Instytut Badawczy Explorare wraz z jednym z producentów wyposażenia łazienek przeprowadził badania rynku dotyczące nawyków pod prysznicem w siedmiu krajach Europy (nie w Polsce) i Bliskiego Wschodu. Główne kryteria podczas wyboru prysznica to trwałość, wysoka jakość oraz wygoda użytkowania. 39 proc. osób korzysta z profesjonalnych ekspertów, np. instalatorów przy zakupie prysznica.
Wraz ze zmieniającym się światem, zmieniają się także potrzeby konsumentów. Dla wielu osób łazienka jest jedną z najważniejszych przestrzeni w domu. Coraz częściej traktuje się ją jako miejsce relaksu i odpoczynku, służące nie tylko do czynności praktycznych. Grohe wraz z niemieckim instytutem badawczym Explorare przeprowadziło badanie dotyczącego zachowań pod prysznicem. W czerwcu 2020 roku łącznie 3500 respondentów z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Danii, Rosji i Egiptu odpowiedziało na pytania dotyczące ich nawyków związanych z kąpielą pod prysznicem.
Wymagania stawiane względem projektów łazienek znacznie wzrosły, a rozwiązania sanitarne niezbędne do codziennej higieny stały się jednym z elementów wyposażenia wnętrz, którego wybór jest kwestią indywidualnego stylu.
Pokazuje to wynik badania, w którym aż 63 proc. ankietowanych uważa, że prysznic powinien odpowiadać osobistym gustom z zakresu aranżacji wnętrz. Codzienny prysznic stanowi integralną część porannej (47 proc.) lub wieczornej (35 proc.) rutyny. Orzeźwiający początek dnia, szybkie odświeżenie czy też relaks – jeśli chodzi o prysznic, każda osoba ma inne potrzeby. Oprócz funkcjonalności i intuicyjnej obsługi, niemal 2/3 badanych (78 proc.) ceni sobie rozwiązania chroniące przed oparzeniem się o powierzchnię armatury.
Dla wielu ludzi łazienka przestała być czysto funkcjonalnym pomieszczeniem, służącym wyłącznie do higieny osobistej.
Choć zdecydowana większość Duńczyków dalej postrzega ją w ten sposób – tylko 23 proc. z nich traktuje łazienkę jako miejsce odpoczynku. Dla odmiany Rosjanie i Egipcjanie są prawdziwymi miłośnikami kąpieli pod prysznicem. Wyniki badania wskazują, że respondenci z obu krajów korzystają z długich, relaksujących pryszniców, a swoje łazienki wyposażają w dodatkowe elementy, takie jak odpowiednie światło czy sprzęt muzyczny, pozwalające na jeszcze większy relaks. Jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z prysznica to zdecydowanymi liderami pozostają Francuzi. 86 proc. badanych osób latem bierze prysznic raz lub kilka razy dziennie, a zimą czyni tak 69 proc. ankietowanych. Co ciekawe, 57 proc. osób wyłącza wodę na czas korzystania z mydła lub szamponu..
Różne nawyki związane z kąpielą pod prysznicem wymagają indywidualnych rozwiązań.
Widząc liczbę dostępnych na rynku opcji, warto skorzystać z pomocy fachowca. Jak wynika z ankiety, 39 proc. osób korzysta z porady profesjonalistów przed zakupem poszczególnych elementów, a 57 proc. jest skłonne zlecić montaż nowego produktu instalatorowi. Sukces odnoszą ci z nich, którzy potrafią rozpoznać potrzeby i życzenia klientów.
Jak to wygląda w Polsce? Tego nie wiemy, gdyż badanie Grohe i instytutu Explorare nie obejmowało naszego kraju.