Dane dotyczące produkcji w sektorze hiszpańskim osiągnęły podobny poziom, jak w roku 2017, wynosząc 530 milionów m2. Ogólny wzrost sprzedaży wzrósł o około 2% osiągając wartość 3,6 mld EUR. Blisko trzy czwarte całkowitej sprzedaży to eksport do w sumie 187 krajów. Na hiszpańskim rynku sprzedaż wzrosła o 7% -8%. Producenci hiszpańscy szacują, że liczona do końca 2018 roku wyniesie 890 mln EUR.
Eksport na światowe rynki
Oczekuje się, że wartość eksportu hiszpańskich płytek w 2018 r. wyniesie 2,710 mln EUR (+ 1%). Będzie to stanowić nowy rekord sektora. Ten wynik może być wyższy – jeśli trend odnotowany w pierwszym kwartale 2018 r. będzie kontynuowany.
– Nie możemy zapominać o tym, że żyjemy w globalnym środowisku, w którym niepewność jest na porządku dziennym. Uogólniony rosnący protekcjonizm, nierozwiązane spory handlowe, wątpliwości dotyczące Brexitu lub trudności na kluczowych rynkach są czynnikami, które ograniczają naszą zdolność eksportową – mówił podczas konferencji Vicente Nomdedeu.

Europa to największy rynek zbytu sektora hiszpańskich płytek. Tu w 2018 roku trafiło 49,1% całego eksportu. Główni odbiorcy to Francja (280,2 mln EUR + 7,2%), Wielka Brytania (158,5 mln EUR, -1,4%), Włochy (101,2 mln EUR +4, 2%) i Niemcy (98 mln EUR + 9,3%). Z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, która dotknięta jest niepewnością wywołaną przez Brexit, wartości eksportu wzrosły.
Na szczególną uwagę zasługuje spory wzrost sprzedaży w USA (+ 11,8%), które zajmują drugie miejsce na liście rynków eksportowych Hiszpanii. Kontynent amerykański stanowi 18,3% eksportu.
Eksport na Bliski Wschód wyniósł 16%, co stanowi spadek o prawie 16%. Można to przypisać słabej wydajności najważniejszych rynków, takich jak Arabia Saudyjska (-26,2%), Izrael (-3,8%) i Liban (-12 2%). Jednakże eksport do regionu Maghrebu wzrósł o około 14%.
Na listę dziesięciu najlepszych rynków eksportowych wróciła Rosja, zajmując dziesiąte miejsce z 69,2 mln EUR. Dane dla Europy Wschodniej pozostały praktycznie bez zmian w porównaniu z danymi z 2017 r. (-1,5%), co stanowiło 6% sprzedaży międzynarodowej.
Prognozy i wyzwania na 2019
Jeśli chodzi o prognozę na 2019 rok, Vincente Nomdedeu ostrożnie podszedł do kwestii spowolnienia wzrostu gospodarczego na świecie:
– W kontekście trudności i wyjątkowo powolnego tempa wzrostu, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej stały się innowacje. Istotne jest, aby zwiększyć liczbę wartościowych propozycji i pozostać w zgodzie z potrzebami naszych klientów – mówił.
Jako konieczność wskazywał zdecydowaną strategię rozwoju przemysłu – zarówno w Hiszpanii, jak i Unii Europejskiej.
– Potrzebne są inicjatywy wspierające branżę, tworzące konkurencyjną ramę, która uczyni ją ekonomiczną siłą napędową – przekonywał.
Prezes ASCER zauważył, że energia jest jednym z największych kosztów operacyjnych przedsiębiorstw, wpływającym negatywnie na ich konkurencyjność. Jest tak ponieważ ceny energii w Hiszpanii są znacznie wyższe niż w konkurencyjnych krajach.
Wspomniał również o rosnących trudnościach w handlu światowym i zaapelował o większe wsparcie ze strony odpowiednich władz, aby stawić czoła licznym przeszkodom napotykanym przez firmy.
Inne postulaty dotyczyły ulepszenia infrastruktury transportowej, w szczególności w odniesieniu do śródziemnomorskiego korytarza kolejowego i wsparcia ze strony instytucji europejskich w zakresie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) od 2020 r.
fot. Feria Valencia
Zobacz też: 6 płytkowych trendów na 2019 rok – według hiszpańskich producentów