• design
  • biznes
  • ludzie
  • dzieje się
  • odkryj Trendbook
  • Nowości
  • Strona główna
  • design
  • biznes
  • Trendbook
    • Trendbook Łazienki 2024/2025
    • Trendbook Łazienki 2023
    • Trendbook Łazienki 2022
    • Trendbook Łazienka 2021
    • Trendbook Łazienka 2020
  • ludzie
  • dzieje się
  • Porady
  • ŁAZIENKA.PRO
  • Nasz newsletter
  • Redakcja
  • Magazyn Design/Biznes
  • Darmowa prenumerata
  • Redakcja
  • Bezpłatna prenumerata
  • Magazyn Design/Biznes
  • ŁAZIENKA.PRO
  • Newsletter
  • Kontakt
Design/Biznes/Łazienki Design/Biznes/Łazienki
  • design
  • biznes
  • ludzie
  • dzieje się
  • odkryj Trendbook
  • Nowości
Najnowsze artykuły
  • Toaleta publiczna w sercu Zielonego Szczecina – trwa konkurs Geberit
  • Gion A. Caminada i architektura miejsca – Geberit zaprasza na spotkania w Krakowie i Warszawie
  • Cersaie 2025: 95 tys. odwiedzających, ciekawy program wydarzeń
  • W laboratorium: jak krople wody zmieniają się w prysznic
  • Deante i Deante Design Studio na Cersaie w Bolonii
Nasze konta
Facebook
Instagram
LinkedIn
YouTube
Pinterest
Twitter
  • Redakcja
  • Bezpłatna prenumerata
  • Magazyn Design/Biznes
  • ŁAZIENKA.PRO
  • Newsletter
  • Kontakt
POZNAJ TRENDY NA 2020 ROK
  • kamień
  • matowa czerń
  • luksusowa surowość
  • soft-łazienka
  • inspirowane naturą
  • ekorównowaga
  • personalizacja
  • higiena+
  • mikrołazienki
  • manufaktura
  • Technologia Higieny

Matowe powierzchnie zamiast połysków, neutralne kolory, lekkie meble, delikatne faktury, zaokrąglone kształty – łazienka w wydaniu soft to jeden z wyróżniających się aktualnych trendów. W tej wersji widzimy łagodne oblicze tego pomieszczenia – stojące w opozycji do loftowej surowości, emocjonalnego glamour czy sterylnego, ascetycznego chłodu.

Łazienka w tradycyjnym rozumieniu była postrzegana jako najbardziej bezosobowe i „najtwardsze” pomieszczenie w domu. Całe szczęście, że takie jej pojmowanie odłożyliśmy do lamusa. W łazience chcemy wypoczywać, więc musimy mieć tu warunki sprzyjające relaksowi. A i samo wnętrze powinno oddawać charakter użytkownika i reszty domu, być przytulne i przyjazne. Nie „twarde”, ale „miękkie”. Jak osiągnąć wrażenie tej miękkości?

  • Beżowa paleta płytek marki Porcelaingres.
    Beżowa paleta płytek marki Porcelaingres.
  • Umywalki marki Cielo – wszystkie o subtelnych i łagodnych liniach, w wykończeniu Terre di Cielo.
    Umywalki marki Cielo – wszystkie o subtelnych i łagodnych liniach, w wykończeniu Terre di Cielo.
  • Zaokrąglone poziome profile grzejnika BDO-25 marki Antrax.
    Zaokrąglone poziome profile grzejnika BDO-25 marki Antrax.

Wariacje na temat matu

Ponoć moda na matowe wykończenia zaczęła się od branży motoryzacyjnej – producenci aut sportowych zaczęli wprowadzać do swoich palet matowe lakiery samochodowe. Za nimi poszli poszukujący oryginalności wielbiciele tuningu. I o ile w przypadku branży samochodowej raczej nie możemy mówić o masowości tego trendu (matowe lakiery samochodowe nie są trwałe i praktyczne), o tyle maty to dziś jeden z silniejszych trendów wnętrzarskich. Branża meblowa już od jakiegoś czasu stawia na ultramatowe fronty mebli zamiast połysków czy nawet półmatów. Trend ten wkroczył również do łazienki. Przede wszystkim ma swoje odbicie na powierzchniach płytek ceramicznych i mebli. Ale nie tylko. Również producenci ceramiki łazienkowej chcąc podążać za tą tendencją wprowadzają na rynek produkty – umywalki czy miski WC – pokryte warstwą matowego szkliwa. Podobnie w przypadku armatury – satynowe wykończenia coraz śmielej konkurują z tradycyjnymi chromowanymi. Matowe kolory odbijają światło w mniejszym stopniu, co pozwala bardziej wydobyć formę produktów. Powierzchnie tak wykończone są bardziej naturalne, subtelniejsze, przyjemne w dotyku. Dają wrażenie ciepła i przytulności, sprzyjają łazienkowemu wellnessowi. Modzie tej sprzyjają również względy praktyczne –  maty są łatwiejsze do utrzymania w czystości – mniej widoczne są na nich odciski palców czy ślady po spływającej wodzie. 

