Konkurs jumpthegap® wpisał się na stałe w kalendarz wydarzeń dedykowanych młodym designerom. Począwszy od pierwszej edycji konkursu zorganizowanej w 2004 roku, jego celem jest wspieranie utalentowanych architektów i projektantów przed 30. rokiem życia i promocja ich projektów łazienkowych.
W tym roku organizatorzy, czyli firma Roca przy współpracy z Centrum Designu w Barcelonie (BDC), dostosowali formułę konkursu do obecnej sytuacji związanej z pandemią. Zaproponowali uczestnikom stworzenie łazienki przyszłości, która dałaby szansę innowacyjnym koncepcjom akcentującym tak istotną dziś tematykę higieny i budowy odpowiedniej infrastruktury sanitarnej. Dotąd odbyło się osiem edycji konkursu prowadzonych w trybie dwuletnim i jedna specjalna – aktualna – pandemiczna. Łącznie we wszystkich edycjach jumpthegap® udział wzięło 26,5 tys. uczestników.
Jury doceniło wysiłek poczyniony w tak krótkim czasie przez wszystkich uczestników bieżącej edycji. Tym bardziej, że projekty zaskakiwały jakością. Pomimo jedynie piętnastu dni przeznaczonych na realizację konkursowego pomysłu, do tegorocznej edycji jumpthegap® zgłoszono 297 projektów przygotowanych przez 1567 uczestników z 94 krajów świata. Wszystkie pięć nagrodzonych prac łączy funkcjonalność, design oraz możliwość ich realizacji. Każda koncentruje się na redukcji zagrożenia zarażeniem w przestrzeni publicznej.
Carl Hensman (USA) ‒ szef programu dot. wody, higieny i infrastruktury sanitarnej fundacji Billa i Melindy Gates, Deborah Seward (Belgia) ‒ dyrektor Centrum Informacji Organizacji Narodów Zjednoczonych, Luciano Kruk (Argentyna) ‒ założyciel biura projektowego Luciano Kruk Arquitectos, Odile Hainaut i Claire Pijoulat (USA) ‒ założyciele WantedDesign, Isabel Roig (Hiszpania) ‒ dyrektor Centrum Designu – Barcelona Design Center, Xavier Torras (Hiszpania) ‒ Roca Communication and Brand Manager, Jordi Corral (Hiszpania) ‒ Roca Global Innovation Project Manager, Ernest Hernandez (Hiszpania) ‒ Roca Design Manager
Bubble Bump
Projekt: Alina Pshenichnikova, Rosja
Bubble Bump to urządzenie, które automatycznie dozuje płyn dezynfekujący w formie przypominającej bańki mydlane. Wszystko po to, aby zachęcić dzieci do zwiększonej higieny i dezynfekcji na co dzień. Stworzony z myślą o placówkach i ośrodkach przeznaczonych dla najmłodszych. Jury doceniło projekt za naukę dobrych nawyków przez zabawę, a nie przymuszanie.
E-Tapis
Projekt: Hao Wang and Hanyuan Hu, Chiny
Inteligentne urządzenie do czyszczenia podeszwy obuwia. Używa płynu dezynfekującego oraz promieniowania UV. Inspiracją dla takiego pomysłu jest fakt, że wirus na butach może przetrwać nawet pięć dni. Urządzenie jest przeznaczone do placówek, w których konieczne są nadzwyczajne środki higieny np. do szpitali. Jury doceniło projekt za przyjazne użytkowanie i łatwość wykonania, ponieważ zarówno realizacja produktu, jak i jego instalacja jest bezproblemowa i możliwa do zaadaptowania do przestrzeni domowych oraz publicznych.
Lux
Projekt: Juan Restrepo, Holandia
Inteligentny system dezynfekcji w przestrzeni publicznej oparty na promieniowaniu UV. Urządzenie w suficie oczyszcza pomieszczenie w 99% kiedy jest puste przy użyciu promieniowania UV. Jury podkreślało, że to idealne rozwiązanie, aby być całkowicie pewnym utrzymania higieny w przestrzeni publicznej.
OM
Projekt: Rafael Vinader, Hiszpania
Urządzenie sanitarne z automatycznym dyspenserem żelu do dezynfekcji i jednocześnie termometrem na podczerwień. System mierzy temperaturę z nadgarstka użytkownika. Produkt przeznaczony jest do przestrzeni szczególnie wzmożonej transmisji wirusa. Jury doceniło projekt za to, że łączy dwa elementy: zachowanie higieny oraz kontrolę temperatury. Dotąd takich na rynku nie było.
UVClean
Projekt: Lidia Grifts, Włochy i Ekaterina Epifanova, Rosja
Bateria z promieniowaniem UV, która dodatkowo dezynfekuje urządzenia np. telefon komórkowy, gdy w tym samym czasie użytkownik myje ręce. Produkt nastawiony na oczyszczanie urządzeń, które w szczególności przenoszą wirusa. Jury doceniło produkt za wykorzystanie maksymalnie czasu i podwyższenie jakości higieny w łatwy sposób w oparciu o istniejącą technologię.