają firmy we wszystkich obszarach działań marketingowych, komunikacyjnych oraz sprzedaży. Dowodem szerokich kompetencji jest wieloletnie doświadczenie ekspertów oraz liczne projekty realizowane dla firm z branży wnętrzarskiej, budowlanej, fmcg oraz IT.