Anna Raducha-Romanowicz
redaktor naczelna magazynu „Design/Biznes”

Na tegoroczne targi Ambiente w Frankfurcie nad Menem (nota bene na jedną z niewielu w tym roku imprez targowych, która zdążyła się odbyć) biuro bora.herke.palmisano jak zwykle przygotowało raport dotyczący trendów wnętrzarskich, które będą obowiązywać w kolejnych miesiącach. Jeden spośród wyłonionych przez autorów trendów określony został jako „Rzeźbiarski i miękki”. Generalnie można go uznać za zbliżony do skandynawskiego czy kopenhaskiego. Opiera się na wyrazistych, wyprofilowanych, ale jednocześnie łagodnych i subtelnych kształtach, neutralnych, bardzo jasnych kolorach, teksturowanych materiałach. Myślę, że to dokładne odbicie tendencji, którą obserwujemy w również w łazienkowej modzie. Takim lekkim i miękkim, subtelnym łazienkom wróżę jeszcze długą i stabilną karierę. Są na tyle neutralne i ponadczasowe, żeby sprostać wymaganiom rynku i dużego grona użytkowników. Większość z nas urządzając własne cztery kąty stawia przecież przede wszystkim na uniwersalność. Jednocześnie trend ten daje bardzo dużo ciekawych możliwości aranżacyjnych pozwalając na stworzenie naprawdę niepowtarzalnego i eleganckiego wnętrza.

Kolekcja Stand marki Ex.T.
Kolekcja Stand marki Ex.T.

Lekko, coraz lżej

Kolejną cechą charakteryzującą „miękkie” łazienki są delikatnie zaokrąglone linie wyposażenia, wpisane w owal, a jeżeli w kwadrat – to o zaokrąglonych wierzchołkach.  Dzięki takiemu zabiegowi umywalki czy wanny nabierają delikatności i lekkości, wydają się bardziej przyjazne użytkownikom. Miękkim liniom towarzyszą wyraźnie zarysowane krawędzie – np. cienkościennych umywalek czy delikatnych metalowych stelaży łazienkowych mebli. Te ostatnie są przede wszystkim lekkie, jakby unoszące się w powietrzu, często z otwartymi półkami. Kształty wyposażenia z jednej strony są wyraziste i wyprofilowane, z wyraźnie zaznaczonymi konturami, ale jednocześnie spokojne, miękkie i naturalne. Ten kontrast pozwala na odważne podkreślenie designu łazienkowych produktów.

  • Matowe wykończenia stalowych umywalek Becken Silk marki Alape.
    Matowe wykończenia stalowych umywalek Becken Silk marki Alape.
  • Delikatnie grawerowany uchwyt baterii Spilo Tech marki Fima.
    Delikatnie grawerowany uchwyt baterii Spilo Tech marki Fima.
  • Miękkie kształty ceramiki Genesis marki Ceramica Globo.
    Miękkie kształty ceramiki Genesis marki Ceramica Globo.
  • Matowe wykończenia stalowych umywalek Terra Silk marki Alape.
    Matowe wykończenia stalowych umywalek Terra Silk marki Alape.
  • Meble z serii Tulip marki Arblu – wpisane w kształt zaokrąglonego prostokąta.
    Meble z serii Tulip marki Arblu – wpisane w kształt zaokrąglonego prostokąta.
  • Płytki z delikatną fakturą z linii Alphabet marki Mutina – tu w palecie odcieni bieli.
    Płytki z delikatną fakturą z linii Alphabet marki Mutina – tu w palecie odcieni bieli.
  • W centrum uwagi brodzik Nexsys marki Kaldewei wyróżniający się w tej aranżacji.
    W centrum uwagi brodzik Nexsys marki Kaldewei wyróżniający się w tej aranżacji.
  • Umywalce Belt towarzyszą meble Code – obie serie są sygnowane marką Arbi.
    Umywalce Belt towarzyszą meble Code – obie serie są sygnowane marką Arbi.

