Wg GUS koniunktura w budownictwie w październiku br. kształtowała się na poziomie minus 22,1 (we wrześniu: minus 19,1). Można mówić o krachu na rynku kredytów hipotecznych, już odczuwają go deweloperzy. Maleje liczba sprzedawanych mieszkań i rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych a materiały budowlane i koszty pracy ekip remontowych drożeją. Czy ta trudna sytuacja przekłada się na poziom sprzedaży wyposażenia łazienek? Komentuje dla nas Jacek Maciąg, dyrektor handlowy w firmie Sanpol.
Z Państwa perspektywy – czy i w jakim stopniu te problemy branży budowlanej przekładają się na sprzedaż artykułów budowlanych, w szczególności wyposażenia łazienek?
Jacek Maciąg: Z uwagi na to, że branża łazienkowa jest branżą wykończeniową, spadek sprzedaży dociera zawsze z pewnym opóźnieniem. Niemniej już od poprzedniego kwartału obserwujemy pierwsze symptomy spowolnienia. Również wzrosty cen – zarówno produktów, jak również prac budowlano-montażowych, trwające nieprzerwanie od wiosny 2021 r. – nie przekładają się na poprawę sytuacji.
Obecnie wielu inwestorów staje przed trudnym wyborem – na co przeznaczyć posiadane środki finansowe oraz czy obecny okres jest odpowiedni, aby rozpocząć nowe inwestycje. Takie dylematy sprawiają, że część już wcześniej zaplanowanych prac oraz zakupów jest odsuwanych na dalszy horyzont czasowy, o czym na bieżąco informują nas partnerzy.
Jaka jest więc sytuacja w Państwa kanale dystrybucji?
Liczba zamówień nie spada, jednak skończył się okres bardzo dynamicznym wzrostów, jakie obserwowaliśmy w poprzednich okresach.
Jakie działania planują Państwo podjąć w najbliższej przyszłości, aby zminimalizować skutki dekoniunktury w budownictwie, umocnić swoją pozycję na rynku?
Cały czas poszukujemy możliwości zwiększenia sprzedaży. Z jednej strony modyfikujemy oraz poszerzamy naszą ofertę produktową, aby jak najlepiej odpowiadać na aktualne potrzeby klientów, a z drugiej stale poszerzamy bazę partnerów, z którymi współpracujemy. Z pewnością naszą sytuację poprawia fakt, że docieramy ze swoją ofertą do wielu różnorodnych segmentów, dla których jesteśmy sprawdzonym i wiarygodnym partnerem. Posiadane i ciągle rozwijane narzędzia technologiczne pozwalają poprawiać efektywność naszych działań, dzięki czemu możemy stale polepszać ofertę, którą prezentujemy. Coraz mocniej angażujemy się w kwestię Zrównoważonego Rozwoju (zasady ZR zostały włączone do strategii firmy), dlatego mamy nadzieję, że firma Sanpol zaczyna być utożsamiana z odpowiedzialnym prowadzeniem biznesu w trosce o ludzi i środowisko.