Od 17 do 21 marca we Frankfurcie trwają Targi ISH – kluczowe wydarzenie dla branży sanitarnej, grzewczej i instalacyjnej. Redakcja Design/Biznes jest na miejscu i śledzi nowości, spotykamy się z ekspertami i designerami. Zapraszamy do naszej relacji. Artykuł jest na bieżąco aktualizowany.
Tak zwiedzamy
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od polskich wystawców, by sprawdzić, jakie nowości zaprezentowali nasi krajowi producenci.
Dzień 1
10:00 Meldujemy się na targach i od razu kierujemy swoje kroki w stronę hali 5.
Marmite
Marmite, razem z resztą marek należących do międzynarodowej grupy ES Group, przedstawiła swoje możliwości w zakresie produkcji dla marek własnych. Pokazano przede wszystkim powierzchnie i materiały – w tym wanny ze zdobionymi i rzeźbiarskimi powłokami zewnętrznymi.
Szczególnie interesującym rozwiązaniem był system odzysku energii z wody prysznicowej, pokazany w ramach marki McBath.
Pokazywana na tym stoisku Aquabella zaprezentowała nowoczesne okładziny ścienne, będące cienką i lekką alternatywą dla tradycyjnych płytek ceramicznych.
New Trendy
Polska marka prysznicowa New Trendy kontynuuje rozwój w segmencie premium, oferując nowe rodzaje okuć, dodatki oraz kabiny prysznicowe na wymiar. Firma zaprezentowała także innowacje związane ze szkłem stosowanym w kabinach.
DesignPlus
Po drodze między stoiskami zahaczamy o wystawę zwycięzców prestiżowego konkursu Design Plus. Wyróżniono produkty głównie z branży instalacyjnej, ale jest tez różowa kolekcja akcesoriów „Barbie” stworzona przez markę HEWI.

Devo Meble
W hali 5 pokazują się też polscy producenci mebli. Devo Meble zaprezentowało trzy nowości, w tym szafki zaprojektowane przez Krzysztofa Chróścielewskiego, wyróżniające się organicznymi formami i dopracowanymi detalami. Szczególną uwagę zwracają ukształtowane, zintegrowane uchwyty.
Radaway
Troszkę dalej Radaway prezentuje swoje flagowe profile montowane bez poprzecznych wsporników oraz szerokie możliwości nadruku na szkle. Marka podkreślała także swoje umiejętności precyzyjnego docinania i personalizacji kabin.
Dubiel Vitrum
Przy okazji udaje nam się też dotrzeć na stoisko Dubiel Vitrum. Znana z produkcji luster dla marketów, DIY oraz salonów marka, przedstawiła swoje szerokie portfolio. Akcent marka kładzie na różne formy ram do luster oraz integrację oświetlenia.

Defra
Wśród meblowych marek w hali 5 jest też Defra. Marka przechodząca rebranding. Zaprezentowała na ISH nowe modułowe meble łazienkowe, umożliwiające jeszcze lepszą personalizację przestrzeni. Poza tym nie zabrakło klasycznych kolekcji, w tym flagowego Mo-re.
Aquante
Stoisko ma razem ze swoim chińskim partnerem Wellbo ma Aquante. Firma zaprezentowała m.in.. szeroką kabinę do małych łazienek z drzwiami chowanymi do środka.

Creavit, Bathco, PAA i inni

Bathco – marka której rozwiązania nie zawsze mi przypadają do gustu, tym razem się spisała. Przedstawiła ciekawe projekty ceramiki z przyciągającymi oko nadrukami oraz podkreśleniem materiału.


Z kolei łotewska marka PAA pokazała wanny zaprojektowane przez Karima Rashida, charakteryzujące się nietypowymi (choć typowymi dla Rashida) formami.

Viega
Na chwilę zajrzeliśmy do działu instalacyjnego. Viega zaprezentowała nową gamę przycisków do spłuczek – w wielu kolorach! Oraz innowacyjne rozwiązania dla łazienek publicznych.

