Jaki był rok 2018 w firmach łazienkowych i na rynku oraz czego możemy spodziewać się w 2019 roku? Pytamy o to przedstawicieli branży w naszej corocznej ankiecie. Dziś swoimi spostrzeżeniami dzieli się Katarzyna Tworek, brand manager Aurora Technika Świetlna, wyłącznego dystrybutora marki Astro w Polsce.
Z jakiego powodu zapamiętacie Państwo 2018 rok w Waszej firmie?
Katarzyna Tworek, brand manager Aurora Technika Świetlna, wyłącznego dystrybutora marki Astro w Polsce: Rok 2018 upłyną nam pod hasłem ekologii. Nie tylko ze względu na nasze indywidualne nastawienie do środowiska ale też zmiany na poziomie instytucjonalnym. Marka Astro przeprowadziła gruntowną modernizację procesu logistycznego i sposobu pakowania swoich produktów. Zrezygnowała z zadrukowywanych, kolorowych opakowań i sztucznych wypełniaczy na rzecz origami. Wszystkie nowe produkty Astro zapakowane są we w pełni biodegradowalne, kartonowe opakowania, dzięki którym nawet najbardziej delikatne produkty są idealnie zabezpieczone przed uszkodzeniem. Zapewnia to sprytny system zagięć i złożeń papieru. A opakowania, kiedy nie są już nam potrzebne, możemy śmiało oddać do ponownego wykorzystania.
Jakie wydarzenia, decyzje, zjawiska były najważniejsze dla Waszej firmy?
Doprawdy trudno wybrać jedno czy nawet kilka wydarzeń spośród tylu, które kształtują nas samych, naszą firmę i produkty Astro.
Jednak śmiało mogę powiedzieć, że zawsze najistotniejsze jest dla nas spotkanie z drugim człowiekiem. Z jego potrzebami, pasjami z tym co robi i co go kształtuje. Dlatego też każde spotkanie z naszymi klientami, architektami to dla nas prawdziwe święto. Od kilku lat na polskiej scenie designu jest kilka okazji do wspólnych spotkań i dyskusji. To targi branżowe, które stwarzają pole do rozmów, poznawania trendów, inspirowania się i zarażania się pozytywną energią.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój Waszej firmy w 2018 roku?
Indywidualizm i jakość.
Indywidualizm dlatego, że oświetlenie Astro doceniane jest nie tylko przez branżę hotelarską i inwestorów instytucjonalnych, ale też przez indywidualnych klientów, którzy szukają wyjątkowej jakości i designu. Dodatkowo coraz szerszym zainteresowaniem naszych klientów, w szczególności architektów, cieszą się oprawy gipsowe, które dają możliwość spersonalizowania ich dowolnymi technikami dekoracyjnymi. Dzięki temu spod ręki architekta wychodzi nie lampa, lecz prawdziwe dzieło sztuki będące jednocześnie jego podpisem w projektowanym wnętrzu.
Jakość natomiast dlatego, że Astro od zawsze dbało o detale i szczegóły swoich produktów. Nie tylko pod względem formy, ale też parametrów technicznych. Najnowocześniejsze i wydajne moduły LED, wysokiej jakości stopy metali, z których wykonane są oprawy i powłoki, odporne na najtrudniejsze warunki. Dzięki temu użytkownicy mają pewność, że sięgając po oświetlenie Astro zapewniają sobie długie i bezproblemowe korzystanie z tych produktów.
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Podobno najwyższą formą uznania jest naśladowanie. Jednak dla producentów wyznaczających trendy formy i technologii jest to też największe zmartwienie. Szczególnie kiedy kopiowaniu podlegają flagowe produkty marki. Z takimi wyzwaniami przyszło się mierzyć Astro Lighting w 2018 roku. Trzeba jednak przyznać, że było to wyzwanie, z którego marka Astro wyszła zwycięsko. Design kinkietu Edge, doceniany na całym świecie za swoją wyjątkową formę i będący jedną z perełek w ofercie Astro został obroniony przed nieuczciwymi zakusami konkurencji. Ta charakterystyczna forma, która wyszła spod ręki projektantów Astro jest chroniona prawem unijnym, a każdy kto chce cieszyć nią oko w swoim wnętrzu może być od teraz pewien, że kupuje oryginalny produkt.
