Jakie są nasze priorytety przy wyborze wyposażenia łazienek? Czy aranżując te przestrzenie nadajemy im osobisty wymiar? Jeżeli tak, to za pomocą jakich elementów? Roca Polska zapytała o to Polaków w internetowym badaniu socjologicznym. Przeprowadziła je agencja Biostat, ankietując 1000 osób.
Łazienka, jest jednym z najważniejszych pomieszczeń w każdym domu. Właśnie tam zaczynamy i kończymy dzień, tam znajdujemy chwile wyciszenia lub szykujemy się na kolejne wyzwania. Nie do pominięcia jest również fakt, że jest ona pomieszczeniem „drogim” — jej wyposażenie niemało kosztuje. Dlatego też wybory związane z aranżacją łazienki mają szczególne znaczenie. Internetowe badanie socjologiczne, które przeprowadziła dla Roca agencja Biostat na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków, przynosi interesujące wnioski na temat preferencji dotyczących urządzania łazienek w Polsce.
Przede wszystkim: funkcjonalność
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze wyposażenia łazienki jest funkcjonalność.
Aż 74,2% respondentów wskazało na ten aspekt jako kluczowy. Funkcjonalność wyprzedza nawet cenę (59,5%) oraz trwałość materiałów (54,7%). To wskazuje, że Polacy stawiają na rozwiązania, które nie tylko dobrze wyglądają, ale przede wszystkim spełniają swoją rolę na co dzień.
Co ciekawe, estetyka również odgrywa istotną rolę — ponad połowa badanych (50,2%) zwraca uwagę na wygląd produktów, które trafiają do ich łazienek.
Z innych istotnych czynników warto wymienić łatwość utrzymania czystości (38,7%) oraz oryginalność (5,5%).
Najmniejsze znaczenie miała natomiast ekologiczność — tylko 3% respondentów uznało ją za priorytet. Widać na polu rozwijania wśród konsumentów świadomości ekologicznej, wciąż jest sporo do zrobienia.

Kolor najważniejszym elementem estetycznym
Pod względem estetycznym najważniejsza dla Polaków jest kolorystyka (70,5%) oraz oświetlenie (69,1%). Te dwa elementy są kluczowe dla stworzenia łazienki, która nie tylko spełnia swoje funkcje praktyczne, ale również wprowadza odpowiednią atmosferę. Inne istotne aspekty to rodzaj użytych materiałów (64%) oraz kształt i design elementów wyposażenia (55,7%).
Osobisty wymiar łazienki
Respondentów Roca zapytała także, z jakich dekoracji i osobistych przedmiotów korzystają w aranżacji łazienki.
Okazało się, że połowa ankietowanych korzysta z roślin (50,2%), 3 na 10 wskazało na rękodzieło, z kolei niemal co czwarty — pamiątki (23,2%). Co piąty respondent przyznał, że w aranżacji łazienki korzysta z fotografii i obrazów (21,7%).

W przypadku odpowiedzi spoza kafeterii najczęściej pojawiały się następujące wskazania: „nie korzystam z żadnych” (N=122), „świece” (N=6), „dywaniki” (N=3),„kosmetyki” (N=3), „muszelki” (N=3).
Niemniej jednak aż 122 osoby przyznały, że w ogóle nie korzystają z dekoracji, co pokazuje, że minimalistyczne podejście także znajduje swoich zwolenników.
Kto decyduje o wyglądzie łazienki?
W badaniu Roca chciała dowiedzieć się także, kto podejmuje najważniejsze decyzje przy urządzaniu łazienki. Decydujemy sami czy sugerujemy się radami projektantów? Jak się okazało, chyba przeceniamy tu ich rolę. Ponad 46% badanych twierdzi, że to oni sami byli głównymi architektami swojej łazienki. Niemal co trzeci (31,4%) przyznał, że projektował ją wspólnie z innym członkiem gospodarstwa domowego. Profesjonalne projekty od architektów wnętrz wciąż nie są powszechne — jedynie 3% respondentów skorzystało z usług architekta w salonie łazienek, a tylko 1,2% zdecydowało się na pomoc projektanta w markecie.
Inspirują nas inni
Jeżeli chodzi o źródła naszych inspiracji, z których czerpiemy przy urządzaniu łazienki, to przede wszystkim podpatrujemy, co podoba się nam u znajomych, sąsiadów czy w podróży. Tę odpowiedź wybrało 45% badanych.
Co trzeci ankietowany wskazał na portale wnętrzarskie (35,1%), a co czwarty — na social media (27,2%), co nie dziwi w dobie powszechnego dostępu do Internetu. Z magazynów wnętrzarskich inspiracje czerpał mniej niż co czwarty respondent (23,4%). Najmniejszy odsetek ankietowanych wskazał architekta lub projektanta (7,8%).


Dobrze czujemy się w naszych łazienkach
I na koniec, zapytaliśmy badanych o to, jak czują się w swoich łazienkach, jak na nich działa ich wystrój? Odpowiedzi są budujące. Okazało się, że w naszych łazienkach w większości czujemy się dobrze (45,6%) lub bardzo dobrze (41,4%). Daje to w sumie 87% wskazań pozytywnych, co pokazuje, że Polacy są zadowoleni z efektów swoich starań przy aranżacji. Zaledwie 1,4% respondentów przyznało, że wystrój ich łazienki nie spełnia oczekiwań. Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie potrafił udzielić co dziewiąty uczestnik badania (11,6%).
Podsumowując w skrócie wyniki badania, można śmiało stwierdzić, że Polacy mają sprecyzowane oczekiwania wobec swoich łazienek. Funkcjonalność pozostaje na pierwszym miejscu, jednak estetyka i przemyślany design również odgrywają kluczową rolę.
Widać także, że coraz więcej osób inspiruje się zarówno tradycyjnymi, jak i nowoczesnymi źródłami, a rosnąca rola Internetu i social mediów w procesie aranżacji wnętrz nie może być ignorowana.
Wykonawca: Centrum badawczo‑rozwojowe Biostat. Próba: 1000 dorosłych mieszkańców Polski