Podczas konferencji BLU Sales Power, zorganizowanej 24 lutego 2024 roku w Ciechanowcu, zapoznaliśmy się z wynikami sprzedaży firmy BLU za miniony rok. Zarząd Spółki przedstawił również kluczowe aspekty obecnej sytuacji na rynku oraz zagadnienia związane z rozwojem firmy i sieci jej salonów oraz portalu internetowego Domni.pl.
Przychód BLU ze sprzedaży towarów i usług w roku 2023 spadł o ok. 9% w porównaniu do roku 2022. Największy udział spośród kanałów sprzedaży w 2023 roku odnotowano w handlu detalicznym: 52,85% (47,70% w roku 2022). Udział kanału hurtowego w roku ubiegłym kształtował się na poziomie 36,52% (42,48% w roku 2022).
Wciąż wzrasta sprzedaż internetowa firmy we własnym kanale – w roku 2023 wyniosła 8,36% ogólnej sprzedaży (7,99% w roku 2022). Jeżeli chodzi o inwestycje to stanowiły one 2,27% w ogólnej sprzedaży firmy (1,82% w roku 2022).
W roku 2023 ponad 65% sprzedaży (wszystkie kanały ogółem) stanowiła płytka ceramiczna (68% w roku 2022).
Kto prowadzi?
Podium wśród dostawców płytek ceramicznych firmy BLU pozostaje takie, jak w roku 2022. Pierwsze miejsce (wg cen zakupu w zł) utrzymuje Tubądzin, na drugim znalazł się Cerrad, trzecim Ceramika Paradyż. Płytki marek własnych – Azario i Vijo ponownie znalazły się na 4. miejscu tego zestawienia odnotowując 12,77% wzrostu udziału sprzedaży w porównaniu do 2022 roku.
W przypadku sprzedaży wyposażenia łazienek, na podium zaszły znaczące zmiany. Na pierwszym miejscu w roku 2023 znalazła się marka własna sieci – IÖ spychając Omnires na drugie miejsce. Trzecie miejsce przypadło marce Roca. W porównaniu z rokiem 2022 poza podium wypadł Cersanit, który to zresztą odnotował znaczący spadek również w rankingu dostawców płytek dla BLU.
Uczestnicy BLU Sales Power 2024 poznali również statystyki i wyniki Domni.pl. W 2023 roku wartość przychodów tej platformy sprzedażowej spadła o 5,86%. Jeżeli chodzi o strukturę sprzedaży to 88,92% w roku 2023 stanowiły płytki ceramiczne, 11,08% pozostałe wyposażenie.
Umiarkowany optymizm
Mimo stagnacji na rynku i ubiegłorocznego spadku przychodów BLU, Zarząd spółki ocenił ubiegłoroczne wyniki finansowe jako satysfakcjonujące. Spadek był jednocyfrowy, co wg Zarządu BLU jest zadowalającym rezultatem, biorąc pod uwagę niesprzyjające otoczenie gospodarcze i spadek siły nabywczej konsumentów. Zgodnie z tegorocznymi wynikami sprzedaży sieci ze stycznia i lutego, sytuacja na rynku się poprawia, co pozwala mieć umiarkowane nadzieje na przyszłość.
Dla firmy BLU rok 2023 stał pod znakiem zmiany kierunku rozwoju. Spółka chce postawić mocniejszy akcent na współpracę z architektami. Uczestniczyła więc w szeregu szkoleń i eventów dla projektantów, nawiązała dzięki temu liczne współprace biznesowe ze specjalistami w branży. Z myślą o rozwijaniu współpracy z architektami, firma opracowała też nową koncepcję salonu łazienek – BLU Design Lab. W 2023 roku rozpoczęła realizację dwóch takich punktów sprzedaży – w Warszawie i Krakowie. Zostaną one otwarte w roku bieżącym. W planach BLU na 2024 rok jest m.in. dalszy rozwój konceptu BLU Design Lab, poszerzenie asortymentu salonów o meble kuchenne i podłogi we współpracy z marką VOX, a także dalszy rozwój oferty marek własnych.
Fot. Zafokusowany