Rok 2023 był rokiem trudnym, myślę że nie tylko dla naszej branży. Natomiast firmy o profilu budowlanym i wykończenia wnętrz musiały się zmierzyć ze słabnącą koniunkturą spowodowaną znacznym wzrostem cen mieszkań, trudniejszą dostępnością kredytów hipotecznych oraz ograniczaniem wydatków na cele mieszkaniowe przez konsumentów. Niestety nasza firma również odczuła skutki sytuacji rynkowej – mówi Alina Sosnowska, Prezes Zarządu BLU Sp. z o.o. Sp. komandytowa.
Na początku roku 2023 założyliśmy sobie dość ambitny cel, a mianowicie utrzymanie poziomu sprzedaży z 2022 roku. Jednak jak już wspomniałam wcześniej, koniunktura okazała się na tyle słaba i z informacji jakie do mnie docierają rynek wyposażenia łazienek spadł o około 20-30%. Nam udało się zatrzymać spadającą sprzedaż, i może zabrzmi to dość zabawnie, ale cieszymy się z tak małego minusa, a mianowicie udało nam się obronić sprzedaż jednocyfrowym spadkiem.
Co ważniejsze nasza sieć detaliczna BLU na której rozwój cały czas mocno stawiamy prawie obroniła wynik sprzedażowy z roku poprzedniego. A to w tak trudnym czasie dla naszej branży można ocenić jako sukces. W mojej ocenie taki wynik sieci detalicznej BLU zawdzięczamy ciągłym inwestycjom we wszelkie działania marketingowe wspierające sieć, pozycjonowanie sieci w online, a przede wszystkim rozwój marek własnych Azario, Vijo i IÖ które stały się już wiodącymi markami w sprzedaży w Sieci Blu.
Jak wspomniałam wcześniej, naszym celem w 2023 roku było utrzymanie poziomu sprzedaży, i to było dość trudne zadanie. Jednak jeszcze trudniejszym zadaniem okazało się utrzymanie poziomu marży. Mniejsza liczba klientów na salonach, walka cenowa firm konkurencyjnych niestety negatywnie wpłynęła na osiągane marże. Natomiast stale rosnące koszty działalności, w szczególności koszty związane z utrzymaniem salonów detalicznych, nie napawały optymizmem potencjalnych nowych partnerów, co spowodowało, że nie udało nam się sfinalizować planowanej liczby otwarć nowych salonów Blu. Rok 2023 zamknęliśmy zatem liczbą 64 salonów BLU.
W mojej ocenie wyhamowanie rynku wyposażenia łazienek było spowodowane jak już wspomniałam wcześniej trudniejszą dostępnością kredytów hipotecznych na początku roku, znacznym wzrostem cen mieszkań, znaczną inflacją, która powodowała, że konsumenci kwestie remontów nie traktowali priorytetowo. Natomiast wprowadzenie przez rząd programu kredytu 2% sprawiło, że rzeczywiście część klientów mogła go otrzymać. Jednak to znowu spowodowało wzrost cen mieszkań, a dodatkowo w szybkim tempie mieszkania o mniejszym metrażu niestety zniknęły z rynku. Zatem po prostu zaczęło ich brakować.
Jeżeli chodzi o perspektywy na kolejne miesiące – styczeń 2024 zaczął się dość optymistycznie, biorąc pod uwagę sprzedaż. Miejmy nadzieję, że nie będzie to chwilowe ożywienie. W przypadku naszej firmy, plany są dość zbliżone do ubiegłorocznych. Cały czas stawiamy na rozwój Sieci BLU, ale tu już będziemy się bardziej skupiać na nowym modelu, czyli BLU DESIGN LAB ukierunkowanym na współpracę z zewnętrznymi projektantami, architektami. Tutaj naszą uwagę skupiać będziemy raczej na dużych miastach, bo tu widzimy większy potencjał, a w szczególności dużo większe możliwości na nawiązywanie współpracy z zewnętrznymi projektantami i architektami. Już w 2023 roku zauważyliśmy, że salony w mniejszych miejscowościach znacznie gorzej sobie radzą. Stąd zmiana kierunku rozwoju Sieci na duże miasta. Oczywiście nadal naszym priorytetem jest dalszy i ciągły rozwój naszych marek własnych. W tym obszarze mamy cały czas bardzo dużo do zrobienia.