Rok 2018 był czasem zdominowanym przez tanie, inteligentne głośniki produkcji Amazon i Google. Łatwo podbiły one rynek urządzeń dla inteligentnych domów i dzięki temu wielu użytkowników skutecznie przekonało się do nowej technologii. – “Z kolei 2019 położy mocniejszy akcent na budowanie lepszych doświadczeń związanych z łączeniem różnych urządzeń w celu stworzenia bardziej spójnego doświadczenia.” – twierdzi Jitesh Ubrani research manager IDC
– Nowy raport IDC wycenia segment Smart Home na miliardy dolarów. A przecież to zaledwie początek. Według prognoz do 2023 roku rynek inteligentnej automatyki domowej osiągnie wielkość prawie 1,6 mld urządzeń – analizuje Marcin Kotarski, Product Manager z Rettig Heating, największego na świecie producenta emiterów ciepła oraz dodaje: – Te rozwiązania krok po kroku zmieniają na lepsze sposób, w jaki ludzie żyją. Na przykład możemy włączyć klimatyzację w domu przed wejściem do środka bądź uruchomić zraszacze w upalny dzień, będąc jeszcze w pracy. Automatyka domowa może naprawdę zrobić więcej i uprościć nasze życie. Nic dziwnego, że stała się przyszłością.
Domy coraz bardziej smart – dla kogo rynek?
Chociaż rynek inteligentnych domów będzie zdominowany przez gigantów Doliny Krzemowej – Amazon i Google, oczekuje się, że na znaczeniu zyska trzeci z Wielkiej Trójcy potentatów IT – Apple. Niesłabnąca popularność urządzeń wyposażonych w systemy iOS (iPhone) i MacOS (komputery stacjonarne i przenośne) pomoże firmie w rynkowej ekspansji. Równocześnie faktem jest, że marka Apple intensywnie wprowadza kolejne usługi do swojego portfolio, zmieniając strategię produktową, która dotychczas była skoncentrowana na produkcji i dystrybucji urządzeń, obecnie zmierza w kierunku wdrażania kolejnych usług.
Poza złotym dzieckiem amerykańskiej gospodarki, które zadomowiło się w Cupertino, kolejną firmą, która mocno zyska w najbliższym czasie jest koreański Samsung. Głównie za sprawą bardzo szerokiego asortymentu oraz inwestycji w zaplecze programowe, systemy Bixby i Tizen, które zaprzęgnięte są do obsługi wielu urządzeń z przedrostkiem “smart” – zegarki, bransoletki, a także lodówki czy telewizory.
Matematyka rozwoju
Inteligentne, sprzężone ze sobą technologie, rozwijają się w imponującym tempie, dzięki efektowi synergii – jedna innowacja wspomaga drugą i razem sprawiają, że chociaż z podstaw matematyki doskonale wiadomo, że 1 + 1 = 2, to w tym określonym przypadku 1 + 1 = 3. Jak to możliwe?
– Jest to oczywiście daleko idące uproszczenie, ale smart home nie powstałby, gdyby nie zaangażowanie rozbudowanego AI, które z kolei opracowano poprzez wykorzystanie technologii uczenia maszynowego, ukierunkowanego na pracę na środowisku wielkich zbiorów danych. Według Microsoftu do 2020 roku będzie już 30 miliardów podłączonych urządzeń, a inteligentny dom będzie generował 50 GB danych każdego dnia – analizuje Marcin Kotarski z Rettig Heating i dodaje: – Te innowacje są jak cyfrowe suplementy, które są niezbędne do rozwoju całego rynku inteligentnych rozwiązań dla domu. Bez nich i wiedzy jak je ze sobą połączyć żadna firma nie odniesie sukcesu.
Czy klienci tego chcą?
Ankieta, zrealizowana przez TraQline pod koniec ubiegłego roku, miała za zadanie zweryfikować, jak duże jest zainteresowanie rozwiązaniami z zakresu Smart Home i jakie są odczucia konsumentów, odbiorców tej technologii. Najważniejszy wnioskiem płynącym z badania było to, że 40% konsumentów używa swoich smart urządzeń dla domu minimum dwa razy dziennie. Ta częstotliwość może dowodzić, że wspomniane rozwiązania są nie tylko praktyczne i przydatne, ale również lubiane przez użytkowników.
A co wpływa na decyzję o zakupie? Według ankietowanych na pierwszym miejscu jest cena (68%), ale nie tylko ona jest ważna. Na kolejnej pozycji plasuje się łatwość użycia, czyli intuicyjność (50%), a tuż za nią kwestie bezpieczeństwa (37%). Co ciekawe osoby, które posiadają smart home, chcą poszerzać system o kolejne funkcje i elementy. Takie deklaracje składa aż 61% zapytanych. Argumenty? Oferowane możliwości i wygoda użytkowania. To pokazuje, że łatwo przywyknąć do korzystania z inteligentnych rozwiązań do domu. To branża niemal skazana na sukces, a w najbliższym czasie z uwagą będą przyglądać się jej specjaliści IoT z całego świata, szukając szansy na rozwój swojego biznesu.