Design stał się kluczowym aspektem w tym jak urządzamy nasze życie i organizujemy naszą codzienność. Dlaczego odegrał tak ważną rolę w rozwoju branży sanitarnej w ostatnich dekadach? Philippe Starck i marka AXOR od 30 lat pokazują, że odpowiednie połączenie kreatywności i biznesu może zmieniać branżę i codzienność.
Aby design mógł kształtować nasze postrzeganie rzeczywistości i wpływać na naszą codzienną kulturę, musi znaleźć właściwy wyraz dla potrzeby, ducha czasu lub nowych funkcji. Oczywiście łatwiej to powiedzieć, niż zrobić – to, że dana forma była właściwa i niezbędna łatwiej jest rozpoznać z perspektywy czasu, niż w momencie gdy powstaje. Dlatego bez zaangażowania wyjątkowych osobowości, które biorą w swoje ręce stery kształtowania tego momentu, trudno o prawdziwą zmianę w naszym otoczeniu. To wymaga projektantów z wizją i silnym instynktem twórczym, ale także przedsiębiorców z wyobraźnią i odwagą. Jednym z najlepszych przykładów takiego połączenia jest z pewnością Philippe Starck i AXOR, którzy w tym roku świętują 30-lecie współpracy.
Philippe Starck, jeden z najbardziej wizjonerskich twórców naszych czasów, wykorzystuje design jako narzędzie twórcze, które ma dawać na końcu odpowiednią usługę.
Jego bogata i różnorodna twórczość pokazuje, co może osiągnąć kreatywność, gdy jest wykorzystywana zarówno do innowacji jak i, zawsze z szacunkiem oraz humorem, do zabawy z tradycyjnymi wzorcami i normami.
We współczesnej łazience to, co przez tak długi czas było ukryte pod powierzchnią płytek i ceramiki, wychodzi na widok. Ale wciąż mamy wysoce funkcjonalną przestrzeń, w której najlepszej jakości materiały, kolory i zmysłowe doznania łączą się z nowoczesnymi i eleganckimi kształtami.
W 1994 roku Starck zmierzył się z koncepcją „mokrego pokoju” proponując swoje Salon d’Eau, co dosłownie tłumaczy się jako „Salon Wodny”. Radykalny i udany koncept całkowicie zmienił wizerunek łazienki.
Philippe Starck wprowadził do AXOR, a nawet do całej branży wiele przełomowych pomysłów. Dwa najważniejsze z nich to nie tylko skupienie na obiekcie, ale projektowanie przestrzeni oraz, oczywiście, przemyślenie na nowo interakcji między ludźmi a produktami – podsumowuje Olivier Sogno, wiceprezes AXOR.
Narodziny marki designerskiej AXOR
Do końca XX wieku większość łazienek była przestrzeniami skupionymi na określonych funkcjach – moglibyśmy je nazywać po prostu mokrymi pokojami. Pomysł, że można spędzać w łazience więcej czasu niż to konieczne, ponieważ chcemy się w niej dobrze czuć, był obcy dla większości ludzi. Podobnie jak idea personalizowania tej przestrzeni. Hansgrohe dostrzegło potencjał łazienki jako przestrzeni życiowej i dlatego firma stworzyła w 1993 roku swoją własną markę designerską AXOR.
AXOR bazował na doświadczeniu swojej siostrzanej marki hansgrohe w dziedzinie designu i konsekwentnie je rozszerzał. Jednocześnie opracował własne podejście: jeśli chcesz pomóc w transformacji łazienki, najlepszym sposobem jest współpraca z projektantami, projektantami wnętrz i architektami. Do dziś różnorodność partnerów z tych dyscyplin, z którymi AXOR współpracuje z sukcesem, jest wyjątkowa. Opiera się to również na przekonaniu, że prawdziwy postęp jest możliwy, jeśli wszystkim zaangażowanym zapewnia się jak najwięcej swobody w projektowaniu i prowadzi się z nimi otwarty, pełen szacunku dialog.
AXOR x Starck – 30 lat współpracy
Wszystko zaczęło się w 1994 roku od koncepcji Salon d’Eau, w której znalazła się kolekcja AXOR Starck. Wizja łazienki z wolnostojącą wanną, umywalką i toaletą, w tym bateriami z tej kolekcji, oraz pomieszczeniem zalanym światłem dziennym, bez płytek, wszystko z naturalnymi materiałami – to była rewolucja, jak i sukces komercyjny, który wciąż kształtuje nasze wyobrażenie o nowoczesnym designie łazienkowym. Kolekcja AXOR Starck stała się ikoną designu łazienkowego. Nadal jest jedną z najbardziej udanych kolekcji wprowadzonych przez AXOR.
