41. edycja targów Cersaie, pomimo trudności związanych z międzynarodowymi kryzysami, zgromadziła 606 firm z całego świata, które wystawiły się w Bolonii na powierzchni 145 tys. m². Ich stoiska odwiedziło 95 tys. osób.
Targi Cersaie odbyły się w Bolonii w dniach 23-27 września. Na 145 tys. m² powierzchni wystawienniczej, w 15 halach swoje produkty prezentowało 332 firmy z branży płytek ceramicznych, 91 z sektora wyposażenia łazienek oraz 183 firmy z branż instalacyjnej, materiałowej, nowoczesnych wykończeni i usługowej – w sumie 606 wystawców. Udział międzynarodowych wystawców był znaczący – 230 firm pochodziło spoza Włoch (38% wszystkich wystawców), z 25 różnych krajów.
Targi przyciągnęły 95 321 odwiedzających, co oznacza spadek o 4% w porównaniu do poprzedniej edycji. Wynikał on z utrzymującej się stabilnej liczby gości zagranicznych (47 095 w porównaniu do 47 634 w 2023 roku, spadek o zaledwie 1%) oraz zmniejszenia się liczby włoskich uczestników o 6,7% (48 226 w porównaniu do 51 685).
– Pomimo trudnych warunków międzynarodowych, Cersaie ponownie udowodniło swoją zdolność do przyciągania odwiedzających, co pozwoliło wystawcom maksymalnie wykorzystać swoje inwestycje w ekspozycje – powiedział Augusto Ciarrocchi, przewodniczący Confindustria Ceramica. – Szczególnie cieszyła nas wysoka jakość odwiedzających, w tym dystrybutorów, architektów i deweloperów. Włoska branża ceramiczna wciąż przoduje na światowych rynkach, głównie dzięki wyjątkowemu wzornictwu oraz dbałości o zrównoważony rozwój i prawa pracowników. Niestety, stoją przed nami coraz większe wyzwania, takie jak dumping ze strony niektórych krajów oraz utrata konkurencyjności, wynikająca z nadmiernych regulacji, takich jak system ETS – kontynuował.
Podczas targów przedstawiciele branży mieli okazję poruszyć te kwestie z licznymi przedstawicielami władz europejskich, krajowych i regionalnych. – W tym trudnym kontekście szczególnie frustrujący był strajk taksówkarzy i pracowników lotniska w Bolonii w kluczowych dniach 23 i 24 września. Zakłócenia te stanowiły realne zagrożenie dla powodzenia naszego wydarzenia, jak również dla lokalnej gospodarki. Mam nadzieję, że w przyszłości podobne sytuacje nie będą się powtarzać – dodał Ciarrocchi.
Sukces i wyzwania
Antonio Bruzzone, dyrektor generalny Bolognafiere, podkreślił, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej tegoroczna edycja Cersaie była wielkim sukcesem: – Cersaie pozostaje jednym z najważniejszych wydarzeń w naszym kalendarzu targowym. Zarówno liczba wystawców, jak i kupców, którzy zdecydowali się uczestniczyć, dowodzi, że to wydarzenie, organizowane przez Confindustria Ceramica, jest kluczowe dla branży – mówił.
Emilio Mussini, odpowiedzialny za działania promocyjne w Confindustria Ceramica, zaznaczył znaczenie tegorocznego bogatego programu wydarzeń. – Podczas wykładu Rikena Yamamoto, 13. laureata Nagrody Pritzkera, uczestniczyło 1 200 osób, a setki architektów wzięły udział w innych sesjach programu „Building, Dwelling, Thinking”. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się także spotkania Press Café oraz konferencja prasowa, w której uczestniczyło 150 dziennikarzy z całego świata – podkreślał.
Kolejna edycja Cersaie odbędzie się w Bolonii w dniach 22-26 września 2025 roku.