ASCER, hiszpańskie stowarzyszenie producentów ceramicznych płytek ściennych i podłogowych, opublikowało podczas międzynarodowej konferencji prasowej 4 lutego 2020 na targach CEVISAMA swoją prognozę wyników za rok 2019 oraz perspektywy rozwoju w 2020 r.
[Konferencja odbyła się 4 lutego 2020 roku i nie mogła uwzględniać wpływu epidemii COVID-19 – przyp. redakcji z dnia 5.04.2020]
Podczas swojego wystąpienia prezes ASCER, Vicente Nomdedeu, nakreślił prognozę wyników produkcji, sprzedaży i eksportu na 2019 r., które odzwierciedlają siłę hiszpańskiego sektora przemysłowego. Wg tej analizy hiszpański przemysł płytkarski pozostaje wiodącym producentem w Europie.
2018 | 2019 (prognoza) | Zmiana % | |
Produkcja (mln mkw) | 530 | 503 | -5% |
Sprzedaż całkowita (mln €) | 3.597 | 3.740 | 4% |
Eksport (mln €) | 2.727 | 2.800 | 3% |
Sprzedaż krajowa(mln €) | 870 | 940 | 8% |
Eksport i wyzwania
Dane wskazują, że sprzedaż wzrosła o 4% do 3,740 mln EUR. Prawie trzy czwarte całkowitej sprzedaży odpowiada eksportowi do 188 krajów. Oczekuje się, że eksport, który stanowi 75% całkowitej sprzedaży, osiągnie w pełnym podsumowaniu 2029 roku wartość 2.800 mln EUR (wzrost o 3% w stosunku do 2018 r.), co stanowi nowy rekord w sektorze. Wszystko to pomimo rosnącej liczby barier handlowych napotykanych przez firmy w eksporcie płytek ceramicznych w niektórych krajach.
2019 (mln €) | zmiana % | |
Francja | 302,4 | 7,9% |
USA | 278,8 | 16,9% |
Wielka Brytania | 169,1 | 6,7% |
Włochy | 104,2 | 3,0% |
Niemcy | 95,7 | -2,3% |
Maroko | 93,0 | 15,5% |
Izrael | 84,0 | -7,7% |
Arabia Saudyjska | 69,7 | -15,0% |
Federacja Rosyjska | 66,3 | -4,2% |
Portugalia | 64,3 | 11,3% |
Hiszpania jest pierwszym europejskim eksporterem pod względem wielkości i drugim na świecie. Jak wyjaśnił Nomdedeu: „Nie możemy stracić z oczu faktu, że żyjemy w globalnym środowisku, w którym niepewność jest na porządku dziennym. Rosnący protekcjonizm, nierozwiązane spory handlowe, wątpliwości wokół Brexitu lub trudności napotykane przez kluczowe rynki to czynniki ograniczające naszą zdolność eksportową”.
Główne rynki
Według regionów to Europa pozostała największym rynkiem dla hiszpańskich producentów płytek. W okresie od stycznia do listopada stanowiła 50,1% całego eksportu. Spośród pięciu kierunków docelowych cztery są europejskie: Francja (302,4 mln EUR + 7,9%), Wielka Brytania (169,1 mln EUR, + 6,7%), Włochy (104,2 mln EUR +3,2 %) i Niemiec (95,7 mln EUR -2,3%). Wszystkie odnotowały dodatnie stopy wzrostu, z wyjątkiem Niemiec – tu dało się odczuć wpływ spowolnienia gospodarczego. Co więcej, Wielka Brytania, pomimo zgromadzonych pozytywnych danych, zaczęła wykazywać pewien spadek w listopadzie z powodu zbliżającego się Brexitu.