AXOR
W drugiej połowie dnia czas na odwiedzenie wystawców dużego kalibru. Marka AXOR poszerzyła znacząco ofertę personalizacji armatury – także z myślą o inwestycjach. Przedstawiła także nową deszczownicę z regulacją wysokości stworzoną z Antionio Citterio.
Hansgrohe
Tuż obok AXORA swoje nowości pokazuje marka hansgrohe.
Tutaj trwa naturalny rozwój oferty holistycznego wyposażenia łazienek. Marka zaprezentowała pierwszą w swojej ofercie toaletę myjącą. Poszerzyła asortyment mebli łazienkowych o nowe fronty i materiały – w tym te o „materiałowej” formie. Nowe meble mają być też bardziej przystępne cenowo.
W segmencie armatury hansgrohe wprowadza nowe bazowe kolekcje z przyciskiem Select przeniesionym do słuchawki (a nie rączki), dzięki czemu jest ona jeszcze bardziej minimalistyczna. Armatura doczekała się demontowanych osłonek na główkę dzięki czemu łatwiej czyścić elementy wypływowe wody.
Ciekawością jest bateria umywalkowa ze zintegrowanym prysznicem – rozwiązanie, które widzieliśmy wcześniej w armaturze kuchennej hansgrohe.
Ważnym elementem wystawy był m.in. projekt odzysku szarej wody stworzony z Hydraloop, ale o tym opowiemy wkrótce w niezależnym materiale.
Villeroy & Boch oraz Ideal Standard
Po połączeniu z marką Ideal Standard firma Villeroy&Boch pokazała swoje propozycje na jednym stoisku. Oferta nie jest jeszcze w pełni zintegrowana, więc mogliśmy porównać czasem analogiczne rozwiązania marek o dwóch różnych profilach. W przypadku VilleroyBoch zwraca uwagę szczególnie szeroka kolekcja misek w.c. z systemami Vortex i usprawnionym wirem oraz bardziej przystępne cenowo toalety myjące. Część kolekcji ceramiki z półki ekskluzywnej staje się bardziej dostępna cenowo. Ładnie prezentowała się też czarna wanna.


