838 firm z całego świata, w tym 506 hiszpańskich. 36. edycja targów Cevisama w Walencji jest największą od dawna. Wydarzenie trwało od 5 do 9 lutego – a my byliśmy na miejscu i sprawdzaliśmy co proponowali producenci. Dzielimy się z Wami naszymi obserwacjami – najobszerniejsza fotorelacja z wydarzenia tylko u nas.
Organizatorzy Cevisama 2018 chwalą się przede wszystkim wzrostem liczby wystawców, zwłaszcza z Włoch. W porównaniu do edycji sprzed dwóch lat (wtedy także jeden z pawilonów przeznaczony był na maszyny) jest to rekordowa edycja. Spodziewano się, że liczba 83 tys. zwiedzających sprzed roku zostanie przekroczona.
Cevisama to czwarte najważniejsze targi w Hiszpanii (wg Institute for Governance Co-ordinates and Applied Economics) – nic dziwnego, jest to bowiem najmocniejsza pod względem produkcji i sprzedaży płytek gospodarka na Starym Kontynencie. W tym roku wystawcy zajęli 122 tys. mkw powierzchni. Pojawiły się 838 firmy – z czego 332 z zagranicy. Łącznie targi zebrały wystawców z 44 krajów, głównie z Europy. Z Polski mogliśmy oglądać Grupę Końskie oraz Marmite (zapowiadana początkowo Cortina nie pojawiła się). W porównaniu do edycji z 2016 roku zanotowano 20% wzrost przestrzeni wystawienniczej. Wśród marek aż o 50% wzrosło uczestnictwo włoskich fabryk.
Najważniejsze targi dla branży łazienek w Hiszpanii
Rywalizacja na linii Walencja-Bolonia trwa, ale wiele firm z półwyspu Apenińskiego postanowiło przyjechać do Hiszpanii. Kierujący Cevisamą Manuel Rubert uważa, że to efekt odpowiedniego pozycjonowania targów, umiejętności przyciągania gości i wystawców oraz wzrost popytu na rynku hiszpańskim. Te opinie potwierdzało wielu polskich przedstawicieli z którymi rozmawialiśmy.
Wzrost liczby wystawców z segmentu łazienek także napędza rozwój targów.
– Obecnie Cevisama jest jedyną istotną platformą sprzedażową dla branży łazienkowej w Hiszpanii i jest to najważniejsza impreza dla branży w kraju – mówi Manuel Rubert.
Trendy i nowości Cevisama 2018
Przed targami wiedzieliśmy już o około 200 nowościach, które miały być zaprezentowane w Walencji. Oglądanie stoisk pokazało bogactwo pomysłów. Już na tej podstawie można było stwierdzić, że wśród dominujących trendów są minimalizacja grubości płytek wielkoformatowych oraz znacznie mniejsze, ekskluzywne płytki. Odwaga i kolor to cechy, które będą istotne, ale przede wszystkim liczyć się będzie wydobywanie cech materiału – marmuru, granitu oraz żył i kropek na kamieniu.
Zobaczcie także 10 najważniejszych trenach w płytkach, które pokazały targi Cevsiama 2018.
Z myślą o docenieniu w rozwoju rynku segmentu handlowego 7 lutego zorganizowano także Dzień Sprzedawcy. Była to okazja do pokazania trendów w rozwoju sprzedaży oraz nagrodzenia przedstawicieli firm handlowych. Przez ostatni rok organizatorzy pracowali z organizacjami branżowymi, stowarzyszeniami architektów. etc. by przyciągnąć ich na tragi. Chodziło tu zwłaszcza o gości ze Stanów Zjednoczonych oraz głównych rynków europejskich. Dotyczyło to także dziennikarzy – ponad setka przedstawicieli mediów zagranicznych dla profesjonalistów zjawiła się na targach.
Fotografie w galerii: Arek Kaczanowski