Sprzedaż netto szwajcarskiej grupy spadła o 9,2%, głównie z powodu kurczenia się rynków europejskich.
W pierwszym półroczu 2023 roku Grupa Geberit odnotowała zadowalające wyniki, biorąc pod uwagę trudne otoczenie i spadki w branży budowlanej w całej Europie. Choć wolumeny znacząco spadły w stosunku do rekordowych poziomów z poprzedniego roku (1 662 mln CHF, spadek o 14,1%, czyli 9,2% po uwzględnieniu różnic kursowych), rentowność wzrosła.
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej (EBITDA) osiągnęły poziom 526 mln CHF (+0,5% po korektach walutowych), co oznacza wzrost marży EBITDA o 270 punktów bazowych do 31,7%. Osiągnięto to dzięki podwyżkom cen o około 11%, niższym cenom energii, a przede wszystkim dużej elastyczności operacyjnej.
Zysk netto spadł o 8,4% do 369 mln CHF (w porównaniu do 402 mln CHF w I półroczu 2022 r.), co stanowi 22,2% sprzedaży netto (wobec 20,8% rok wcześniej).
Inwestycje w pierwszym półroczu 2023 roku wyniosły 81 mln CHF (w porównaniu do 54 mln CHF w tym samym okresie w 2022 roku), co stanowi 4,9% sprzedaży netto. Znacząco wyższe inwestycje w porównaniu do roku poprzedniego wynikają ze strategicznej rozbudowy zakładów oraz budowy nowego centrum obsługi klienta w Niemczech. Koszty badań i rozwoju pozostały na stabilnym poziomie 36 mln CHF (2,2% sprzedaży netto).
Niezwykle trudne warunki panujące w branży ceramiki sanitarnej najbardziej odczuły rynki europejskie . Sprzedaż netto skorygowana kursowo w Europie spadła ogółem o 10,9%. Tylko Włochy (+1,2%) odnotowały dodatni wzrost, podczas gdy sprzedaż netto w Europie Zachodniej (Wielka Brytania/Irlandia, Francja, Półwysep Iberyjski) nieznacznie spadła rok do roku i wyniosła -0,9%. Natomiast Szwajcaria (-3,4%), Beneluks (-5,4%) i Europa Północna (-9,3%) odnotowały bardziej wyraźne spadki.
Dwucyfrowe spadki zanotowano w Niemczech (-14,9%), Austrii (-18,1%) i Europie Wschodniej(-27,2%).
Po bardzo dobrym pierwszym kwartale sprzedaż netto w walutach lokalnych w regionie Dalekiego Wschodu/Pacyfiku również spadła (-0,7%), natomiast wzrost odnotowano w regionach Bliskiego Wschodu/Afryki (+16,0%) i Ameryki (+0,8%) .
Wszystkie trzy obszary produktów odnotowały straty: systemy instalacyjne i spłukiwania -10,9%, systemy łazienkowe i systemy rurowe po 8,2%.
Zarząd grupy spodziewa się w całym 2023 roku spadku sprzedaży netto o około 5% i marży EBITDA o około 29%.