Kierunek | 2018 | 2019 | Zmiana 19/18 | % całego eksportu |
Europa | 1.250,7 | 1.313,1 | 5,0% | 50,1% |
Unia Europejska-UE28 | 1.073,4 | 1.140,2 | 6,2% | 43,5% |
EU15 | 888,9 | 941,7 | 5,9% | 36,0% |
Strefa Euro | 758,5 | 803,9 | 6,0% | 30,7% |
EU Nowi członkowie | 184,5 | 198,5 | 7,6% | 7,6% |
Europa Wschodnia | 149,8 | 146,5 | -2,2% | 5,6% |
Bliski Wschód | 406,6 | 356,7 | -12,3% | 13,6% |
Ameryka | 465,9 | 510,8 | 9,6% | 19,5% |
Ameryka Północna | 313,5 | 352,0 | 12,3% | 13,4% |
USA | 238,4 | 278,8 | 16,9% | 10,6% |
Ameryka Środkowa | 81,9 | 91,4 | 11,6% | 3,5% |
Ameryka Południowa | 70,5 | 67,4 | -4,5% | 2,6% |
Azja | 513,4 | 465,4 | -9,3% | 17,8% |
Daleko Wschód | 66,1 | 76,5 | 15,8% | 2,9% |
Południowy Wschód | 30,7 | 30,0 | -2,2% | 1,1% |
Afryka | 291,5 | 303,3 | 4,1% | 11,6% |
Państwa Maghrebu | 185,0 | 185,2 | 0,1% | 7,1% |
Oceania | 27,0 | 26,7 | -1,3% | 1,0% |
Świat łącznie | 2.548,5 | 2.619,4 | 2,8% | 100% |
Eksport do USA, który zajmuje drugie miejsce w raporcie hiszpańskich producentów, osiągnął między styczniem a listopadem 278,8 mln EUR (+ 16,9%). Według Nomdedeu „prawdopodobne jest, że w 2020 roku USA przewyższą Francję i staną się głównym krajem eksportowym”.
Udział Bliskiego Wschody spadł do 13,6% czyli prawie o 12,6%, co wynika ze złych wyników kluczowych rynków, takich jak Arabia Saudyjska (-15%), które są blokowane od września ze względu na nowy wymóg dotyczący znaku jakości, i Izrael (-7,7%).
Jeśli chodzi o eksport do Federacji Rosyjskiej, w tym 2019 roku osiągnął on 66,3 mln EUR (-4,2%). Dane dla Europy Wschodniej pokazują spadek o 2,2% i stanowią 5,6% sprzedaży międzynarodowej.
Sprzedaż krajowa i wyzwania
Jeśli chodzi o rynek krajowy, jego wzrost nadal wzrósł o 8% i szacuje się, że po podsumowaniu do końca 2019 r. wyniesie 940 mln EUR.
Nomdedeu przedstawił również szczegółowy wgląd w wyzwania, które stoją przed sektorem i które będą musiały zostać rozwiązane w 2020 r.
Jednym z najbardziej rozpowszechnionych oczekiwań jest potrzeba stworzenia planu branżowego: „Jesteśmy bardzo zaniepokojeni tym, jak przemysł traci na znaczeniu w produkcji PKB Unii Europejskiej. Jeśli chcemy, aby cel 20% PKB trafił do przemysłu w Europie, konieczne jest stworzenie „Paktu dla przemysłu”, który wspiera sektory produkcji, zmniejsza bariery handlowe, które napotykamy w naszym codziennym życiu, zwiększa konkurencyjność i promuje inwestowanie w innowacje. W ostatnim czasie nie ruszyliśmy do przodu w tym temacie” – wyrażał żal Nomdedeu.
Ponadto szczególny nacisk położono na rosnące bariery handlowe. „Jednym z naszych głównych problemów są rosnące oznaki protekcjonizmu. Rzadko zdarza się, że miesiąc, w którym nie napotykamy nowej bariery handlowej”.
W swoim przemówieniu prezes ASCER odniósł się również do potrzeby posiadania stabilnych ram regulacyjnych, z dostosowanymi kosztami energii i odpowiednią infrastrukturą, aby wprowadzić produkt na rynki międzynarodowe.
Jedną z przyszłych strategii, na którą zwrócono uwagę, jest potrzeba posiadania większej liczby wykwalifikowanych specjalistów nie tylko do pracy w fabrykach, ale także do instalowania produktu. „Zwracamy się do administracji lokalnej i krajowej o zwiększenie i ułatwienie dostępu do programów edukacyjnych i przekwalifikowujących, które mogą być okazją do pracy dla ludzi, zwłaszcza młodych ludzi mających trudności ze znalezieniem pracy”.