Z jakiego powodu zapamiętacie 2018 rok w firmie Refleks?
Adam Rożko, Prezes Zarządu BR Konsorcjum Sp. z o.o. Refleks Sp. k.: Z powodu narastającej presji kosztów pracowniczych i dystrybucyjnych .
Adam Ptasiński, Prezes Zarządu Synage Sp. z o.o.; były Prezes Zarządu BR Konsorcjum Sp. z o.o. Refleks Sp. k.: Rok 2018 to dla nas zmiany organizacyjne i przygotowania do dużego skoku w przyszłość, tak w zakresie technologii jak i sprzedaży.
Jakie wydarzenia, decyzje, zjawiska były najważniejsze dla Państwa firmy?
Adam Rożko: Spadające wyniki sprzedaży renomowanych producentów wyrobów wyposażenia łazienki i ich bezradność w zakresie kształtowania polityki dystrybucyjnej.
Adam Ptasiński: Podjęcie decyzji o uruchomieniu projektu synergii kanałów online i offline pod marką Synage, która to w założeniu będzie budować pozycję Spółek Grupy Refleks w przyszłości.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój Państwa firmy w 2018 roku?
Adam Rożko: Logistyka.
Adam Ptasiński: Przyczajony tygrys.
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Adam Rożko: Koszty dystrybucji, spadające marże.
Adam Ptasiński: Wzrost kosztów, przede wszystkim zatrudnienia, ale także logistyki i transportu. Optymalizacja kosztowa przy ciągle niskiej rentowności i problemach branży będzie cały czas najważniejszym wyzwaniem takie w przyszłym roku.
Co było najważniejszym zjawiskiem kształtującym branżę łazienek w Polsce w 2018 roku?
Adam Rożko: Dalszy rozwój sprzedaży internetowej, stagnacja na rynku wyrobów łazienkowych
Adam Ptasiński: Duże i bardzo duże formaty płytek. Każdy znaczący producent zaczął włączać do swojej oferty pytki dużych formatów. Pod to zaczęła (powoli) dostosowywać się branża – tak od strony możliwości sprzedaży i projektowania, jak i magazynowania a także logistyki produktu.
Jaki jeden produkt / nowość wybralibyście Państwo jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
Adam Rożko: Płytki o wymiarach powyżej 60×60 cm.
Adam Ptasiński: Jak wyżej, duże formaty płytek. Trend jest wyraźny jeśli chodzi o nowości produktowe. A jeśli chodzi o jeden konkretny produkt to wskazałbym w tym zakresie kolekcje Monolith Tubądzin.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z nowym rokiem – czego możemy się firmie Refleks w 2019 spodziewać?
Adam Rożko: Rozwój marek własnych i produktów dedykowanych do sieci własnej.
Adam Ptasiński: Zaprezentujemy nowy projekt. Zaczniemy się zmieniać, wejdziemy w fazę transformacji cyfrowej. Najpierw od strony samej infrastruktury informatycznej, później także sprzedaży i organizacji.