Organizator targów Salone del Mobile zapytał wystawców bieżącej edycji o ich ocenę aktualnej sytuacji na rynku i prognozy trendowe na najbliższe miesiące. Przytaczamy opinie przedstawicieli sektora wyposażenia łazienek.
Dla organizatora targów Salone 2022 wypowiedzieli się: Elia Vismara, dyrektor generalny Vismaravetro, Andrea Pisano, kierownik sprzedaży w firmie Ceramica Cielo, Alessio Luciani, koordynator ds. marketingu w Dornbracht Italia oraz Giorgio Castiglioni, dyrektor zarządzający Geberit Marketing & Distribution.
Vismaravetro z optymizmem
–2021 był dobrym rokiem dla całego sektora łazienkowego. Osiągnęliśmy 25% wzrost w porównaniu z 2020 r. i 9% wzrost w porównaniu z 2019 r. – mówi Elia Vismara, dyrektor generalny Vismaravetro. – Ten wzrost był napędzany przez program Superbonus [dotacje rządu włoskiego na ulepszenia w zakresie oszczędzania energii, przyp. red.]. Nasz produkt wprawdzie nie mieści się bezpośrednio w tej kategorii, jednak wiele osób uwzględniło łazienki w swoich planach modernizacji – dodaje. Liczby początkowo sugerowały optymizm również w 2022 r. – Jednak od braku surowców przenieśliśmy się teraz do obecnej sytuacji między Rosją a Ukrainą. Trudno będzie podwoić wyniki z 2021 r., ale pozostajemy optymistami – przekonuje.
W kwestii łazienkowych trendów – Vismara nie zidentyfikowała konkretnych, a raczej obserwuje zmianę postaw konsumenckich. – Ostatnie kilka lat położyło nacisk na wszystkie czynniki związane z jakością produktów. Na wszystkich poziomach rynku istnieje duże zapotrzebowanie na dobrze wyglądające produkty. Łazienki nabrały nowego znaczenia, ludzie szukają czegoś ekstra, a nie tylko niskich cen. Współpracujemy z salonami, ale mam wrażenie, że również w masowej dystrybucji poprzeczka została podniesiona – stwierdza Elia Vismara. Słowami kluczowymi są trwałość, funkcjonalność i oszczędność wody. – Pod tym względem przeszliśmy w kierunku określonych technologii wykończeń materiałów, starając się wywierać jak najmniejszy wpływ na środowisko i poprawiając wydajność naszego procesu produkcyjnego w zakresie zrównoważonego rozwoju – mówi.
Szczególnie popyt na wykończenia jest zdecydowanie spolaryzowany. Z jednej strony klienci poszukują kabin całkowicie pozbawionych profili, z drugiej produktów o bardzo wyraźnych cechach. -Naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie na rozwiązania z bardziej wyrazistymi profilami jest Suite. To system ścian szklano-aluminiowych, zaprojektowany w celu odgraniczenia strefy prysznica i łazienki . Po raz pierwszy stworzyliśmy go dla branży hotelarskiej, teraz wyprodukowaliśmy dla łazienek prywatnych – wyjaśnia Vismara.
W obu przypadkach kluczowe znaczenie ma szkło. – Nasze doświadczenie jest związane z obróbką szkła. Szkło jest materiałem, nad którym prowadzimy wiele badań. Wprowadziliśmy kilka warstwowych szkieł wraz z potencjalnymi wstawkami metali. Podczas Salone 2022 zaprezentujemy szereg rozwiązań w tym kierunku, a także SuperSintesi, tradycyjną kabinę prysznicową o wyrazistej estetyce i innowacyjnych rozwiązaniach technicznych – konkluduje Elia Vismara.
Cielo z duchem Bauhausu
Andrea Pisano, kierownik sprzedaży w firmie Ceramica Cielo również identyfikuje wspólny mianownik branży łazienkowej. – Napędza nas chęć tworzenia nowoczesnych produktów, które są ponadczasowe i niezwykle przekrojowe. Cielo zaprezentuje na Salone del Mobile kilka nowości, zaprojektowanych w odpowiedzi na różne gusta i rynki. Jednym z najbardziej charakterystycznych będzie kolekcja Marcel, która charakteryzuje się efektownym designem – mówi.
Ostatni rok finansowy był również dobry dla marki Cielo. – 2021 okazał się rekordowym rokiem dla firmy, z obrotem na poziomie około 35 milionów euro, o 20,1% wyższym w porównaniu z 2019 r. i wyższym o 27,4% w porównaniu z 2020 r. –mówi. Rok ten przypomniał, że jeśli chodzi o przyszłość, pandemia radykalnie zmieniła nasze postrzeganie domu. Ponownie skupiła na nim potrzeby ludzi, podkreślając wymagania dobrego samopoczucia i codziennego życia. – Pod tym względem łazienki stały się centralnym elementem skupiającym uwagę użytkowników, zwłaszcza w średnim i wysokim segmencie. Trendy na najbliższe lata będą odzwierciedlać rosnące dążenie do równowagi między estetyką a funkcjonalnością, w których nasza firma jest znana jako pionier – podsumowuje Andrea Pisano.