Ikona designu nie może być modna ani niemodna. Musi być ponadczasowa, aby nie stała się przestarzała. Ikoniczny design uczy. Ikoniczny design to coś użytecznego, co potrafi poprawić jakość życia pod każdym względem – mówi Philippe Starck o swojej pierwszej kolekcji z AXOR.
Przekonani, że dobry design tworzy produkty nie tylko piękne, ale i dobre, AXOR i jego partnerzy projektowi opracowują kolejne rozwiązania na najwyższym poziomie estetycznym i technologicznym.
To umożliwia poszanowanie i świadome korzystanie z wody, a jednocześnie zapewnia nową przyjemność w jej doświadczaniu.
Z AXOR dzielimy głęboką miłość do wody. Pochodzimy z wody, jesteśmy z niej zbudowani i potrzebujemy jej. Mam atomowe powiązanie z tym elementem i zawsze jest mi smutno, gdy ten życiodajny skarb jest źle traktowany. Dlatego chciałem pracować nad ochroną i zachowaniem wody. AXOR miał tę samą wizję. Jeśli chcesz oszczędzać wodę, nie powinno to być karą. Jedynym sposobem na osiągnięcie sukcesu było ukazanie wody jako ulepszenia – wyjaśnia Philippe Starck.
Jesienią 2012 roku AXOR napisał kolejny rozdział w historii łazienek: wraz z Philippe Starckiem marka zaprezentowała AXOR Starck Organic. Kolekcja składała hołd nowych standardom w projektowaniu, obsłudze i doświadczeniu wody.
Kolekcja AXOR Starck Organic cechuje się nową ergonomią obsługi – umożliwiającą oszczędzanie wody w prosty i harmonijny sposób.
Umieszcza to ten produkt na najwyższym poziomie ekologii – wyjaśnia Philippe Starck. – Kształt inspiruje się ścisłym połączeniem między roślinami i ludzkim ciałem. Przypomina o obowiązkowej zgodności jaka musi zachodzić między nami a oszczędzaniem wody.
W 2015 roku powstaje AXOR Starck V, najbardziej innowacyjna baterię AXOR, która oddaje hołd pięknu i magii wody. „Po raz pierwszy mamy możliwość naprawdę doświadczyć wody: tylko wody i powietrza, wiru i materii” – jak to opisuje Starck. Bateria wyposażona jest w zdejmowaną wylewkę wykonaną ze szkła kryształowego lub łatwej w czyszczeniu porcelany.
Doskonałość to cecha, którą Starck i AXOR wdrażają też pod prysznicem: wprowadzony na rynek w 2023 roku AXOR ShowerComposition to nowy, nowoczesny i ponadczasowy język designu dla tej strefy łazienki.
Czy to jako wszechstronny panel prysznicowy, czy indywidualne rozmieszczone moduły, program AXOR ShowerComposition imponuje wyjątkowymi parametrami, takimi jak strumień PowderRain w górnym prysznicu oraz prysznic na ramiona z regulowanym kątem nachylenia. AXOR ShowerComposition oferuje maksimum funkcji przy minimalnym zużyciu zasobów.
W 2023 roku kolekcję uzupełniły umywalki i wanna AXOR Suite.
Każdy element wykonany jest z odpornego na uszkodzenia i trwałego materiału SolidSurface. Płynne kontury, precyzyjne łuki i miękkie formy wnętrza umywalek tworzą czysty, nowoczesny wygląd o uniwersalnym uroku. Równocześnie elementy na zamówienie, takie jak metalowa obwódka umywalki i półeczka łazienkowa, pozwalają użytkownikom wyrazić swoją indywidualność dzięki kolorom powierzchni AXOR FinishPlus.
Słowa kluczowe dla przyszłości i ekologii to trwałość, przekaz i dziedzictwo. AXOR Suite łączy metal z SolidSurface – wysoko technologicznym materiałem – i tym samym symbolizuje trwałość i elegancję. Jest zaprojektowany na wieczność – mówi projektant Philippe Starck.
Współpraca między AXOR a Philippe Starckiem też wydaje się być zaprojektowana na całe życie. Nieustannie znajdują nowe sposoby na ponowne wynalezienie łazienki. Już wiemy, że ta współpraca będzie kontynuowana w nadchodzących latach.