W naszej corocznej ankiecie zapytaliśmy przedstawicieli branży, jaki był dla nich rok 2019 i jakie mają plany na najbliższe miesiące. Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Amadeusz Kowalski, wiceprezes zarządu Grupy Tubądzin.
Co ważnego wydarzyło się w Waszej firmie w 2019 roku, jaki on był z biznesowego punktu widzenia i rozwoju?
Po ponad 35 latach działania firmy wiemy, że sama sprzedaż płytek ceramicznych nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Chcę myśleć o naszej działalności w kategorii zaspokajania potrzeb związanych z pięknem, ciepłem, przytulnym domem, ale i eleganckich przestrzeniach biurowych czy hotelowych, w których chce się przebywać. Nasi klienci są dla nas nieustającym źródłem inspiracji, nie odwrotnie. Śledząc trendy wiemy co jest modne i zawsze staramy się tę modę o jeden krok wyprzedzić, zaskakiwać, proponować. Wiemy, że klienci doceniają nasze starania o to by dostarczać im ponadczasowe, piękne, ekologiczne produkty najlepszej, światowej jakości.
Rok 2019 był niezwykły pod kątem ilości premierowych kolekcji wprowadzonych na rynek, ciągłego unowocześniania linii produkcyjnej, nowych kontaktów biznesowych na świecie i współpracy z architektami, partnerami handlowymi i glazurnikami. Intensywnie angażowaliśmy się także w życie naszej lokalnej społeczności.
Co uważacie za najważniejsze wyzwanie dla Was w 2020 roku?
Jedną z priorytetowych inwestycji, którą realizować będziemy w 2020 r. jest rozbudowa Centrum Logistycznego. W Cedrowicach powstaje nowy zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, który przyspieszy i ułatwi proces kompletowania zamówień. Dzięki temu zoptymalizujemy i usprawnimy procesy logistyczne, tak aby naszym dystrybutorom zapewnić najwyższej klasy obsługę. Nakłady inwestycyjne na rozbudowę centrum logistycznego to ponad 50 mln złotych, inwestycję planujemy ukończyć i oddać do użytku w połowie roku.
W 2020 r. odbędzie się również III edycja Tubądzin Design Awards i IV edycja Tubądzin Design Days, czyli cyklu spotkań z architektami, premier produktowych i wzajemnych inspiracji, przy udziale wielu znamienitych osobistości ze świata sztuki, designu i wielkiego ekranu. W poprzedniej, dwa lata temu, mieliśmy okazję spotkać się z ponad dwoma tysiącami architektów i projektantów przy okazji odwiedzin ośmiu największych miast naszego kraju. W tym roku zaczynamy 28 kwietnia premierą w Poznaniu i do końca maja będziemy starać się inspirować naszych gości kolejno we Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie, Białymstoku, Warszawie, Gdyni, aż wreszcie w naszym mateczniku, czyli Łodzi. Rok 2020, podobnie jak poprzednie, będzie rokiem wielu premier, zarówno w obszarze płyt wielkiego formatu MONOLITH, jak i tradycyjnych kolekcji ściennych.
Jakie zjawiska najmocniej wpływały na rozwój rynku wyposażenia łazienek w Polsce w 2019 roku?
Nadal wzrost popularności płytek wielkoformatowych oraz coraz większa świadomość konsumentów i producentów związana z odpowiedzialnością dbania o środowisko, zarówno w produkcji jak i użytkowaniu płytek ceramicznych.
Przekonany jestem, że ciągle dobra kondycja rynków, zarówno deweloperskiego, jak i wtórnego, jest również głównym czynnikiem tego, iż branża ceramiczna ma się i będzie miała całkiem nieźle. Nie bez znaczenia są oczywiście sygnały docierające z wielu stron o nadciągającej w najbliższym czasie recesji, ale jak zwykle w takich sytuacjach rynek podzieli się na tych, którzy sobie z tym zjawiskiem radzą lepiej i gorzej. Wierzę, że dzięki naszej filozofii i wielu udanym kolekcjom będziemy w tej pierwszej grupie.
Jaka nowość rynkowa była najważniejszą premierą 2019 roku?
Nowe kolekcje łazienkowe formatu 33x 90 cm Ceramiki Tubądzin, projektu Macieja Zienia – GLEAM, LUCID, SCORIA i SHEEN. Projektant postanowił odpowiedzieć w nich na wchodzący na salony trend eksponujący maksymalizm i przepych, w stylu, który zachwyci wszystkich lubiących blask, połysk oraz płytki dekoracyjne. Kolekcje te same z siebie stanowią niezwykłą ozdobę wnętrza, nie potrzebują też otoczenia wielu dodatków. Z drugiej strony – w rozpoznawalnym już dla swoich klientów stylu projektant nadal zwraca się ku szlachetnym kamieniom, nie brakuje jednak także inspiracji lastryko, polskim kryształem czy balansowaniem między bielą, a czernią.