Dornbracht stawia na wykończenia
Ta obserwacja jest zgodna, z tym co zauważyli również inni przedstawiciele branży. – Ogólnie rzecz biorąc, rok 2021 był dobrym rokiem. Znakomity jak na rynek detaliczny, choć na pewno jeszcze nie genialny jeśli chodzi o sektor hotelarski. Ten wciąż odczuwa skutki wstrzymania projektów wywołanych pandemią. Na szczęście, jeśli o nas chodzi, pozytywne wyniki segmentu detalicznego zrekompensowały rozczarowania w sektorze kontraktowym – mówi Alessio Luciani, koordynator ds. marketingu w Dornbracht Italia.
Jego zdaniem ewolucją trendów w tym sektorze kieruje konkretny temat. – Projektowanie łazienek w coraz większym stopniu łączy funkcjonalność, design i estetykę. W tym sensie jeden z najbardziej uderzających trendów w dzisiejszych czasach dotyczy wykończeń – stwierdza. Skokowa zmiana była poważna. – Podczas gdy jeszcze trzy lata temu popyt w 70% opierał się na chromowanych wykończeniach, w 2021 r. podzielono go w 50% na chromowane i 50% na inne wykończenia. Liczby dla tych ostatnich wciąż rosną. Pracujemy w szczególności nad poszerzeniem naszej gamy wykończeń, a zwłaszcza nad rozszerzeniem naszej gamy standardowych wykończeń na wszystkich naszych liniach – kontynuuje. – Ideą jest możliwość oferowania coraz większej gamy produktów, w której wszystkie wykończenia są dostępne w standardzie, a nie tylko jako niestandardowe opcje. Innym trendem są produkty o podwójnym wykończeniu lub w połączeniu z innymi materiałami, takimi jak kamień, szkło, skóra, drewno, jak np. uchwyty linii CYO, którą zaprezentowaliśmy w 2021 roku – mówi Luciani.
Geberit z myślą o ekologii
Giorgio Castiglioni, dyrektor zarządzający Geberit Marketing & Distribution potwierdza, że najnowsze trendy w łazienkach zmierzają w kierunku rozwiązań, w których estetyka jest tak samo ważna jak komfort, higiena, niezawodność i świadomość ekologiczna. – 2021 był rokiem przełomowym dla firmy Geberit, z doskonałymi wynikami, m.in. we Włoszech, niewątpliwie wspieranymi przez rząd. Włochy to trzeci główny rynek Grupy, na którym przypada znaczna część jej całkowitych przychodów. Jest to również kluczowy kraj w sieci produkcyjnej, dzięki dwóm strategicznym zakładom, które są istotną częścią biznesu Geberit. Zakład w Gaeta specjalizuje się w produkcji ceramiki łazienkowej, natomiast zakład w Villadose produkuje wysoce innowacyjne systemy odpływowe – wyjaśnia.
Know-how marki w zakresie wody i urządzeń sanitarnych oznacza, że może ona oferować całe spektrum produktów, pamiętając jednocześnie o kluczowych wymaganiach. – Od 2007 r. wszystkie nasze nowe produkty są projektowane zgodnie z zasadami ekoprojektu. Biorąc pod uwagę cały cykl życia, od dostawy surowców do utylizacji, każdy nowy produkt Geberit musi być lepszy od poprzedniego z ekologicznego punktu widzenia. Bez uszczerbku dla jakości, funkcjonalności czy trwałości – mówi.
Firma Geberit zaprezentuje na Salone 2022 kilka nowości. – Nowa kolekcja ceramiki i wyposażenia łazienek iCon jest rewizją, pod względem wyglądu, asortymentu i technologii, najbardziej reprezentatywnej i odnoszącej największe sukcesy serii ceramiki łazienkowej Geberit, ale bez uszczerbku dla jej tożsamości. Co więcej, ważnym, nowym wprowadzeniem Geberit w rok 2022 we Włoszech będzie FlowFit. Jest to nowy, najnowocześniejszy system odprowadzania wody, zaprojektowany specjalnie w celu optymalizacji każdego etapu procesu instalacji. Prosty i intuicyjny w obsłudze system zapewni zupełnie nowe doświadczenie w projektowaniu i realizacji urządzeń sanitarnych, skupiając się na trzech podstawowych wymaganiach stawianych instalatorom i projektantom urządzeń sanitarnych: niezawodności, higienie i uproszczeniu instalacji – mówi Giorgio Castiglioni.
Źródło: Salone del Mobile