Zakładamy, że branża ceramiczna dwa najtrudniejsze lata ma za sobą. Obserwując wskaźniki ekonomiczne spodziewany się pewnego ożywienia gospodarczego i zwiększenia popytu na nasze wyroby w 2024 r. Liczymy, że nowe kolekcje przygotowane przez Cerrad na 2024 r. spotkają się z zainteresowaniem klientów – zarówno tych w kraju, jak i na rynkach eksportowych – mówi Paweł Smolarek, Chief Product Officer w Cerrad.
Patrząc na miniony rok z perspektywy Cerrad widzimy czas, który mimo rynkowych trudności wyzwolił w naszej firmie mobilizację pozwalającą w przeciwnościach zidentyfikować i wykorzystać wiele szans.
Rok 2023 był kolejnym trudnym rokiem dla branży ceramicznej, ponieważ cały czas odbijały się na nas ogromne zwyżki cen gazu z 2022 r. Wyzwaniem, które dotknęło nas w 2023 r. był spadek popytu na wyroby w kategorii wykończenie wnętrz, będący pokłosiem inflacji oraz wysokich stóp procentowych przekładających się dla potencjalnych klientów na wyższe koszty życia i wyższe raty kredytów. Klienci ograniczyli wydatki, szczególnie na zakupy drugiej potrzeby, a do takich zaliczają się te związane z wykończeniem wnętrz. W tej sytuacji musieliśmy elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku i mniejszy popyt poprzez dostosowanie naszej produkcji i oferty do innej skali i innej specyfiki zapotrzebowania klientów.
Dzięki naszemu nowoczesnemu parkowi maszynowemu i optymalizacji części kosztów, mogliśmy rozszerzyć ofertę produktów ekonomicznych pod marką Ceramika Gres. Rynek zareagował na nie sporym zainteresowaniem. To pokazuje, że w czasach, kiedy ludzie borykają się z wysokimi wydatkami i wysokimi ratami kredytów, dobrej jakości produkt, ciekawy wzorniczo, a z niższą ceną, przekonuje dużą grupę nabywców.
W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku naszą kolejną zrealizowaną inwestycję w postaci elektrowni kogeneracyjnej dla zakładu w Starachowicach. Podstawowym jej celem było zwiększenie efektywności energetycznej w spółce, polegające na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz oszczędność energii pierwotnej.
Miniony rok wykorzystaliśmy również na optymalizacje procesowe. Weszliśmy na drogę do stawania się Lean i cały czas doskonalimy Lean Management na produkcji. To pozwala nam optymalnie wykorzystywać nasz nowoczesny park maszynowy, czyli osiągać większą wydajność zmniejszając techniczne koszty produkcji oraz jeszcze lepiej organizować pracę zespołu.
Cały czas ważnym wyzwaniem było zminimalizowanie oddziaływania na firmę spadków sprzedaży na wschodzie będące pokłosiem wojny. W Ukrainie nasza sprzedaż wygląda zadowalająco, biorąc oczywiście pod uwagę warunki w jakich funkcjonują nasi partnerzy. W minionym roku zintensyfikowaliśmy nasze aktywności na innych rynkach eksportowych, aby zapewnić nowe kanały i kierunki sprzedaży naszych produktów.
W 2023 roku rozwijaliśmy sprzedaż naszych produktów pod marką Cerrad oraz kolekcji premium Cerrad & La Mania Home. Ta oferta cieszyła się sporym zainteresowaniem klientów. Dodatkowym potwierdzeniem jej jakości są przyznane nagrody. Za kolekcję Brazilian Quartzite i Marmo Thassos/Morocco otrzymaliśmy dwie nagrody w konkursie A’Design Award 2023 w kategorii Building Materials and Construction Components.
2023 rok to również czas jeszcze większej walki o uwagę klienta jakością oraz designem. W minionym roku przygotowaliśmy wyjątkowe kolekcje, które wprowadzimy na rynek w 2024 r. Liczymy, że wzory, które niedługo pojawią się na rynku podbiją serca klientów. Pozostają one cały czas w dominującym trendzie barw i motywów natury. Pozwolą zapewnić harmonię, lekkość i spokój otaczającego wnętrza, poczuć, że jesteśmy u siebie. Wzory nowych kolekcji Cerrad są uniwersalne – bez znużenia będziemy się nimi otaczać przez lata w naszych wnętrzach. Będą też stanowiły dobre tło dla różnorodnych trendów w meblarstwie, które częściej ulegają kilkusezonowym modom.
Ciekawym trendem, który obserwowaliśmy w 2023 roku i którego znaczenie w naszej opinii będzie rosło, jest trend zrównoważonego projektowania. W całej gamie produktów wyposażenia łazienek jest on już widoczny. Tym samym jest ważny również dla naszej kategorii płytek. Obok wielu rozwiązań mających na celu zmniejszenie oddziaływania firmy na środowisko nasze wyroby posiadają np. Deklarację Środowiskową Produktu (EPD – Environmental Product Declaration). Produkty z deklaracją EPD są wykorzystywane podczas budowy obiektów, dla których uzyskiwane są certyfikaty zrównoważonego budownictwa. Jesteśmy również w tracie wdrażania deklaracji środowiskowej pod kątem REACH dla naszych wyrobów. Wszystko to nabierze w ciągu najbliższych lat jeszcze większego znaczenia w związku z wprowadzonym obowiązkiem raportowania ESG i zrównoważonego rozwoju.
Podsumowując 2023 rok warto również powiedzieć o najważniejszych dla Cerrad pozytywnych wydarzeniach z tego okresu:
- Targi Cersaie 2023 jako przegląd rynkowych trendów i premiera kolekcji Cerrad przygotowanej na 2024 r.
- Otrzymanie przez Cerrad trzech nagród w konkursie A’Design Award 2023: w kategorii Building Materials and Construction Components (za kolekcje Brazilian Quartzite i Marmo Thassos/Morocco z konceptu Cerrad x La Mania Home) oraz w kategorii Interior Space and Exhibition Design (za stoisko Grupy Cerrad na Targach Cersaie 2022).
- Obecność na targach Coverings 2023 – ważna pod kątem budowania sprzedaży w USA.
Zakładamy, że branża ceramiczna dwa najtrudniejsze lata ma za sobą. Obserwując wskaźniki ekonomiczne spodziewany się pewnego ożywienia gospodarczego i zwiększenia popytu na nasze wyroby w 2024 r. Liczymy, że nowe kolekcje przygotowane przez Cerrad na 2024 r. spotkają się z zainteresowaniem klientów – zarówno tych w kraju, jak i na rynkach eksportowych.