O procesie i etapach kreowania produktów trendowych oraz o możliwościach technologicznych, jakie oferują linie produkcyjne Marmite mówi Krzysztof Nowak, New Product Development & Innovation Manager w firmie.
Anna Raducha-Romanowicz: W jaki sposób technologia Marmite wspiera powstawanie produktów trendowych?
Krzysztof Nowak: Można powiedzieć, że trendy wzornicze determinują to jak wygląda nasza technologia i procesy produkcyjne. Podążanie za nimi, obok dbania o koszty i o szeroko pojęte „sustainability”, jest tym, co kształtuje w dużej mierze Marmite. Wdrażanie nowych kolorów, tekstur, poszukiwanie najcieńszej lub najgrubszej osiągalnej ścianki, prace nad skomplikowanymi kształtami produktów itp. to właśnie to, co znacząco wpływa na kierunek rozwoju linii produkcyjnych. Wyjątkową cechą naszych procesów produkcyjnych oraz technologii jest również duża elastyczność. Jesteśmy w stanie sprostać dużym klientom – np. wiodącym sieciom DIY – w szybkim wdrożeniu, a następnie dostarczeniu pierwszego zamówienia, które z reguły jest tym największym, ponieważ klient musi zatowarować wszystkie markety. To bywa nawet kilkadziesiąt tysięcy sztuk. Najprawdopodobniej żaden inny producent w tej kategorii nie jest w stanie zrobić tego szybciej niż Marmite. Jednocześnie nasza technologia pozwala nam realizować zamówienia na pojedyncze sztuki – jeśli jest taka potrzeba.
Czy rozwijacie procesy produkcyjne prowadząc prace badawcze i rozwojowe?
Tak, oczywiście. Możemy je podzielić na dwa rodzaje – proaktywne i takie odpowiadające bieżącym potrzebom danego klienta. Przykładem proaktywnego i wdrożonego z sukcesem projektu rozwojowego może być unikalny system przelewu zintegrowanego w wannach. Obecnie już znaczna większość produkowanych przez nas wanien jest wyposażona w ten system. Okazał się dużym sukcesem rynkowym.
Wiele naszych nowych rozwiązań zostało zainicjowanych przez klientów, którzy zgłaszają do nas swoje potrzeby. I tak pracujemy m.in. nad rozwojem nowych tekstur brodzikowych zgodnych z najnowszymi trendami oraz nad technologią umożliwiającą rozszerzenie spektrum kolorystycznego produktów. Dzięki poszukiwaniom nowych technik malowania, będziemy mogli wprowadzić dużą gamę nowych i wymagających kolorów.
Klienci przychodzą do Was z gotowymi projektami. W jaki sposób adoptujecie projekty do możliwości technologicznych i upewniacie się, że nie tracą swojego pierwotnego charakteru?
Wielu klientów, z którymi współpracujemy, zna nasze wymagania technologiczne, więc czasami dostajemy od nich rysunki praktycznie gotowe do wdrożenia. Ale mimo wszystko zawsze tworzymy również własną dokumentację. Częścią naszego procesu projektowania jest etap, który nazywamy Production Feasibilty. Polega na skonsultowaniu i analizie zaprojektowanego produktu przez zespół na co dzień związany z produkcją – specjalistów z zakresu technologii, inżynierów procesu, jakościowców, itd.
Pozwala to nam już na wczesnym etapie wyeliminować możliwie najwięcej błędów i upewnić się, że produkt nie sprawi nam problemów w czasie realizacji zamówień komercyjnych. W prosty sposób przekłada się to na koszty, terminowość i ogólne zadowolenie klienta ze współpracy. Oczywiście naczelną zasadą i codziennym wyzwaniem naszych konstruktorów jest to, aby zachować unikalne cechy danego designu i jednocześnie zaadaptować go do naszej technologii. Aby mieć pewność, że się nam to udaje, każdy produkt – jego model 3D i rysunek techniczny – po fazie projektowania jest wysyłany do klienta w celu finalnej akceptacji lub zebrania uwag do dalszych prac projektowych. Kiedy klient nie jest do końca pewny, czy to, co widzi na płaskim rysunku lub/i na modelu 3D jest tym, o co mu chodzi, możemy zaproponować prototyp. Do złudzenia przypomina on gotowy produkt. To znacznie ułatwia podejmowanie decyzji klientom.
I wreszcie projekt możemy przygotować również całkowicie od podstaw. Jeździmy na targi, śledzimy trendy, znamy rynek. Jeżeli więc klient złoży zapotrzebowanie na nowy wzór, możemy – oczywiście w porozumieniu z nim – opracować design takiego produktu. Mamy w tym zakresie pełne możliwości.
Gdy nowy wzór jest już gotowy i zaakceptowany przez klienta – jak długa jest droga od szkicu do magazynu klienta? Jakie są jej poszczególne etapy i jak długo trwają? Jak długo klient czeka na produkt?
Mamy nasz standardowy proces, który możemy podzielić na etapy. Pierwszy trwa od zgłoszenia zapotrzebowania ze strony klienta do przygotowania przez nas oferty, czyli modelu 3D, rysunku technicznego wraz z wyceną. Zajmuje to dwa tygodnie. Następnie, po akceptacji oferty przez klienta zaczyna się drugi etap – testów i wdrożenia. W tym czasie przygotowujemy i dostarczamy do klienta pierwszą sztukę produkcyjną, tzw. Initial Sample. Ten etap trwa odpowiednio 8 tygodni dla umywalek, 10 tygodni dla brodzików oraz 12 tygodni dla wanien. Po akceptacji Initial Sample otrzymujemy zamówienie komercyjne. Wtedy zaczyna się trzeci, ostatni etap. Realizacja zamówienia standardowo zajmuje do 4 tygodni. Dane te są orientacyjne, ponieważ prawie każde wdrożenie jest inne i w dużej mierze zależy od specyfiki klienta.
Ile wzorów rocznie powstaje w pracowniach Marmite? Jaka jest wydajność i możliwości linii produkcyjnych firmy?
W roku 2021 wdrożyliśmy ponad 70 produktów proaktywnie i ponad 200 produktów we współpracy z klientami, gdzie to oni byli inicjatorami wdrożenia. Zdolności produkcyjne wszystkich linii Marmite sięgają 2 mln sztuk rocznie.
I na koniec – w jakim kierunku będą się w najbliższym czasie rozwijać technologie produkcyjne Marmite? Jakie są aktualne trendy w tym obszarze?
Trendem, który coraz silniej na nas oddziałuje jest ekologia. Rozwijamy się więc również i w tym kierunku. Wprowadziliśmy do produkcji surowce z recyklingu. Opakowania naszych produktów też muszą być ekologiczne. Jeśli używamy do pakowania plastiku – w przynajmniej 50% musi pochodzić on z recyklingu. Mamy też kilka zapytań o to, czy w procesie produkcji możemy używać odpadów z innych technologii – np. ceramicznych. Myślę, że trendy technologiczne będą rozwijać się właśnie w tym kierunku – wykorzystania odpadów w produkcji. Marmite oczywiście trzyma i w tym zakresie rękę na pulsie. Wspieramy i wdrażamy ekologiczne rozwiązania. Doskonale rozumiemy, że troska o środowisko jest naszym wspólnym priorytetem.
Wywiad ukazał się w publikacji „Marmite Trendbook” którą w całości znajdziecie tutaj.