Jaki był rok 2018 w firmach łazienkowych i na rynku oraz czego możemy spodziewać się w 2019 roku? Pytamy o to przedstawicieli branży w naszej corocznej ankiecie. Dziś swoimi spostrzeżeniami dzieli się Mariusz Biegański, Senior Manager w firmie Ravak Polska.
Z jakiego powodu zapamiętacie 2018 rok w Ravak Polska?
Mariusz Biegański, Ravak Polska: Rok 2018 upłynął pod hasłem stabilizacji sprzedaży. Zrealizowane inwestycje w Strefy Ravak w latach 2015 – 2017 ugruntowały pozycję naszej marki na polskim rynku, dzięki m. in. poprawieniu widoczności Ravak na ekspozycjach. Poprzedni rok był czasem weryfikacji, przebudowy i zmian asortymentowych w salonach u kluczowych Partnerów posiadających Strefy. Pozwoliło nam to na zaprezentowanie asortymentu oczekiwanego przez klienta i dopasowanego do potrzeb lokalnego rynku.
Ważnym krokiem było również rozszerzenie portfolio produktów ceramicznych o kolejne propozycje będące uzupełnieniem istniejących już konceptów łazienkowych Ravak. Koncepty rozbudowane o umywalki ceramiczne i miski WC RimOff stały się jeszcze bardziej atrakcyjne i kompleksowe.
Jakie jedno-dwa słowa określają najlepiej rozwój firmy w 2018 roku?
Większa aktywność w tzw. e-marketingu.
Dostrzegamy siłę Internetu i w roku 2018 postawiliśmy na większą aktywność w e-marketingu. Budowa content marketingu czy współpraca z portalami branżowymi, to ważne dla nas elementy budowania marki, która wyróżnia się nie tylko pięknym designem, ale i funkcjonalnością swoich produktów. W roku 2018 stawialiśmy na nowe kanały komunikacji oraz większą aktywność w social media. Szczególnie ważna dla nas była kooperacja w tym zakresie z naszymi Partnerami handlowymi.
Z jakimi trudnymi wyzwaniami musieliście się zmierzyć w 2018 roku?
Ravak Polska będąc jedną ze spółek czeskiego holdingu zmaga się z wyzwaniami wynikającymi z różnic w polityce handlowej spółek w Europie. Wolny rynek w ramach granic UE sprawił, że obserwowaliśmy migracje towaru między sąsiadującymi krajami.
Wyzwaniem jest również współpraca z sieciami DIY, których polityka handlowa konsekwentnie zmierza do umacniania pozycji marek własnych.
Co było najważniejszym zjawiskiem kształtującym branżę łazienek w Polsce w 2018 roku?
Trudno jest wytypować jedno najważniejsze zjawisko, które kształtowało branżę łazienkową w 2018 roku. Jednak, gdybym miał wskazać jedno wyróżniające się spośród szeregu zjawisk mających wpływ na branżę, to byłby to wzrost znaczenia e-marketingu. Dostrzegamy olbrzymi wpływ szeroko pojętego internetu na decyzje zakupowe klienta. Współczesny konsument szuka inspiracji już nie tylko na portalach/ serwisach / stronach branżowych, ale również na portalach inspiracyjnych i w mediach społecznościowych. Duże znaczenie ma także marketing rekomendacji. Szukamy porady wśród znajomych, ale podpatrujemy także influencerów, blogerów i szukamy informacji w zamkniętych grupach na portalach społecznościowych.
Jaki jeden produkt / nowość wybralibyście jako najważniejszy produkt 2018 roku i dlaczego?
Spośród szerokiej oferty wskazałbym wannę wolnostojącą Freedom W – doskonale dopasowaną do oczekiwań klientów poszukujących nietuzinkowego połączenia klasycznej wanny z wanną wolnostojącą.
Jakie nadzieje i plany wiążecie z tym rokiem – czego możemy się po Ravak w 2019 spodziewać?
W związku z dynamiczną ewolucją rynku staramy się dopasować naszą politykę handlową do zmieniającego się, pełnego wyzwań otwartego rynku europejskiego.
Rok 2019 będzie rokiem rozbudowy asortymentu Ravak o nowe produkty ceramiczne oraz liczne nowości, które są odpowiedzią na trendy naszego, polskiego rynku. Wyzwaniem z pewnością będzie promocja tak rozbudowanego asortymentu i dopasowanie ekspozycji do potrzeb naszych partnerów handlowych i oczekiwań klientów.