Prezes ASCER, Vicente Nomdedeu Lluesma, przedstawił wstępny bilans hiszpańskich producentów za rok 2023. Podczas konferencji prasowej wyróżnienia otrzymali również laureaci 22. edycji konkursu Tile of Spain Awards for Architecture and Interior Design.
ASCER, Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Ceramicznych Płytek Ściennych i Podłogowych, 27 lutego 2024 zorganizowało międzynarodową konferencję prasową we współpracy z ICEX Spain Trade and Investment.
Spadki w każdym obszarze, trudna konkurencja
Prezes ASCER, Vicente Nomdedeu Lluesma, przedstawił wstępne zamknięcie roku 2023. ASCER ocenia, że nastąpił ogólny spadek popytu. Szacowane obroty hiszpańskiego sektora płytek w 2023 r. wynoszą 4.864 mln euro (-14,3%), z czego 3.564 mln odpowiada 189 rynkom międzynarodowym. Szacuje się, że sprzedaż krajowa wyniosła 1.300 mld euro. Równolegle ze spadkiem popytu, w 2023 r. produkcja spadła o 21% do niespełna 400 mln mkw.
Pomimo tej negatywnej tendencji, ASCER ocenia, że Hiszpania nadal jest liderem produkcji w Unii Europejskiej. Jak stwierdził prezes ASCER:
“Obecnie Europa odpowiada jedynie za 8,4% światowej produkcji, w porównaniu z sytuacją sprzed zaledwie dziesięciu lat, kiedy byliśmy zdecydowanym liderem w tym sektorze. Nasze produkty konkurują na rynkach międzynarodowych na nierównych warunkach w porównaniu z innymi producentami, którzy mają mniej rygorystyczne wymagania dotyczące pracy lub ochrony środowiska, by wymienić tylko kilka przykładów. Ważne jest, aby zrównoważyć zasady gry i zapewnić, że nasi klienci wymagają, aby ich dostawcy spoza UE ściśle przestrzegali najwyższych standardów”.
Vicente Nomdedeu Lluesma, ASCER
Sytuacja na rynkach eksportowych
Odnosząc się do spadku sprzedaży, Nomdedeu wyjaśnił: “Nasza sprzedaż nie jest odporna na globalny spadek popytu, odnotowujemy spadek wartości o 16,6% i wolumenu o 22%”.
Europa pozostaje naturalnym rynkiem dla Hiszpanii, a sześć krajów europejskich plasuje się w pierwszej dziesiątce rynków.
“Są to dojrzałe, wymagające rynki, które doceniają wartość dodaną hiszpańskich płytek ceramicznych, ale które w ciągu ostatniego roku zostały poważnie dotknięte inflacją i wynikającym z niej spowolnieniem na rynku budowlanym” – wyjaśnił prezes ASCER. “Jeśli weźmiemy pod uwagę rynek UE oraz Hiszpanię, która jest naszym największym rynkiem, 57% całkowitej sprzedaży koncentruje się w UE, dlatego ważne jest, abyśmy bronili naszej pozycji i ustanowili szereg podstawowych zasad, które umożliwią nam konkurowanie na równych warunkach” – dodał Nomdedeu.
Zmiany w produkcji
Podczas konferencji prasowej prezes ASCER podkreślił zaangażowanie hiszpańskiego sektora produkcji płytek ceramicznych w dekarbonizację i innowacje jako sposób na wytwarzanie coraz bardziej zrównoważonych produktów: “Rozumiemy zrównoważony rozwój jako koncepcję, która wykracza daleko poza tę związaną z zasobami naturalnymi lub redukcją emisji gazów. Mówimy o zrównoważonym rozwoju społecznym, zaangażowaniu na rzecz regionu, generowaniu wiedzy i transferze technologii. Krótko mówiąc, mamy na myśli zrównoważony rozwój gospodarczy i przyczynianie się do dobrobytu całego społeczeństwa”.
Jeśli chodzi o działania promocyjne, nacisk położono na prace prowadzone we współpracy z ICEX na rynkach priorytetowych, skoncentrowane na rozpowszechnianiu i promowaniu wartości hiszpańskich wyrobów z płytek ceramicznych. Działania w tym obszarze obejmowały udział w targach, seminariach szkoleniowych dla wykonawców i dystrybutorów, a także publikacje.
Trendy w hiszpańskiej płytce
Lutzía Ortiz i Ana Benavente z Habitat Trends Observatory (OTH), w imieniu Instytutu Technologii Ceramicznych – Stowarzyszenia Badawczego Przemysłu Ceramicznego (ITC-AICE), spojrzały wstecz na 40 lat wzornictwa i trendów w płytkach ceramicznych. Skupiły się w szczególności na 4 głównych liniach wzorniczych, które wyznaczyły trendy dla produktów z płytek ceramicznych w 2024 roku i w sektorze hiszpańskim: naturalności, minimalizmie, kulturze i luksusie.
- Linia Natural obejmuje produkty z płytek ceramicznych inspirowane Matką Naturą, przekazujące esencję materiału o porowatych, nierównych fakturach, które odzwierciedlają nieodłączne piękno surowców.
- Minimalizm to ewolucja stylu minimalistycznego w kierunku uspokajających, otulających i komfortowych projektów. Produkty z płytek ceramicznych charakteryzują się kojącym, ponadczasowym i neutralnym wykończeniem o zmysłowym charakterze.
- Jeśli chodzi o linię Cultural, poczucie nostalgii tworzy produkty inspirowane naszą historią, płytki, które oznaczają powrót do tradycji kulturowych, przenosząc projekty z przeszłości w prostszy, miejski kontekst.
- Wreszcie, na LuxVersal składa się z polerowanych na wysoki połysk płytek z efektami metalu, które tworzą wyrafinowane wnętrza, czasami z futurystycznym klimatem.
Po konferencji prasowej odbyła się ceremonia wręczenia nagród Tile of Spain Awards for Architecture and Interior Design, która jest już dwudziestą drugą edycją. Ostatnia edycja konkursu Tile of Spain Awards była sponsorowana przez Endesa i PortValencia, a także otrzymała wsparcie Regionalnego Ministerstwa Finansów Generalitat Valenciana.