Z jakiego powodu zapamiętacie Państwo 2018 rok w Ferro?
Zbigniew Gonsior, Wiceprezes Zarządu Ferro S.A.: Mógłbym odpowiedzieć przewrotnie – nie pamiętam, ponieważ skupiam się na tym, co będzie za 2, 3, 5 lat, a nie na tym, co jest już historią. Niemniej był to rok bardzo udany pod względem osiągniętych wyników – przynajmniej biorąc pod uwagę trzy kwartały. Po raz kolejny odnotowaliśmy wzrost sprzedaży i zysku EBITDA, a także dynamiczny rozwój na nowych rynkach, takich jak kraje bałtyckie czy Bałkany. Nasze portfolio produktowe poszerzyło się o nowy asortyment skierowany do klienta indywidualnego i instalatora, projektanta czy wykonawcy. Jesteśmy także na etapie ukończenia rozbudowy zakładu produkcyjnego w Znojmo.
Jakie wydarzenia, decyzje, zjawiska były najważniejsze dla Ferro w 2018 r.?
Niewątpliwie osiągnięcie wysokiego poziomu sprzedaży przy satysfakcjonującym poziomie marż na wciąż bardzo wymagającym rynku. Cieszymy się z tego, że środowisko rynku kapitałowego docenia rozwój FERRO, czego efektem jest wysoka pozycja w rankingu Giełdowa Spółka Roku Pulsu Biznesu, nominacja w konkursie „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy i Inwestorów Parkiet oraz w kategorii Spółka Roku – Polska CEE Capital Markets & FinTech Awards czy kolejny tytuł Transparentnej Spółki Roku przyznawany przez Gazetę Giełdy i Inwestorów Parkiet wspólnie z Instytutem Rachunkowości i Podatków.
Jeśli chodzi o rozwój produktów, w 2018 roku mieliśmy kilka udanych debiutów: dwie nowe linie baterii oszczędzających wodę Alba VerdeLine i Tiga VerdeLine, hit roku – baterię zlewozmywakową Zumba z elastyczną wylewką, odpływy liniowe oraz nową gamę natrysków z niezwykle funkcjonalnym Trevi (deszczownia z natryskiem i baterią termostatyczną) na czele. Do sukcesów należy też dwufunkcyjna grupa mieszająca do ogrzewania podłogowego z pompą elektroniczną GPA II. Produkt otrzymał aż dwie prestiżowe nagrody – Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich INSTALACJE 2018 oraz statuetkę Lidera Instalacji 2018 w kategorii instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej przyznaną przez Grupę MEDIUM.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój Państwa firmy w 2018 roku?
Jakość, dynamika, nowoczesny design
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Wyzwaniem były i pozostają wahania kursów walut, które mają wpływ na ponoszone przez nas koszty, ceny surowców oraz widoczna na wszystkich rynkach presja dotycząca wzrostu wynagrodzeń.
Jaki jeden produkt / nowość wybralibyście Państwo jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
Te, wymienione wcześniej, są dla nas bardzo ważne, jednak wybrałbym baterię wannową wolnostojącą Fiesta z podłączeniem podłogowym, ponieważ ona wyznacza nasze cele, czyli rozwój produktów ekskluzywnych, skierowanych do wymagającego klienta ceniącego jakość, funkcjonalność i doskonały design.
Bateria wannowa wolnostojąca Fiesta to najnowsza propozycja armatury łazienkowej Ferro. Wyposażona w regulator ceramiczny, automatyczny przełącznik wanna – natrysk, regulator strumienia, metalową rączkę natrysku, wąż w oplocie metalowym i podłogowy komplet przyłączeniowy spełnia najwyższe standardy jakości i urzeka oryginalnym wzornictwem. Doskonale zaprezentuje się w komplecie z elegancką wanną, w otoczeniu luksusowego wyposażenia pokoju kąpielowego, pięknych dodatków, a także w towarzystwie armatury z kolekcji Fiesta – baterii o prostych walcowatych formach i charakterystycznych cienkich, długich uchwytach.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z nowym rokiem – czego możemy się po Ferro w 2019 roku spodziewać?
Spodziewamy się utrzymania dobrego popytu na kluczowych rynkach operacyjnych, a także dynamicznych wzrostów sprzedaży na nowych obszarach naszej działalności, w których rozwijamy struktury sprzedażowe – np. w krajach bałtyckich i na Bałkanach.
Naszą ambicją jest utrzymanie wysokiego tempa rozwoju Grupy, co przekłada się nie tylko na coraz mocniejszą pozycję Ferro w regionie, ale także stabilną pozycję finansową, pozwalającą na regularne wypłacanie dywidendy.
Rozwijając asortyment, bierzemy pod uwagę kontynuację współpracy z organizacjami zaangażowanymi w promowanie efektywnego zużycia wody poprzez poprawę wydajności produktów używanych w łazience, dlatego klienci mogą liczyć na pojawienie się kolejnych linii baterii oszczędzających wodę z logo VerdeLine.
Oprócz oszczędzania wody niezmiennie stawiamy na jakość, energooszczędność i nowoczesny design – 2019 rok i następne będą zapowiedzią zróżnicowanej stylistycznie, funkcjonalnej i zaawansowanej technologicznie armatury do łazienek i kuchni, a także produktów designerskich, takich jak wprowadzona pod koniec 2018 roku bateria wannowa wolnostojąca Fiesta z podłączeniem podłogowym. Na 2019 rok zaplanowaliśmy także dalsze inwestycje w modernizację zakładu produkcyjnego w Znojmo (Czechy), z którego taśm fabrycznych schodzą m.in. rozdzielacze mosiężne i wykonane ze stali nierdzewnej.
1 komentarz
Ciekawa rozmowa. Fajnie ujęty punkt widzenia osób z Ferro. Ciekawe czy gdzieś można przeczytać czy w 2019 są w targecie i realizacji założeń