Zacznijmy może od krótkiego podsumowania branży PR za rok 2018. Jakie trendy można było zaobserwować? Szczególnie interesuje nas sektor wnętrzarski.
Łukasz Osiński: Zwróciłbym uwagę na dwa kierunki działań. Pierwszym z nich jest ciągle rosnące znaczenie content marketingu w działaniach komunikacyjnych. Jeszcze nie tak dawno, podstawowym zadaniem PR-owca było dbanie o relację klienta głównie z mediami.
Teraz, jego rola z każdym rokiem znacząco wzrasta – dzięki „contentowi”, ma on możliwość bezpośredniego dotarcia do odbiorów końcowych oferty produktowej swojego klienta i w sposób ciągły angażować ich w proces komunikacji. A to siła, która daje nam ogromne możliwości kształtowania wizerunku firmy.
Drugą tendencją, jaką mogliśmy obserwować w branży wnętrzarskiej, choć nie tylko, było coraz częstsze wykorzystywanie w procesie komunikacji influencerów i mikroinfluencerów. Ale mówiąc o wydarzeniach 2018 roku nie sposób pominąć kwestii RODO, które wiosną spędzało sen z powiek chyba całej branży PR.
A jaki ten rok był dla Agencji Tower?
– Najkrócej mogę powiedzieć, że udany i pracowity. Po pierwsze dlatego, że pod nasze skrzydła trafili nowi klienci, a początki takiej współpracy zawsze wiążą się z intensywnymi działaniami. Musimy poznać potrzeby i priorytety komunikacyjne klienta, przeprowadzamy audyt obecności, organizujemy pierwsze spotkania robocze i bierzemy udział w szkoleniach, dzięki którym team dedykowany do obsługi danego klienta może jak najlepiej zrozumieć firmę.
A po drugie – wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom firm w zakresie zintegrowanej komunikacji, rozwijamy nasze kompetencje i ciągle pracujemy nad rozszerzaniem usług, które pomogą nam je w pełni zaspokoić. Myślę przede wszystkim o szeroko rozumianych działaniach z zakresu digital, które w ubiegłym roku wzbogaciły naszą ofertę agencyjną.
Mówiąc o działaniach komunikacyjnych w branży budowlano-wnętrzarskiej, w której macie bardzo duże doświadczenie – czy wyróżnia się ona czymś szczególnym?
– Z pewnością każda branża ma swoją specyfikę. W jednych liczą się szybko zmieniające się potrzeby i preferencje zakupowe konsumentów, za którymi nie tylko trzeba nadążyć, ale wręcz je wyprzedzać. Tu z pewnością jednym z kluczowych elementów współpracy będzie czas i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację rynkową. W innych, nacisk w komunikacji położony jest na specjalistyczną wiedzę technologiczną, którą należy przekazywać w umiejętny sposób.
My, niezależnie od rodzaju informacji, zarządzamy nią na każdym etapie procesu komunikacyjnego, budując świadomość i pożądany wizerunek marki wśród precyzyjnie dobranych grup odbiorców.
Niezwykle istotne jest także odpowiednie zaprezentowanie potencjalnym odbiorcom samego produktu – oni kupują przecież ‘obrazek’, a ten musi się prezentować wyjątkowo atrakcyjnie. Stąd, tak ważną rolę w komunikacji odgrywa np. bogata baza unikalnych zdjęć z realizacji, będących najlepszą inspiracją aranżacyjną. Na koniec dnia chodzi przecież o to, by konsument powiedział – ‘właśnie taką łazienkę chcę’ i udał się do najbliższego punktu sprzedaży, by kupić modne wielkoformatowe płytki albo designerską wannę.
Od kilku lat obserwujemy dywersyfikację działań agencji PR. Czym jest ona spowodowana?
– Rosnącą świadomością firm i większymi potrzebami komunikacyjnymi. Dawniej klienci postrzegali działania PR jedynie jako relacje z mediami, dopytując o gwarantowaną liczbę publikacji w danym miesiącu. Teraz, coraz częściej pytają o content marketing, SEO, social media relations czy niestandardowe akcje promocyjne, doskonale zdając sobie sprawę, że są one niezbędne w prowadzeniu zintegrowanych działań komunikacyjnych.
Wszystko to sprawia, że działania strategie komunikacje w dzisiejszych czasach stają się coraz bardziej kompleksowe, narzędzia przenikają się wzajemnie i uzupełniają. A to tylko z korzyścią dla klientów.
A czy rosnąca świadomość potrzeb komunikacyjnych dotyczy także klientów z branży budowlano-wnętrzarskiej?
Jak najbardziej. Coraz więcej firm z tej branży zdaje sobie sprawę z korzyści płynących ze wsparcia profesjonalnej agencji komunikacyjnej. Ktoś, kto jeszcze do niedawana deklarował brak zainteresowania takimi usługami, dziś, choćby z uwagi na coraz większą konkurencję w swojej branży, jest bardziej otwarty na rozmowy o ewentualnej współpracy. I zwykle jest on do nich bardzo dobrze przygotowany. Wie, na jakim celu mu najbardziej zależy, nie do końca wie tylko jak go osiągnąć.
Ale tu właśnie zaczyna się nasza rola. To zadaniem agencji jest zaproponowanie takich narzędzi oraz rozwiązań, zarówno z zakresu PR, jak i marketingu, które okażą się najskuteczniejsze. I choć może zabrzmieć to trywialnie – najtrudniej jest zacząć, ale kiedy wykonamy już pierwszy krok, efekty zaczną się szybko pojawiać.
No właśnie, z kim pracuje się lepiej – z klientem, który ma już doświadczenie w pracy z agencją czy tym z „czystą kartą”
– Z doświadczenia mogę powiedzieć, że nie ma tu żadnej reguły. Z jednej strony, wyjaśnienie specyfiki naszej pracy komuś, kto nigdy wcześniej nie miał do czynienia z agencją PR zajmuje czas. Z drugiej jednak, z nowym klientem od razu jesteśmy w stanie wypracować dobre wzorce i zasady współpracy. Najważniejszą rolą agencji jest edukacja i walka ze szkodliwymi mitami, które są nie tylko fundamentem dobrej współpracy z klientem, ale i elementem budowania reputacji całej branży PR.
A co by Pan powiedział wszystkim firmom, które zastanawiają się nad nawiązaniem współpracy z agencją komunikacyjną, , ale nie wiedzą jak się do tego zabrać?
– Żeby się nie zastanawiały, tylko zaczęły działać. Można zacząć od researchu on-line, spytać zaprzyjaźnione firmy o ich doświadczenie w takiej współpracy oraz poprosić inne podmioty o rekomendacje. To z pewnością pomoże zawęzić listę potencjalnych przyszłych kooperantów.
Przede wszystkim jednak zachęcam do rozmów, które w żaden sposób nie wiążą stron, a mogą przynieść naprawdę dużo dobrego.
Dziękujemy za rozmowę.