Globalizacja, komunikacja cyfrowa, Internet i łatwowierni łowcy cenowych okazji są głównym katalizatorem rozprzestrzeniania się piractwa w świecie designu. My podróbki zdecydowanie potępiamy pamiętając, że w żadnym razie nie są one ani “komplementem” dla dokonań danej marki, ani też drobnym wykroczeniem niewartym większej uwagi.
Wprowadzając na rynek imitacje uznanych produktów, fałszerze czerpią korzyści z dorobku innych osób, szkodząc też wizerunkowi podrabianych marek. Niestety – nim istnieje popyt na podrabiane produkty, będą one pojawiać się na rynku. Dlatego tak ważną sprawą jest szerzenie świadomości wśród konsumentów. To przecież oni w głównej mierze decydują o tym jak wygląda rynek.
Innowacje vs. podróbki
Od 1977 roku przyznawane są negatywne nagrody “Plagiarius” za najbardziej zuchwałe i bezczelne podróbki markowych produktów. Czyli za te najbardziej wierne. Celem jest oczywiście potępienie, napiętnowanie praktyk biznesowych nieszanujących prawa do własności intelektualnej i twórczej. Zwrócenie uwagi na problem. Statuetką przyznawaną laureatom jest czarny karzeł ze złotym nosem będący uosobieniem niemieckiego aforyzmu “zarobić sobie na złoty nos” czyli dorobić się fortuny.
40 lat nagród “Plagiarius” to około 400 nagrodzonych produktów i ponad 1600 zgłoszonych przypadków podróbek. Nagradzane były podróbki z różnych branż: m.in. artykułów gospodarstwa domowego, artykułów sanitarnych, narzędzi, mebli, zabawek, biżuterii,samochodów czy perfum.
Cele “Plagiariusa”
– Informacja i uwrażliwienie opinii publicznej na temat rozmiarów, szkód i niebezpieczeństw związanych z plagiatami i podróbkami;
– Informowanie przedsiębiorców i projektantów pokrzywdzonych z racji wprowadzania podróbek ich produktów na rynek;
– Zwiększenie świadomości znaczenia praw własności intelektualnej;
– Podnoszenie znaczenia twórczych osiągnięć i innowacji;
– Odstraszanie fałszerzy (“piętnowanie i hańbienie”).
Axor i Hansrohe wśród poszkodowanych marek
W 2017 roku jury nagród “Plagiarius” przyznało trzy nagrody główne. W kolejności od miejsca pierwszego otrzymały je: smycz dla psów , krzesło biurowe i miernik ciśnienia.
Jury przyznało również siedem wyróżnień. Wśród nich są produkty imitujące Axor Starck V oraz Metris Classic prod. Hansgrohe. Szacuje się, że straty tego przedsiębiorstwa z tytułu podróbek wynoszą przynajmniej trzy procent obrotu netto. Odpowiada to około 100 miejscom pracy w niemieckich zakładach firmy.