Trzeba mieć odwagę, żeby poruszyć pierwszą kostkę, bo przecież efektu domina nie da się zatrzymać. My zrobiliśmy to bez wahania, bo wiemy, że finalnie otrzymamy zastrzyk energii, który znacząco unowocześni i usprawni nasz łańcuch dostaw.
Rozpoczęliśmy od utwardzenia placu i tym samy zwiększenia powierzchni składowej o dodatkowe 6200 mkw oraz modernizacji wyposażenia magazynu centralnego. W niecałe dwa lata wymieniliśmy ponad 50% floty wózków widłowych. Kolejnym krokiem był montaż przesuwnych regałów na dłużyce w zimnej hali i ustawienie tymczasowego namiotu o powierzchni 700mkw, który posłuży za zastępczą strefę magazynową na czas budowy czegoś naprawdę rewolucyjnego i wyjątkowego – długo wyczekiwanej automatyzacji.
Automatyzacja procesów magazynowych
Rozwój sztucznej inteligencji znacząco zmienia współczesne procesy logistyczne. Rosnące wymagania dotyczące jakości i wydajności w zakresie realizacji zamówień, presja kosztów, brak miejsca i niedobory pracowników sprawiają, że automaty i roboty są już obecne w niezliczonych centrach dystrybucji i produkcji na całym świecie. Podobne rozwiązania w zakresie automatyzacji kompletacji drobnicy zdecydowaliśmy się zastosować w Onninen.
Do współpracy zaprosiliśmy firmę KNAPP, która od wielu lat skutecznie wdraża na całym świecie innowacyjne projekty z użyciem sztucznej inteligencji w różnych branżach. Prace projektowe już ruszyły, a w najbliższym czasie czekają nas działania integracyjne. Dużo się dzieje w związku z tym w Teolinie – przygotowujemy wylewkę pod regały zewnętrzne oraz rozpoczynamy budowę nowej hali o powierzchni ok. 2000 mkw.
Pozwoli to zwolnić miejsce w dotychczasowej strefie magazynowej na automatyczny regał o pojemności 40 000 ruchomych pojemników. Zostaną one rozmieszczone w trzech alejkach regałowych o długości 66 m na 20 poziomach składowania o potrójnej głębokości. Zautomatyzowane systemy magazynowania pozwolą skutecznie przechować dużą część zapasów na minimalnej powierzchni. Wejście i wyjście towarów z automatu będzie zapewnione poprzez system automatycznych przenośników. Do automatycznego regału trafią docelowo wszystkie produkty z obecnego obszaru drobnicy, czyli ok 70 % linii wydawanych z magazynu centralnego Onninen.
Harmonogram prac
Montaż regału rozpocznie się w marcu 2020, ale już teraz trwają intensywne prace projektowe związane z reorganizacją, planowaniem naszych procesów wewnątrz magazynu oraz dostosowaniem systemów informatycznych. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że podczas montażu automatyzacji nasz magazyn będzie funkcjonował bez przestojów i normalnie dostarczał towary do klientów. Obecnie trwają prace planistyczne, których celem jest przygotowanie magazynu centralnego na okres instalacji i konfiguracji automatu tak, aby zminimalizować ewentualny negatywny wpływ na ciągłość obsługi.
W lipcu 2020 spodziewamy się zakończenia projektu, a co za tym idzie znaczących usprawnień w zakresie kompletacji towarów. Mamy nadzieję, że nasi klienci szybko odczują pozytywne efekty tej modernizacji, a Onninen znacząco zwiększy swoją wydajność i zyska nowe szanse rozwoju.
Logistyka 4.0
Dzięki nowym technologiom logistyka zmierza w kierunku pełnej automatyzacji i digitalizacji procesów. Zmienia się również środowisko pracy ludzi oraz związane z nim wymagania i komfort. Brak zasobów ludzkich coraz częściej rozwiązuje się właśnie za pomocą robotyki w łańcuchu dostaw. Takie rozwiązania z pewnością podnoszą jakość i rentowność, bo robot nigdy się nie nudzi ani nie męczy i może wykonywać zadania takie jak budowanie palet, kompletowanie lub sortowanie towarów przez długi czas przy niezmiennie wysokiej jakości. Złożone algorytmy błyskawicznie „uczą się“ nowych sposobów rozwiązywania problemów.
Podczas gdy drobnica spakuje się sama, oni będą mogli szybko i elastycznie reagować na nowe wymagania i potrzeby naszych klientów w zakresie bardziej specjalistycznego asortymentu. W ten sposób dotychczasowa załoga i nowoczesna technologia stworzą silniejszy zespół, który lepiej spełni wymagania logistyczne.
Szczyt sezonu w kilku liczbach
W październiku zrealizowaliśmy ponad 120 więcej dostaw do oddziałów/terminali niż w ubiegłym roku i wydaliśmy z magazynu centralnego najwyższą ilość linii w historii Teolina. Tylko 25 z nich było opóźnionych w sposób zaplanowany. Wzrosła również terminowość transportu (89,72%) w stosunku do analogicznego okresu w 2018 (88,92%).
Za liczbami zawsze stoi profesjonalna załoga. Dlatego kierujemy ogromne podziękowania w stronę pracowników logistyki, jak również handlowców, którzy zadbali, aby Teolin miał nad czym pracować.
Przygotowała: Kinga Witczak Manager ds. komunikacji Onninen Sp. z o.o.