Z kolei Ideal Standard zwrócił naszą uwagę przede wszystkimi kolekcjami armatury – z surowcami z recyklingu czy rozwiązaniami bezdotykowymi.
TOTO
Japońska marka TOTO w Polsce nie jest szczególnie popularna. Firma przedstawiła jednak nową koncepcję toalety z wbudowanym czujnikiem do analizy zdrowia użytkownika na bazie analizy jego odchodów. Specjalna czujka ocenia kolor, wielkość, wagę, konsystencję i wyniki analizy z rekomendacjami przesyła użytkownikowi na aplikację mobilną.
1 dzień targów o 18 zakończyliśmy w Fasthalle. Jutro wracamy po więcej do hali 3!. 🙂
Dzień 2
Czas na kolejny etap naszej wizyty we Frankfurcie – dziś z wielkimi oczekiwaniami zmierzamy m.in. na halę 3 gdzie wystawiają się największe marki.
Roca, Laufen oraz Alape
Stoiska obu marek dorównują największym ekspozycjom od hansgrohe czy Villeroy&Boch. I znajdujemy tu równie ciekawe nowości – w niemal każdym aspekcie (od instalacji, poprzez armaturę, ceramikę, produkty na wymiar oraz łazienki inwestycyjne i modułowe) Grupa Roca coś proponuje.
Nowa, kompleksowa kolekcja Meridan Roca to naturalny rozwój marki po premierze Tury. Baterie Kay przyciągają geometrycznym stylem. Dla wielbicieli delikatnych i artystycznych form są nowe ceramiki z serii Ohtake. W segmencie techniki znajdziemy baterie filtrujące (prostsze, łatwe do instalacji w Roca, zaawansowane w Laufenie). Marka prezentuje też nowoczesne i ciekawe wzorniczo toalety myjące oraz miski wc z systemem in-tank (czyli zbiornikiem na wodę wbudowanym w miskę). Wraca też system W+W czyli kombajn w postaci umywalki, mebla oraz toalety pozwalający wykorzystywać ponownie wodę szarą.
W ofercie Laufen ciekawe nowości widzimy w kolekcji PRO-X, armaturze czy toaletach. Ale najbardziej moją uwagę przykuła umywalka z wnętrzem w formie wiru (nawiązanie do systemu Vortex). Woda spływa po niej w kojący, naturalny sposób. Posiada czyszczony od góry syfon.
Zdjęcia ze stoiska Roca
Zdjęcia ze stoiska Laufen i Alape
Duravit
Duravit zaprezentował swoje najnowsze innowacje pod hasłem „Upgrade Your Everyday”. Jednym z głównych punktów była premiera kolekcji Balcoon, stworzonej we współpracy z renomowaną projektantką Patricią Urquiolą, która łączy minimalistyczną estetykę w duchu śródziemnomorskim z silną tożsamością designu Duravit. Ponadto zobaczyliśmy toalety ME by Starck Hero Edition czy projekty – nowe i odświeżone – od Sieger Design i Christiana Wernera.
Vitra
Marka Vitra zyskuje coraz większe uznanie i zainteresowanie architektów. Okazałe stoisko pokazało moc możliwości tej tureckiej marki. Nie zabrakło ciekawych mebli, których cecha wsplną były wyraźne zaoblenia. VItrA zaprezentowała m.in. linię VitrA Grid, umywalki i baterie, kolekcje baterii Minimax Round & Square oraz meble łazienkowe z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak kolekcje Integra Round & Square i Gala.D opracowana i atrakcyjna ceramika – z systemem spłukiwania Quantum Flush – posiada też usprawnienia dla instalatorów.
Kaldewei
Na stoisku Kaldewei – jak podczas każdej edycji – było bardzo tłoczno, ale udało nam się dojrzeć kilka ciekawych rozwiązań. Wśród nowości wanna Nuio Duo (środkowe zdjęcie). Do współpracy przy tym modelu Kaldewei ponownie zaprosił Stefana Dieza. Wyjątkowo głęboka i ergonomicznie uformowana Nuio Duo zachęca do długich kąpieli. Tym bardziej, że w wersji Zen Edition wanna podgrzewana jest światłem podczerwonym, a kąpiel dodatkowo wzbogacona zostaje relaksującym światłem i dźwiękiem.
Rzut oka na Bette, Rak/Kludi, Globo, Hewi Isvea, Burgbad, Steinberg i parę innych stoisk w hali 3.1
Świat instalacji – Delabie, Grohe, Tece i inni
DELABIE pokazywało m.in. nowy system spłukiwania Tempomatic Connect Bluetooth, sekwencyjną baterię mechaniczną Biosafe oraz szafkę z lustrem 4 w 1.
TECE natomiast m.in. serie odpływów prysznicowych, w tym specjalnie zaprojektowany do montażu w miejscu przejścia między ścianą a podłogą.
Geberit
Geberit zaprezentował m.in. kolekcję armatury Bambini, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o dzieciach, oferując przyjazny dla nich design i funkcjonalność. Ponadto pokazano technologie, takie jak system spłukiwania TurboFlush, zapewniający ciche i efektywne spłukiwanie, oraz system instalacyjny Duofix, który wyróżnia się prostotą montażu i modułowością. Większość nowości i pokazywanych produktów, poza meblami czy płytkami spłukującymi, nakierowana była na wnętrza publiczne i sektor instalacyjny.
Polskie stoiska w hali 3 – BISK i Wiper
Dzień 3
Omnires
Najbardziej dopracowane i estetyczne polskie stoisko na tych targach. OMNIRES zaprezentował szeroką gamę swoich rozwiązań – w centrum z BEYOND, zaprojektowaną przez Maję Ganszyniec. Nie zabrakło też baterii filtrujących SWITCH. Pokazano nowe modele wanien i umywalek z kolekcji OVO i SHELL, wykonane z kompozytu M+, bazującego na polskiej skale dolomitowej. Marka prezentowała także najnowsze odcienie tego materiału – dune beige i white sand.
Deante
Deante pod znakiem Made in Poland pokazuje przede wszystkim nowe elementy w kluczowej dla komunikacji z architektami kolekcji Silia. Mogliśmy też zobaczyć granitowe umywalki (adaptacja do łazienek świetnie przyjmowanych przez rynek zlewozmywaków) oraz baterie bezdotykowe.
Nasza obecność na targach ISH 2025 to potwierdzenie silnej pozycji polskiego designu i innowacyjnych rozwiązań na rynku międzynarodowym. Jesteśmy dumni, że nasze produkty, w tym nagrodzona Red Dot Award deszczownica Silia oraz kolekcja zlewozmywaków Magnetic, spotkały się z tak dużym zainteresowaniem. Stawiamy na zrównoważony rozwój, połączenie funkcjonalności z estetyką, a targi ISH to doskonała okazja, by zaprezentować te wartości branży i naszym klientom – powiedziała Jolanta Błaszczyk, Export Manager w Deante.
Dremex


Cersanit oraz Meisen Keramik
Po latach pracy Meisen Keramik (należący do Grupy Cersanit) i Zięta Studio zaprezentował wspólne dzieło – kolekcje Reda. Jej główną propozycją jest umywalka z wbudowaną armaturą bezdotykową. O projekcie opowiadał Oskar Zięta. To projekt ekskluzywny i stworzony z obiektów, które mogą być ozdobą łazienek w hotelu czy restauracji. Bardziej sprzedażowe rozwiązania to pełna gama ceramiki z systemem Vortex – w tym rzadkość: stojąca miska z tym systemem spłukiwania. Cersanit przygotował też wersję z podświetleniem ambientowym/orientacyjnym wbudowanym w ceramikę.