Co było najważniejszym zjawiskiem kształtującym branżę łazienek (a konkretnie: oświetlenia tej części wnętrz) w Polsce w 2018 roku?
Niezmiennie wzrost świadomości związany z normami obowiązującymi w doborze opraw do tego trudnego i specyficznego pomieszczenia jakim jest łazienka.
Już nie tylko architekci, ale również klienci indywidualni zdają sobie sprawę, że nie wystarczy powiesić przy lustrze pierwszego lepszego kinkietu. Normy dotyczące szczelności opraw łazienkowych sprawiają, że marka Astro wyrosła na największego producenta oświetlenia łazienkowego. To właśnie Astro posiada najszerszą ofertę oświetlenia o wysokich klasach szczelności IP 44 oraz IP 65.
Otwierając katalog Astro klient może w pełni oświetlić łazienkę od podłogi do sufitu spójnymi stylistycznie oprawami. I dzięki rosnącej świadomości i chęci uniknięcia kłopotów związanych z nieodpowiednim, niespełniającym norm oświetleniem klienci wybierają właśnie Astro. Migoczące lub przepalające się nieustannie żarówki to właśnie jeden z efektów stosowania w łazience nieodpowiednich opraw oświetleniowych. Nikt rozsądny nie wyobraża też sobie oświetlenia strefy prysznicowej pierwszą lepszą lampą. Klienci świadomi zarówno obowiązujących norm, jak i po prostu rozsądni szukają oświetlenia nie tylko ładnego, ale też odpowiedniego pod względem technicznym do swoich większych i mniejszych łazienek.
Jaki jeden produkt / nowość wybralibyście jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
Takim produktem byłby niewątpliwie kinkiet Versailles o podwyższonej klasie szczelności IP44 przeznaczony do 2 strefy łazienkowej. Aale o jego wyjątkowości świadczy forma w jaką został obleczony. Sięgając do najlepszych tradycji art deco projektanci Astro stworzyli formę elegancką, prostą i funkcjonalną Kinkiety Versailles wykonane są ze szklanych pręcików, które w łazience roztaczają przed użytkownikami fantastyczną grę światła i cienia. Jest to niewątpliwie nie tylko praktyczne i dostarczające dużą ilość światła, ale też wyjątkowo urokliwe rozwiązanie oświetlenia łazienkowego lustra.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z 2019 rokiem – czego możemy się po Was spodziewać?
Rok 2019 będzie niewątpliwie rokiem wyzwań i nowych nadziei. Marka Astro stale poszerza swoją ofertę o nowe, innowacyjne oprawy łazienkowe. W roku 2019 zaprezentowane zostaną serie opraw wykonane z betonu architektonicznego, którego wyjątkowość polegać będzie na idealnie gładkiej powierzchni. Oprawy te będą miały również podwyższone klasy szczelności dzięki czemu możliwe będzie ich zastosowanie zarówno w łazience, jak i na zewnątrz budynków.
Odpowiedzialność, jaka spoczywa na producentach o zasięgu globalnym sprawia, że Astro modernizuje swoje flagowe produkty i wyposaża je w wydajne moduły LED’owe, które są nie tylko proekologiczne ze względu na niskie zużycie energii elektrycznej, ale również biorąc pod uwagę ich trwałość i żywotność.
Mam również nadzieję, że rok 2019 będzie rokiem w którym wszystkie oprawy oświetleniowe Astro doczekają się już nie tylko pełnej biblioteki modeli 3D ale również bazy Revit.