W 2020 roku na pewno nauczyliśmy się szybkiej reakcji i pracy w trudnych warunkach. Dzięki temu na pewno jesteśmy silniejsi – mówią w rozmowie z nami eksperci Pracowni Architektury Wnętrz Decoroom: Jakub Bartos (Dyrektor Zarządzając) i Agata Koszelewska (Architektka Wnętrz).
Branża wnętrzarska dzisiaj po pół roku pandemii – jak wygląda sytuacja na rynku? Czego się nauczyliście i co nowego musieliście zacząć robić, by dostosować się do sytuacji?
Jakub Bartos (Dyrektor Zarządzając) i Agata Koszelewska (Architektka Wnętrz): W naszej ocenie tegoroczna sytuacja na rynku to odzwierciedlenie wykresu sinusoidy. Marzec, kwiecień minęły pod znakiem dramatycznych informacji z zagranicy. Wprowadzony lockdown wpłynął na nastroje naszych klientów, którzy wstrzymywali się z podjęciem decyzji w kontekście projektowania mieszkań. Kolejne miesiące, czyli maj, czerwiec i okres wakacyjny wprowadził pewne rozluźnienie i inwestorzy znaczniej szybciej podejmowali decyzje. To był bardzo intensywny czas dla naszego zespołu architektów. Obecnie skupiamy się głównie na pracach wykończeniowych, w celu finalizacji rozpoczętych projektów, aby nasi klienci mogli postawić swoją pierwszą choinkę w wymarzonym mieszkaniu. Mimo wszystko dostrzegamy pozytywne strony pandemii.
Na pewno nauczyliśmy się szybkiej reakcji i pracy w trudnych warunkach. Dzięki temu na pewno jesteśmy silniejsi.
Utwierdziliśmy się w przekonaniu, jak zgrany zespół tworzymy i jak uzupełniamy się wzajemnie, a także, jak ważna w dzisiejszych czasach jest technologia. Cieszymy się, że nasi klienci dostrzegają nasze zaangażowanie, bo to właśnie motywuje nad do dalszego rozwoju niezależnie od wszystkiego.
A jaka będzie branża wnętrzarska jutro – co może się zmienić?
W 2021 z pewnością zmieni się dużo i nie zmieni się nic. Dlaczego nic się nie zmieni – bo większość naszych klientów podjęło decyzję o zakupie mieszkania w 2019 roku, proces deweloperski trwa od 18 do 24 miesięcy, więc takie lokale dopiero w 2021 roku trafią w ręce architektów wnętrz, co stawia nas w dobrej sytuacji, bo będziemy mieć dużo pracy. Problem może pojawić się w 2022 roku, biorąc pod uwagę liczbę inwestycji, które rozpoczęły się w czasie pandemii.
W tym roku nasza uwaga również została skupiona na przygotowaniu oferty dla klientów, którzy rozpoczęli poszukiwania domu z ogrodem. Pandemia mocno popchnęła w tym kierunku wielu klientów posiadających własne mieszkanie. Prężnie pracujemy nad ofertą zarówno dla klientów kupujących dom, a także nad ofertą dla deweloperów, którzy taki dom chcą sprzedać.
Zmiany, które nastaną na pewno będą dotyczyły sektora mieszkań na wynajem. Ten rynek dopiero zaczął się rozwijać, a my już możemy pochwalić się sporym doświadczeniem w tym obszarze. Obecnie pracujemy nad kilkoma takimi projektami i jesteśmy właśnie na etapie doboru materiałów i mebli, a następnie czeka nas realizacja tych projektów. Liczę, że na koniec 2021 roku będziemy mogli pochwalić się znaczącym portfolio takich realizacji.
Na jakie rozwiązania stawiają klienci w dobie pandemii?
Z uwagi na nieuniknioną zmianę stylu życia wynikającą z pandemii na znaczeniu zyskało projektowanie mieszkań wielofunkcyjnych. Przede wszystkim wnętrza i rozwiązania, które pozwalają zaspokoić wszystkie nasze potrzeby w przypadku potencjalnych ograniczeń związanych np. koniecznością izolacji i zapewnią nam odpowiedni komfort życia w danej przestrzeni. Nowego znaczenia nabrała również strefa do pracy w domu, która w dzisiejszych czasach jest niezbędna.
Czy zmieniło się znaczenie pokojów higienicznych/łazienek we wnętrzach, które teraz tworzycie?
Cały ten rok upłynął pod znakiem większej dbałości o higienę, co sprawiło, że klienci zaczęli interesować się nowatorskimi rozwiązaniami w tym obszarze.
Coraz częściej pytają np. o toalety myjące, a także ceramikę pokrytą specjalną warstwą ułatwiającą czyszczenie. Łazienki projektowane są teraz z coraz większych formatów płytek, z mniejszą ilością łączeń (fug), aby łatwiej je było utrzymać w czystości. Chropowate powierzchnie i małe formaty płytek są rzadkością, stanowią jedynie uzupełnienie wystroju, nie odgrywają w nim już głównej roli. Klienci chętnie wybierają do łazienek kolory kojarzące się z czystością lub naturą. Zauważamy powrót bieli i kolorów ziemi. Modne stały się również rozwiązania oszczędzające wodę i energię oraz ekologiczne dodatki z odnawialnych materiałów w stylu boho.
Czy potrzeba by dom był bezpieczny się uwidoczniła, czy raczej nie widzicie takich zjawisk?
Bezpieczeństwo można rozpatrywać pod wieloma względami. Jeśli chodzi o to, które obudziła w nas wszystkich pandemia to konsumenci zdecydowanie częściej zwracają uwagę na sposób czyszczenia danych materiałów czy produktów. Podobne tendencje zauważamy przy wyborze tkanin obiciowych czy okiennych. Teraz estetyka jest na równi z możliwością utrzymania danej rzeczy w czystości. Obserwujemy również wzrost zainteresowania klimatyzacją z filtrami powietrza, które zatrzymują zarazki.
O DECOROOM: Pracownia Architektury Wnętrz DECOROOM jest obecna na rynku od 11 lat i pozycjonuje się jako jeden z pionierów usługi kompleksowego wykończenia mieszkania „pod klucz”. Swoich klientów zaprasza do wyjątkowego biura połączonego z showroomem w samym centrum Warszawy. Zespół DECOROOM tworzą architekci, ekipy wykończeniowe, działy realizacji i dział DECOROOM KITCHEN, który zajmuje się kompleksowym wykończeniem zabudowy kuchennej i meblowej. Firma współpracuje z czołowymi przedstawicielami branży wykończeniowej. W ofercie Decoroom znajdziemy 3 pakiety: Standard, Premium oraz Designer, które odpowiadają potrzebom najbardziej wymagających klientów. Firma jest laureatem European Property Awards – Best Office Interior Europe (2015-2016), firma posiada również certyfikat „Rzetelnej Firmy”. Jest Członkiem Wpierającym Polskiego Związku Firm Deweloperskich.