Rok 2023 był rokiem dużych wyzwań. Z uwagi na sytuację gospodarczą i szalejącą w wielu krajach inflację obserwowaliśmy sporą rezerwę w podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. Udało nam się jednak mimo to udanie rozwijać biznes i pozyskiwać nowych klientów – mówi Tomasz Dudek, Group Product Manager w Marmite Sp. z o.o.
Zjawiskiem, które najmocniej wpłynęło na rozwój rynku wyposażenia łazienek w Polsce w 2023 roku była zdecydowanie szalejąca w Polsce inflacja. Wpłynęła ona na rynek deweloperski i tym samym spadek zapotrzebowania na elementy wyposażenia mieszkań. Nie bez znaczenia był też widoczny zwrot klientów w kierunku dostawców europejskich i chęć uniezależnienia od dostaw z Azji.
Jeżeli chodzi o Marmite, to obserwowaliśmy rosnące zainteresowanie klientów kwestiami ochrony środowiska i wychodząc im naprzeciw dołączyliśmy między innymi do Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego oraz przygotowaliśmy deklaracje EPD naszych wyrobów. Bardzo istotnym wydarzeniem było również uruchomienie w naszej fabryce w Zakrzewie dwóch nowoczesnych linii produkcyjnych brodzików prysznicowych.
Odnieśliśmy też sukces w zakresie rozwoju produktu otrzymując Red Dot Design Award za naszą kolekcję Casadia z geometryczną teksturą. To jest ogólnie obszar, z którego jesteśmy szczególnie dumni, gdyż udało nam się wdrożyć kilka atrakcyjnych wizualnie produktów z teksturami kolejny raz przesuwając granice naszego projektowania.
W 2024 największym wyzwaniem będzie sprawne reagowanie na kolejne wymogi naszych klientów dotyczące ekologii. Jest to jednak dla nas bardzo satysfakcjonujące wyzwanie, bo mamy z klientami spójne cele. Niemniej widzimy rosnącą świadomość konsumentów w obszarze racjonalnych zakupów i zdajemy sobie sprawę, że klienci liczą na realne i mierzalne działania po stronie producentów np. w zakresie wykorzystywania w produkcji surowców czy komponentów o jak najniższym wpływie na środowisko naturalne.
Planujemy przede wszystkim blisko współpracować z naszymi klientami i rozwijać wspólnie ich portfele produktów. Intensywnie współpracujemy również z firmami, z którymi tworzymy Engineered Stone Group i tutaj również pracujemy nad efektem synergii na kilku kluczowych rynkach europejskich. Liczymy, że 2024 rok przyniesie więcej spokoju po stronie konsumenckiej, co przełoży się na dobrą koniunkturę.