Podczas konferencji BLU Sales Power, która odbyła się 17 lutego 2023 r. w Ciechanowcu poznaliśmy wyniki sprzedażowe firmy BLU za ubiegły rok. Kadra zarządzająca Spółki omówiła też najważniejsze aspekty dotyczące aktualnej sytuacji w branży łazienkowej oraz kwestie związane z rozwojem firmy i sieci salonów BLU oraz platformy internetowej Domni.pl.
Konferencję otworzyło wystąpienie Adama Rożko, właściciela firmy, który na wstępie przypomniał, że w roku ubiegłym zmieniła ona nazwę na BLU Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. (wcześniej BR Konsorcjum Sp. z o.o. „Refleks” Sp. K.). Przedstawił też aktualną strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa.
W kolejnej części prezentacji omówił m.in. główne ubiegłoroczne osiągnięcia firmy. Wśród nich znalazły się: efektywne otwarcia 10. nowych salonów (dziś funkcjonują w sumie 63), rozwój asortymentu marek własnych, inwestycje w ekspozycję, zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki oraz podwojenie sprzedaży we własnym kanale internetowym Domni.pl.
Jako główne zagrożenia dla przyszłej działalności wymienił m.in. słabszy popyt i malejącą siłę nabywczą konsumentów, inflację oraz wysokie koszty utrzymania salonów w sieci tradycyjnej. Natomiast szanse na dalszy rozwój dają m.in. ciągłe zwiększanie oferty marek własnych Azario, Vijo i IÖ, nawiązywanie współpracy z architektami oraz rozwój sprzedaży online.
Wyniki sprzedaży
W kolejnej prezentacji Alina Sosnowska, Prezes Zarządu BLU Sp. z o.o. Sp.k., przedstawiła wyniki sprzedażowe firmy za ubiegły rok. W 2022 roku przychód przedsiębiorstwa ze sprzedaży towarów i usług wyniósł 264 mln, w porównaniu do 311 mln w roku 2021. Należy jednak zaznaczyć, że wyniki sprzedaży 2021 roku zawierały również sprzedaż asortymentu z obszaru instalacyjno-grzewczego oddziałów RedTerm, które w tym samym roku zostały sprzedane dla firmy Instalbud Janosz Sp. z o.o.
Największy udział spośród kanałów sprzedaży w 2022 roku odnotowano w handlu detalicznym: 47,70% (44,88% w roku 2021). Udział kanału hurtowego w roku ubiegłym kształtował się na poziomie 42,48% (49,36% w roku 2021). Dynamicznie wzrasta sprzedaż internetowa firmy we własnym kanale – w roku 2022 jej udział wyniósł 7,99% ogólnej sprzedaży (3,90% w roku 2021). Jeżeli chodzi o strukturę asortymentu sprzedawanego w BLU, w roku 2022 aż 68% sprzedaży (wszystkie kanały ogółem) stanowiła płytka ceramiczna.
Ranking dostawców
Wśród dostawców płytek ceramicznych firmy BLU, na pierwszym miejscu w roku 2022 (wg cen zakupu w zł) znalazł się Tubądzin. Drugie miejsce zajął Cerrad, trzecie Ceramika Paradyż. BLU konsekwentnie rozwija sprzedaż marek własnych. Płytki marek Azario i Vijo znalazły się na 4. miejscu tego zestawienia odnotowując 24,45% wzrostu.
W przypadku sprzedaży wyposażenia łazienek, na pierwszym miejscu podium znalazł się Cersanit, drugie przypadło marce Omnires, trzecie zajęła marka własna IÖ wyprzedzając markę Roca.
Kanał internetowy
Adam Ptasiński, założyciel i szef Domni.pl zaprezentował uczestnikom konferencji statystyki i wyniki tej internetowej platformy sprzedażowej. W 2022 roku przyciągnęła ona 1,105 mln użytkowników odnotowując wzrost w stosunku do roku 2021 o 45%. Udział Domni.pl w sprzedaży detaliczej BLU w roku 2022 wyniósł 14,36% (w porównaniu w roku 2021 było to 7,99%). Po zawężeniu kategorii do sprzedaży detalicznej płytek ceramicznych, udział ten rośnie do 22,57%.
Pomysł na studio łazienek
Wśród poruszanych na konferencji tematów znalazła się także obsługa inwestycji i plany rozwojowe sieci salonów, które zakładają podpisanie minimum 8 nowych umów franczyzowych lub partnerskich. Firma opracowuje także nowy koncept studia łazienek pod roboczą nazwą BLU Style. Nowy format pozwoliłby ograniczyć koszty (ze względu na powierzchnię ok. 200 mkw) – najmu, energii, ekspozycji, a także stworzyłby komfortowe miejsce do spotkań architekta z klientem. Końcową część konferencji zajęły prezentacje dotyczące marketingu.
Po części konferencyjnej uczestnicy zostali zaproszeni na kolację i występ artystów kabaretowych.