Czy polscy przedsiębiorcy gotowi są na digitalizację? Na jakim etapie zmian dziś się znajdują? Na te pytania stara się odpowiedzieć raport „Transformacja cyfrowa obszaru sprzedaży w branżach meblarskiej i nieruchomości” przygotowany przez iKsync oraz Inventity Foundation a pod patronatem m.in. Design/Biznes.
Projekt badawczy miał na celu zbadanie gotowości polskich firm do transformacji cyfrowej. Szczególny nacisk położyliśmy na digitalizację w obszarze sprzedaży. Zbadaliśmy stan transformacji, potrzeby i bariery przedsiębiorców – w kontekście konkurencji zagranicznej, ekspansji międzynarodowej i pandemii COVID-19.
Projekt dotyczył branż meblarskiej i nieruchomości, pod kątem digitalizacji szczególnych z uwagi na charakterystykę produktu i relacji z klientem. W jego ramach przeprowadzono badania skierowane do osób mających bezpośredni lub pośredni kontakt z pionem sprzedaży lub marketingu oraz do kadry zarządzającej.
O szczegółach badania oraz cały raport można otrzymać na stronie http://transformacja-cyfrowa.info/.
Wnioski z projektu posłużą do stworzenia wspólnie z fundacją Inventity.net programu wsparcia dla polskich firm na cyfrowej drodze zmian. Po zakończeniu badania opracowany został raport, w którym opisano stan transformacji, potrzeby, bariery i cele jakie przyświecają polskim przedsiębiorcom .
Nadrzędnym celem projektu jest postawienie pierwszych kroków na drodze wsparcia edukacyjnego i merytorycznego oferowanego polskim firmom z branż meblarskiej i nieruchomości. W szczególności branża meblarska jest tą, na której stoi polski eksport i która z wartością eksportu na poziomie 11,2 mld euro (za www.oigpm.org.pl) jest drugim eksporterem mebli na świecie, wyprzedzając Włochów i Niemców. Konkurencja eksporterów niemieckich i włoskich jest jednak nadal bardzo silna, a transformacja cyfrowa w obszarze sprzedaży jest tą, która może ułatwić procesy relacji z partnerami biznesowymi i pozyskiwania nowych odbiorców. Zmiany spowodowane pandemią również mają istotny wpływ na procesy cyfryzacji w różnych obszarach od produkcyjnych, przez logistyczne po obszar sprzedaży i przyczyniają się w znacznej mierze do dynamiki przyrostu wdrożeń digitalizacji, które w innej sytuacji nie następowałyby zapewne tak szybko. W tym kontekście widzimy jeszcze większy potencjał pozytywnego wpływu transformacji cyfrowej na pozycję konkurencyjną polskich producentów, dystrybutorów oraz eksporterów produktów wnętrzarskich jak i deweloperów nieruchomości – mówi Izabela Kozakiewicz, Managing Partner iKsync Digital i koordynatorka badania.