O tym, że dobry design cechują funkcjonalność, ergonomia, estetyka czy trwałość, wiemy już od dawna. Zaletą doskonałego wzornictwa stała się również dostępność. Przedmioty powstają przecież w odpowiedzi na nasze potrzeby, a sens ich tworzenia sprowadza się do czynienia naszego życia lepszym.
Ważne, by dążyć do swoistej symbiozy, w której każdy obiekt w naszym otoczeniu ma znaczenie. Coraz częściej decydujemy się na odchodzenie od ich ilości na rzeczjakości. Jak jednak sprawić, by dobrze zaprojektowana rzecz trafiła właśnie do nas? Dobrym rozwiązaniem jest zaufanie, jakim możemy obdarzać marki, które od lat pracują z twórcami cenionymi i odpowiedzialnymi za swoje projektowe wybory.
Roca stawia na współpracę z projektantami, którzy w codziennej praktyce stosują zasady dobrego designu, a przekonanie o demokratycznym rodowodzie wzornictwa jest wpisane w ich projektowy dekalog. Firma ma hiszpańskie korzenie, stąd jej projektowe DNA wyniesione z iberyjskich doświadczeń, gdzie potrzeba równości i wolności odgrywa ważną rolę, przejawiając się również w poszukiwaniu rozwiązań o powszechnej dostępności. Obiekty o takim charakterze zawsze stara się kształtować Ramon Benedito, którego cechuje otwartość na różnorodność i twórczą koegzystencję tradycji z nowoczesnością w przedmiotach o różnej skali i zastosowaniu. Jego biuro projektowe Benedito Design wspólnie z Noa DesignStudio, na czele którego stoi Bertrand Iller, zaprojektowało kolekcję Roca ONA. Połączone siły projektantów i zespołu Roca doprowadziły do powstania kolekcji o harmonijnych proporcjach i zoptymalizowanym wyglądzie. Z kolei racjonalizm i minimalizm to przesłanki, które w projektowej rzeczywistości pozostają bliskie Joanowi Gasparowi, natomiast Javier Mariscal lubi ograniczać środki wyrazu na rzecz funkcjonalności i produktowej czytelności.
Wśród czołowych postaci współczesnego światowego wzornictwa, którzy pozostają w związkach z marką Roca, jest Giorgetto Giugiaro, triumfator plebiscytu na najlepszego projektanta samochodów XX wieku, który stara się, aby funkcjonalne obiekty zachowywały stylistyczną spójność. W relacjach twórczych z firmą pozostaje Antonio Bullo, niestrudzony poszukiwacz najlepszych proporcji w każdym kształtowanym przez siebie przedmiocie. Modernistyczne przekonania i skłonność do czystości geometrycznych form wnosi z kolei słynny architekt David Chipperfield.
Charakter, jaki obiektom nadają jego twórcy, umożliwia im dotarcie do użytkowników na całym świecie. Jednak wartość estetyczna wyrażona w kształtach i proporcjach pełni rolę służebną względem człowieka i jego wciąż zmieniających się potrzeb. Naturalne piękno obiektu ujawnia się bowiem w chwili, gdy koegzystuje ze swoim użytkownikiem, obdarzając go swoją funkcjonalną siłą. Misją marki Roca i jej projektantów jest od zawsze ułatwianie dostępu do dobrze zaprojektowanych i wyprodukowanych rzeczy.
AUTOREM TEKSTU JEST: MARCIN MOŃKA
Dziennikarz, autor tekstów o designie dla Elle Decoration, wieloletni współpracownik Zamku Cieszyn