3 lutego zaczynają się targi Ambiente we Frankfrcie nad Menem. Co roku ich organizator przedstawia trendy, które zdefiniują w najbliższych miesiącach wnętrzarski świat. Wyłania je współpracujące z Targami Frankfurt biuro bora.herke.palmisano. Jest już gotowy raport ujawniający najsilniejsze tendencje na bieżący rok. Jakie więc będą wnętrza 2023?
Biuro bora.herke.palmisano co roku wyłania trzy najważniejsze trendy, które zdominują wnętrza w kolejnych miesiącach. Trendy dotyczące wnętrz 2023, oprócz wagi zrównoważonego rozwoju i powiązanych z nim badań materiałowych, podkreślają siłę nowych rozwiązań estetycznych, a także kunsztu innowacji cyfrowych.
Nieznane piękno
Unknown beauty_strange + gracious (ang. nieznane piękno_dziwne + łaskawe) to nazwa pierwszego z trzech trendów. Decydującą rolę odgrywa tu tęsknota za nowymi, zaskakującymi doświadczeniami. Ten trend łączy niekonwencjonalny wdzięk i niesamowite nowe kreacje.
Paleta kolorów w tym trendzie zawiera intensywne, ekstrawaganckie barwy z ich delikatnymi niuansami. Kolorystyczne motywy mogą być rozmaite – od chłodnych po intensywne, od neutralnych po ekscentryczne. Dominują wielokolorowe i połyskujące odcienie, podobnie jak opalizujące efekty tęczy. Nacisk kładziony jest na abstrakcyjne kształty i niekonwencjonalne powierzchnie. Świat analogowy skonfrontowany jest z cyfrowym, realny z wirtualnym.
Połączenie rzemiosła i technologii przynosi nowe produkty. – Tutaj skupiamy się na fascynujących schematach kolorystycznych i nieoczekiwanych rozwiązaniach estetycznych. Wzory sytuacyjne, odbicia otoczenia oraz gra światła i cienia tworzą niezwykłe efekty wizualne. Od ekstrawaganckich po dziwaczne, zawsze niezwykłe i efektowne – podsumowuje ten trend Annetta Palmisano.
Blisko natury
Drugi trend zdefiniowany na 2023 rok nazwany został Calming nature_careful + pleasant (ang. uspokajająca natura_troskliwa + przyjemna). Skupia się na uspokajającej sile natury. Organiczne kształty, delikatne barwy i staranne wykorzystanie surowców są tutaj tak samo ważne, jak związek człowieka z naturą.
Paleta kolorów skupia się na naturalnych tonach. W intensywniejszej wersji odnosi się do świata roślin, w bardziej neutralnej obejmuje odcienie kamienia i metalu. Mech, glina i różowe niuanse decydują o cieplejszym wyrazie. W tym trendzie zaciera się granica między technologią, badaniami, sztuką i rzemiosłem. Ważnym źródłem inspiracji są cykle życia materiałów.
Innowacyjne rozwiązania oferują np. materiały odpadowe, które stają się nowymi surowcami. – Badania są nadal jedną z najważniejszych strategii w projektowaniu, a interdyscyplinarne studia projektowe nieustannie pracują nad innowacyjnymi, zrównoważonymi materiałami. Znalezienie drogi do projektowania cyrkularnego pozostaje największym wyzwaniem, które będzie nam towarzyszyć w kolejnych latach – mówi Palmisano.
Ikony designu na nowo
Trzeci trend wyróżniony przez bora.herke.palmisano to Lasting ideas_passionate + evocative (ang. trwałe pomysły_namiętne + sugestywne). Kondensuje on dotychczasowe idee wybitnych ikon designu poszukując aktualnych rozwiązań tu i teraz. Projektanci przywołują klasyczne, kultowe projekty, ale wyniki ich projektowania są nowe i nowoczesne.
Dominują tu graficzne i uderzające, mocne kolory i konkretne kształty przywołujące wspomnienia wybitnych projektów. Nacisk kładziony jest na chęć reinterpretacji znanych pojęć. Paleta kolorów w tym trendzie jest mocna. W chłodnej palecie znajdziemy tu odcienie benzyny i błękitu, w ciepłej intensywne pomarańcze, czerwienie, odcienie fioletu i żółci.
Trend ten charakteryzuje indywidualna kolorystyka oraz wyrafinowane kompozycje kolorystyczne oraz możliwość elastycznego zastosowania produktów, ich adaptacji, a także wielofunkcyjności. – Jednocześnie ważną rolę odgrywa rzemiosło i idea produkcji, w której specjalne elementy są produkowane w małych seriach lub nawet jako pojedyncze egzemplarze. Produkty są funkcjonalne i jednocześnie zawsze stanowią deklarację wzorniczą – wyjaśnia Palmisano.
Źródło: Messe Frankfurt