Subtelne faktury i kolory

W przypadku trendu jakim jest soft-łazienka dominująca paletą barw są kolory natury, szczególnie te mieszczące się na neutralnej, jasnej palecie. Są to jasne beże, szarości i wszelakie odcienie bieli, również te jakby lekko zużyte, poszarzałe. Kolorem, który może pogodzić beże i szarości jest szampański, któremu przepowiada się wyjątkową popularność. Tym podstawowym barwom towarzyszą ciepłe kolory drewna oraz metali – najlepiej w odcieniach złota, miedzi czy brązu (to aktualnie bardzo trendowe wykończenia m.in. armatury, które po latach przebywania nieco na marginesie rynku, przeżywają swój renesans).

Wrażenie miękkości może być kreowane nie tylko poprzez zastosowanie matowych powierzchni i zaokrąglonych linii. Sporą rolę mogą tu odegrać tekstury, dodające nieco „pieprzu” neutralnym barwom. W świecie designu widzimy teraz szczególną popularność materiałów nieprzetworzonych, ekologicznych, z widocznymi włóknami lub zagnieceniami czy fałdami. Ten trend również przenosi się do łazienek – w postaci faktur znajdujących się na płytkach ceramicznych czy innych elementach łazienkowego wyposażenia, takich jak np. armatura (grawery) czy meble (ryflowane fronty). Ważne jest tylko, żeby te faktury były delikatne i subtelne, ledwie zasugerowane, w żadnym razie nie nachalne czy spektakularne. I oczywiście wykończone w macie.

W PROJEKCIE

Puls miasta

Locke at Broken Wharf to 113 pokojowy hotel z barem, restauracją, salonem i miejscem coworkingowym, który został zaprojektowany przez nowojorskie studio Grzywinski+Pons Ltd w Londynie. Projekt obejmował uzupełnienie, całkowitą renowację i kompleksowe wyposażenie istniejącego siedmiopiętrowego budynku biurowego w samym sercu stolicy Wielkiej Brytanii.  – Projekt hotelu został w równym stopniu zainspirowany wyjątkową lokalizacją projektu, jak i charakterem budynku, który zaadaptowaliśmy. Po jednej stronie budynku znajdują się jedne z najbardziej spektakularnych i malowniczych widoków na Tamizę, zaledwie kilka kroków od Millennium Bridge, z Tate Modern w Londynie Eye i Southbank Center tuż za progiem. Następnie, zaledwie kilkadziesiąt metrów na północ, mamy brutalną arterię krzyżową –  tunel samochodowy prosto z „Łowcy androidów”. Zarówno miejski charakter, jak i splendor zależą od kierunku, w którym się wybieramy. Przestrzeń wspólna na parterze ma zachowywać się jak tkanka łącząca twardą krawędź Londynu z pogodą Tamizy. Istnieje szczególny rezonans, biorąc pod uwagę napięcie otaczającego ciepło wnętrza i sąsiedniego betonowego wiaduktu. Projekt w całości odzwierciedla tę dwoistość: odsłoniliśmy i cieszyliśmy się surową konstrukcją budynku, a także dodaliśmy własne elementy, takie jak np. perforowane panele ze stali nierdzewnej, obramowanie ze stali. Meble, wyposażenie i inne materiały są jednak ciepłe i zachęcające pod względem teksturalnym – półprzezroczysty zielony onyks, zamsz, skóra, wełna i tweed, tapicerka, drewno, juta, rattan, kremowe lastryko i wapień w otoczeniu sukulentów i paproci – wyjaśniają projektanci Grzywinski+Pons.

(źródło i fot.: Grzywinski+Pons Ltd)

POZNAJ TRENDY NA 2020 ROK
  • kamień
  • matowa czerń
  • luksusowa surowość
  • soft-łazienka
  • inspirowane naturą
  • ekorównowaga
  • personalizacja
  • higiena+
  • mikrołazienki
  • manufaktura
  • Technologia Higieny

Design/Biznes/Łazienki
  • Strona główna
  • Nasz zespół
  • Polityka prywatności
  • KONTAKT

Wpisz, czego szukasz, i wciśnij Enter.