Czym będzie luksus połowy XXI wieku? Na czym może polegać ekskluzywność w coraz gęściej zaludniających się miastach? I jak w kolejnych dekadach zmienią się domy – ile prawdziwej swobody zapewnią mieszkańcom, ile niematerialnego dobrobytu, ile dobrego samopoczucia? Odpowiedzi na te i inne pytania o przyszłość projektowania przynosi raport pt. „Compact Luxury. Przyszłość miejskiego stylu życia”, opracowany przez The Future Laboratory we współpracy z marką AXOR. Podsumowanie stało się punktem wyjścia dla konkursu na najlepszy projekt łazienki „AXOR. Luksus nie wymaga przestrzeni”.
Eksperci marki AXOR nie mają wątpliwości – luksus w przyszłości będzie czymś zgoła innym od tego, jak rozumiemy go dzisiaj. Ponieważ młodsze pokolenia w coraz większym stopniu redefiniują znaczenie tego pojęcia – stawiając preferowany styl życia i dostępność ponad materializmem oraz posiadaniem na własność – w ciągu najbliższej dekady możemy spodziewać się dalszej ewolucji pojęcia „ekskluzywności”, szczególnie w odniesieniu do życia w mieście.
Jedną z najistotniejszych konsekwencji urbanizacji, znajdującej odbicie w radykalnej i trwałej zmianie podejścia do coraz mniejszej przestrzeni życiowej dostępnej w miastach przyszłości, stanie się ewolucja obrazu domu. Już teraz warto rozpocząć refleksje nad tym, jak będą wyglądały mieszkania około połowy XXI wieku i później. W czym pozostaną podobne do dzisiejszych, a co pojawi się w nich nowego?
The Future Laboratory. Eksperci AXOR prognozują trendy
Opracowanie przygotowane przez The Future Laboratory, jednej z najbardziej renomowanych firm doradczych zajmujących się tematyką przyszłości, we współpracy z marką AXOR zwraca uwagę na trzy najważniejsze trendy, jakie ukształtują nowe zjawisko – tytułowe „Compact Luxury”, a więc luksus w wersji kompaktowej. Jego najistotniejsze cechy to indywidualizacja oraz innowacje, które w zasadniczej mierze wpływają na atrakcyjność mniejszych powierzchni. Klienci zyskają możliwość dopasowania do własnych oczekiwań przestrzeni o nawet najskromniejszym metrażu. Jeżeli lubią gotować, znajdą miejsce na większą kuchenkę. Jeśli ważny jest dla nich wellness, otrzymają łazienkę z inteligentną technologią pomagającą monitorować stan zdrowia. W efekcie powstanie więcej wielofunkcyjnych kuchni, salonów oraz miejsc do pracy i odpoczynku, wykorzystywanych w zróżnicowany sposób w zależności od pory dnia lub bieżących potrzeb.
Pierwszy ze wspomnianych trendów badacze nazwali „swobodą mieszkania”. Zdaniem Martina Raymonda z The Future Laboratory, nowe, elastyczne formy zatrudnienia ukształtują grupę konsumentów częściej krążących pomiędzy domem i miejscem pracy. Mowa tu o osobach, które czasowo, w cyklach kilkudniowych pracują w mieście korzystając z jego infrastruktury, po czym wycofują się poza miasto na czas wypoczynku. Z drugiej strony postępująca urbanizacja społeczeństwa prowadzi nieuchronnie do jego globalizacji. W tym sensie mieszkaniec nowoczesnego miasta staje się jednocześnie członkiem globalnej kultury miejskiej. Przynależność do tej społeczności i sieci różnorodnych powiązań dla wielu osób okazuje się dostatecznie przekonującym argumentem, by wybrać kompaktową przestrzeń mieszkania zlokalizowanego w mieście zamiast większego domu na obszarach pozamiejskich.
Trend drugi badacze określili jako „dobrobyt niematerialny”. Redefiniując własną tożsamość, konsumenci na nowo analizują swoje rozumienie dobrobytu. Zamiast ostentacyjnego materializmu, tak powszechnego w ostatnich dziesięcioleciach, odbiorcy dóbr luksusowych szukają nowych sposobów na spożytkowanie środków finansowych. W ten sposób rodzą się niematerialne, dyskretne formy luksusu, które można dowolnie dostosować do indywidualnych wyobrażeń. W tym kontekście zbyt duże przestrzenie przestają być tak pożądane jak do tej pory. Z kolei to, co minimalistyczne, postrzegane jest jako nowy przejaw luksusu. Zwłaszcza gdy nawet kompaktowe metraże wyróżniają się wyjątkową lokalizacją oraz zaawansowanym wyposażeniem precyzyjnie dopasowanym do potrzeb mieszkańców.
Trzeci trend zyskał nazwę „świadome dobre samopoczucie”. Branża wellness, napędzana przez branżę fitness i branżę zdrowotną oraz rosnącą dbałość o siebie, przeżywa dziś prawdziwy boom. Według Global Wellness Institute, każdego roku 1,3 miliona potencjalnych klientów w Ameryce jest zainteresowanych ofertami wellness. Równolegle – wskutek coraz wyraźniejszego wpływu zmian klimatu na środowisko i warunki życia – zainteresowanie tematem zrównoważonego rozwoju osiągnęło swój punkt szczytowy. Oba te wątki splatać się będą m.in. w oczekiwaniach odbiorców co do sposobu rozplanowania i wyposażenia ich mieszkań. Komfortowego, lecz przyjaznego ekosystemowi.
Z teorii w praktykę. Konkurs pt. „AXOR. Luksus nie wymaga przestrzeni”.
Zarysowane dotąd analizy i refleksje pomogą uczestnikom konkursu marki AXOR na najlepszy projekt lub realizację łazienki z zastosowaniem innowacyjnych elementów kolekcji AXOR One – rozwiązania, które zapowiada przyszłość łazienkowego komfortu.
Konkurs zatytułowany „AXOR. Luksus nie wymaga przestrzeni”. potrwa do 12 listopada, a 22 listopada 2021 r. zostaną ogłoszone wyniki. Przy ocenie zgłoszeń konkursowych jurorzy wezmą pod uwagę kryteria funkcjonalności, możliwości realizacji zaproponowanych rozwiązań, pomysłowości i walorów estetycznych, przy czym jurorzy zwrócą szczególną uwagę na kreatywne myślenie, wykorzystanie potencjału Manufaktury AXOR oraz spójność stylistyczną projektu.
Na zwycięzcę czeka nagroda pieniężna o wartości 10 000 zł, a ponadto m.in. sesja fotograficzna architekta i jego realizacji, konsultacje wizerunkowe oraz promocja zwycięskiego projektu w mediach. Prócz nagrody głównej przyznane zostaną także dwa wyróżnienia. Łączna wartość nagród wynosi ponad 30 000 zł.
Szczegóły konkursu oraz regulamin dostępne są tutaj.