W naszej corocznej ankiecie zapytaliśmy przedstawicieli branży, jaki był dla nich rok 2019 i jakie mają plany na najbliższe miesiące. Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Prezes Zarządu FERRO S.A. Wojciech Gątkiewicz.
Co ważnego wydarzyło się w Waszej firmie w 2019 roku, jaki on był z biznesowego punktu widzenia i rozwoju?
Nie opublikowaliśmy jeszcze danych za pełny rok, ale po trzech kwartałach i wstępnej ocenie czwartego możemy powiedzieć, że umocniliśmy pozycję na wszystkich istotnych z punktu widzenia Ferro rynkach operacyjnych. 1-3Q 2019 oceniamy jako udany zarówno pod względem sprzedażowym, jak i osiągniętych wyników. Na wszystkich kluczowych rynkach zanotowaliśmy bardzo dobre dynamiki przychodów, towarzyszył temu satysfakcjonujący poziom marż. Warto podkreślić, że istotnym wydarzeniem minionego roku było opracowanie i ogłoszenie strategii rozwoju Grupy F1, zakładającej osiągnięcie przez Grupę Ferro w 2023 roku skonsolidowanych przychodów na poziomie 700 mln zł i skonsolidowanej EBITDA w wysokości około 90 mln zł. Zakończyliśmy rok 2019 z przeświadczeniem, że kluczowe cele, jakie sobie założyliśmy, zostały zrealizowane. Dotyczy to zarówno obszarów stricte operacyjnych, takich jak sprzedaż, produkcja, czy finalnie – wyniki finansowe, jak i obszarów strategicznych.
Co uważacie za najważniejsze wyzwanie dla Was w 2020 roku?
Naszym nadrzędnym celem na ten rok jest realizacja założeń strategii F1. Zadania te wykonujemy zgodnie z planem, intensywnie pracując nad wszystkimi głównymi inicjatywami. Po stronie wyzwań, podobnie jak w minionym roku, wymieniamy głównie wzrost kosztów – m.in. transportu – i sytuację geopolityczną wpływającą na kształtowanie się kursów walut oraz cen głównych surowców wykorzystywanych do produkcji (miedź, cynk).
Jakie zjawiska najmocniej wpływały na rozwój rynku wyposażenia łazienek w Polsce w 2019 roku?
W dalszym ciągu obserwujemy mocny trend, który można określić po prostu „ładnie mieszkaj”. Ogromny wpływ na rosnący popyt na produkty o ciekawym wzornictwie, dobrze zaprojektowane, funkcjonalne mają programy telewizyjne promujące dobry design i social media, a przede wszystkim rozwijający się rynek projektantów wnętrz. Obecnie istnieje wiele dostępnych źródeł, z których możemy czerpać inspiracje do aranżacji własnego wymarzonego domu, mieszkania, łazienki, etc.
Jaka nowość rynkowa była najważniejszą premierą 2019 roku?
Tiga i Alba to dwie kolekcje baterii, które otwierają nową edycję produktów ekologicznych pozwalających na świadome gospodarowanie wodą.
Alba VerdeLine – jednouchwytowa bateria umywalkowa stojąca oszczędzająca wodę. Wyposażona jest w regulator ceramiczny, korek spustowy klik-klak G5/4, perlator. Posiada system łatwego usuwania kamienia wapiennego. Pokryta elegancką chromowaną powłoką.
Tiga VerdeLine – jednouchwytowa bateria umywalkowa stojąca z obrotową wylewką oszczędzająca wodę. Wyposażona w obrotową wylewkę, regulator ceramiczny, perlator. Posiada system łatwego usuwania kamienia wapiennego. Pokryta elegancką chromowaną powłoką.