2016 rok przyniósł koncernowi Geberit wzrost sprzedaży netto o 8,3% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W sumie sprzedaż ta osiągnęła poziom 2809 mln CHF.
Zysk operacyjny (EBIT) skorygowany o efekty przejęcia Sanitecu wzrósł o 16,2% do 686,5 mln CHF. Skorygowany zysk netto wzrósł o 18,4% do 584,0 mln CHF. Wzrosty te obejmują pozytywne efekty walutowe o wartości 18 mln CHF. Sprzedaż skorygowana o efekty walutowe, a także efekty związane z akwizycją Sanitecu i zbyciem Koralle osiągnęła wzrost o 6,4%.
W Europie, największym regionie, na którym operuje Geberit, koncern odnotował wzrost o 6,8%. Rozwój sprzedaży dla regionów pozaeuropejskich przedstawia się następująco: Bliski Wschód / Afryka (+ 3,5%), Ameryka (+ 0,2%) i Daleki Wschód / Pacyfik (+ 4,3%). W segmentach produktowych systemy sanitarne wykazały wzrost o 9,2% , systemy rurociągowe o 2,5%, natomiast ceramika sanitarna poprawiła się o 4,9%.
Lepsza rentowność
W roku finansowym 2016 na wyniki Grupy Geberit ponownie miały wpływ koszty nabycia, zbycia i integracji oraz przychody z przejęcia Sanitecu – aczkolwiek znacznie mniejszy niż w roku poprzednim.
Skorygowany przepływ środków pieniężnych z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrósł o 14,6% do 794,9 miliona CHF, osiągając najwyższy dotychczasowy poziom w historii firmy Geberit. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 28,3% w porównaniu do 26,7% w roku poprzednim. Skorygowany zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 16,2% do 686,5 mln CHF, a skorygowana marża EBIT wyniosła 24,4% (rok wcześniej 22,8%). Bardzo dobry rozwój marż operacyjnych miał swe źródło w integracji biznesu z Sanitec, wzroście wolumenów i w niższych cenach surowców. Skorygowany zysk netto poprawił się o 18,4% do 584,0 mln CHF.
Stan integracji z Sanitec
Działania integracyjne, które rozpoczęły się w drugim kwartale 2015 r., postępowały zgodnie z planem. Od 1 stycznia 2016 r. Geberit i dawne jednostki Sanitec działają jako jedna firma zajmująca się sprzedażą na wszystkich rynkach przy wspólnych procedurach zamówienia i fakturowania. W 2016 r. koncentrowano się na harmonizacji procesów i systemów oraz na synergii.
Jaki będzie rok 2017 dla firmy Geberit?
W ocenie Grupy Geberit w roku 2017 przemysł budowlany powinien rozwijać się pozytywnie, jednak poszczególne regiony, rynki i sektory budownictwa osiągną zróżnicowaną dynamikę. W Europie trwać będzie ożywienie, które rozpoczęło się w ubiegłym roku. Korzystne warunki rynkowe spodziewane są w Niemczech, krajach nordyckich, Szwajcarii, Austrii, Francji, krajach Beneluksu i Europy Wschodniej. Sytuacja we Włoszech powinna ustabilizować się, natomiast wciąż niepewny pozostanie rynek Wielkiej Brytanii. W Ameryce Północnej przewiduje się stagnację w sektorze budownictwa publicznego, a także umiarkowany wzrost w budownictwie mieszkaniowym. W regionie Dalekiego Wschodu / Pacyfiku chiński sektor budownictwa mieszkaniowego powinien się ustabilizować. Sytuacja gospodarcza w Australii i Indiach będzie pozytywna.
Zmiany w kursie franka szwajcarskiego, w porównaniu do innych ważnych walut używanych przez Grupę Geberit, będą nadal miały wpływ na sprzedaż i zarobki. W pierwszej połowie 2017 r. Ceny surowców prawdopodobnie przekroczą poziom z poprzedniego roku, głównie za sprawą wyższych cen metali na potrzeby przemysłu, a w mniejszym stopniu tworzyw sztucznych.
W roku finansowym 2017 roku Grupa Geberit będzie kontynuować postęp integracji w segmencie ceramiki. Nacisk zostanie położony na dalsze konsolidowanie zespołów sprzedażowych w poszczególnych krajach oraz na dalszą harmonizację systemów i procesów, dalszy rozwój asortymentu produktów oraz optymalizację produkcji ceramiki.
W najbliższych latach zostanie wprowadzony wspólny marketing nowych produktów, koncentrujący się na większej penetracji rynków, w których produkty lub technologie firmy Geberit są wciąż niedostatecznie reprezentowane. Rozwijany będzie również segment toalet myjących.