W 2016 r. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przychody Polcoloritu ze sprzedaży netto zwiększyły się o 8,4%, tj. o ok. 4 242 tys. zł. Wpływ na to miał znaczny przyrost przychodów z rynku krajowego, a w szczególności odbiorców sieciowych. Wzrost nastąpił także w eksporcie.
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów w 2016 są wyższe od wygenerowanych kosztów w roku 2015 o 3,37%. Zmianie uległ również ich udział w przychodach Spółki. W roku 2015 koszty te stanowiły 65,56% wartości przychodów.
W 2016 roku udział kosztów sprzedanych wyrobów zmniejszył się o ok. 3 p. p. i stanowią one 62,53% wartości przychodów netto Spółki, co wpłynęło na poprawę marżowości brutto na sprzedaży o 3 p. p. z 34,4% w roku 2015 na 37,5% w analizowanym okresie sprawozdawczym. Koszty sprzedaży w 2016 roku w stosunku do roku poprzedniego nieznacznie zmalały o niespełna 1,5%. Ich udział w przychodach ze sprzedaży spadł o 1,9 p. p. w porównaniu z 2015 r.
W związku ze wzrostem marżowości brutto na sprzedaży w 2016, poprawa nastąpiła również w obrębie marży netto na sprzedaży o 4,8 p. p. w stosunku do roku 2015 osiągając wartość dodatnią na poziomie 7,3 %. Wzrost zarówno marżowości brutto na sprzedaży jak i marżowości netto jest wynikiem zmiany technologii produkcji wpływającej na techniczny koszt wytworzenia.
EBIT Spółki w 2016 r. wyniósł ok. 3,9 mln zł, co oznacza znaczny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym (1,06 mln zł). Pochodną tych zmian jest poprawa wyników w obszarze marży EBIT z 2,1% w roku 2015 na 7% w analizowanym okresie sprawozdawczym.
Zysk brutto w 2016 r. wyniósł ok. 2,5 mln zł. W roku poprzednim Spółka osiągnęła zysk brutto na poziomie 640 tys. zł. Ostatecznie wyniki netto za 2016 r. zamknęły się kwotą ok. 2,2 mln zł, co oznacza poprawę o ok. 1,7 mln zł.
Najważniejsze sukcesy Polcoloritu w 2016 r.
– Wzrost przychodów ze sprzedaży ogółem o 8,4% do poziomu niemal 55 mln zł co jest
najlepszym wynikiem od 6 lat;
– Wzrost przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym o ok. 7,3%, w szczególności
w obszarze stabilnej sprzedaży sieciowej;
– Wzrost przychodów ze sprzedaży eksportowej o ok. 11,3% w stosunku do analogicznego
okresu roku poprzedniego;
-Udział Spółki w największej imprezie branżowej- targi Cersaie 2016.
Niepowodzenia Spółki w 2016 r. :
– Niższa niż założona w planie na rok 2016 akcja wyprzedaży promocyjnych mających na
celu optymalizację zapasów magazynowych.
– Rok 2016 był dla Spółki kolejnym okresem modyfikacji portfela produktowego. Po inwestycjach w park maszynowy pokazaliśmy na targach Cersaie 2016 nowy zestaw produktów w spójnym komplecie formatów i designu. Nasza oferta produktowa ukierunkowana była na rynek krajowy i rynki europejskie. To kierunki sprzedaży, na których chcemy wzmacniać naszą obecność. Konsekwentnie pracujemy nad zwiększeniem skali działalności. Na uwagę zasługuje wzrost przychodów ze sprzedaży ogółem o 8,4%. Przychody ze sprzedaży osiągnęły wartość niemal 55 mln zł, co niewątpliwie należy uznać za sukces Spółki. W 2016 r. znaczenie zwiększyliśmy wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładu produkcyjnego. W okresie tym zwiększyliśmy również tak sprzedaż krajową jak i eksportową. Kontynuowaliśmy realizację programu Strefa Ceramiki Marconi. Jest to nowa, modułowa forma ekspozycji, zawierająca całą gamę produktów Spółki. Ten program dedykujemy dla najbardziej prestiżowych salonów sprzedaży w Polsce i za granicą. Realizacja ambitnych działań nie byłaby możliwa bez dobrych relacji z partnerami handlowymi. W 2016 r. podejmowaliśmy kroki mające na celu utrzymanie z nimi pozytywnych relacji, poza tym nadal poszukujemy możliwości zwiększania rynku zbytu naszych produktów. Właśnie w tym celu stale unowocześniamy i modyfikujemy ofertę asortymentową Spółki. Rozwój Spółki niesie ze sobą różnego rodzaju ryzyka, które stale monitorujemy i analizujemy. Po zakończeniu okresu sprawozdawczego ogłoszone zostało wezwanie na akcje Spółki, które skutkować może istotną zmianą w strukturze akcjonariatu, a docelowo zniesieniem dematerializacji akcji Spółki. Mając na uwadze, iż Akcjonariuszem Dominującym może zostać inwestor branżowy perspektywy dotyczące rozwoju Spółki na przyszłe okresy sprawozdawcze oceniane są pozytywnie – pisze m.in. w liście da akcjonariuszy Barbara Urbaniak-Marconi, prezes firmy Polcolorit.
(źródło: Polcolorit)