27 września 2019 Rada Nadzorcza Ferro, producenta i dystrybutora armatury sanitarnej i instalacyjnej, zatwierdziła nowy podział ról w zarządzie. Z dniem 1 października stanowisko prezesa zarządu i dyrektora generalnego (CEO) obejmie Wojciech Gątkiewicz, a Aneta Raczek będzie pełniła funkcję wiceprezesa zarządu i dyrektora operacyjnego Ferro(COO).
– Zmiana naszych ról w zarządzie Ferro ma bezpośredni związek z realizacją opracowanej przez nas wspólnie Strategii F1. Wojciech Gątkiewicz aktywnie uczestniczył w pracach nad strategią rozpoczętych w 2018 r., a od marca br. jako wiceprezes zarządu odpowiedzialny jest za jej wdrożenie i rozwój grupy. Dzięki temu przejęcie stanowisk przebiega płynnie, a wszystkie obszary działalności Ferro są odpowiednio zaplanowane i zarządzone. Zarząd w nieco zmienionej konfiguracji wraz z całym zespołem intensywnie pracuje nad dalszym wzrostem biznesu Grupy oraz skuteczną realizacją i implementacją Strategii F1. Liczymy, że w kolejnych okresach będziemy mogli pochwalić się dalszymi pozytywnymi efektami tej pracy, kontynuując dynamiczny rozwój Ferro – mówi Aneta Raczek, od 1 października wiceprezes zarządu.
Aneta Raczek w Zarządzie Ferro zasiada od 2005 roku, od roku 2007 – jako prezes.
W tym czasie odpowiadała za realizację i nadzorowała szereg projektów o charakterze rozwojowym, dzięki którym Grupa Ferro osiągnęła pozycję jednego z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów armatury sanitarnej i instalacyjnej. Za jej kadencji grupa m.in. przejęła czeską spółkę Novaservis, zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i rozwinęła działalność zagraniczną, której udział w sprzedaży ogółem sięga obecnie 62%.
W latach 2007-2018 wartość przychodów grupy zwiększyła się 2,4-krotnie.
Tj. od 171 mln zł do 405 mln zł (CAGR za ten okres to 8,2%), EBITDA wzrosła 3,3-krotnie z 17,3 mln zł, do 57,3 mln zł (CAGR 11,5%), a zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej zanotował 3,7-krotny wzrost z 10,1 mln zł do 37,7 mln zł (CAGR 12,7%). Powyższe wartości przełożyły się na mierniki rentowności – na poziomie EBITDA poprawa marży sięgnęła w tym okresie +4 pp do 14,1% w 2018, a na poziomie rentowności netto +3,4 pp do 9,3%.
Jednym z głównych celów strategicznych od lat pozostawało wzmacnianie pozycji za granicą. Realizując ten cel Grupa Ferro przeprowadziła zarówno akwizycję zagraniczną (zlokalizowanej w Czechach spółki Novaservis), jak i rozwijała się w sposób organiczny poprzez nowe przedstawicielstwa i spółki handlowe. W okresie 2007-2018 wartość sprzedaży zagranicznej zanotowała 20-krotny wzrost (CAGR przekroczył 31%), a przychody realizowane poza Polską sięgnęły 251 mln zł w 2018 r.
Od debiutu spółki na GPW, co miało miejsce w kwietniu 2010 r., Ferro wypłaciło swoim akcjonariuszom około 125 mln zł w postaci dywidendy (łącznie z już uchwaloną dywidendą, przypadającą do wypłaty w bieżącym roku).
– Silna pozycja rynkowa FERRO stanowi mocny fundament pod dalsze wzrosty skali działalności według założeń Strategii F1 – deklaruje Wojciech Gątkiewicz. – Podtrzymujemy długoterminowe cele i szacunki, zakładające osiągnięcie przez Grupę w 2023 roku skonsolidowanych przychodów na poziomie 700 mln zł i skonsolidowanej EBITDA w wysokości około 90 mln zł. Wartości te nie uwzględniają wpływu potencjalnych projektów z zakresu M&A, które również są elementem przyjętej strategii. Jako zespół jesteśmy zdeterminowani, by najbliższe 5 lat było kolejnym okresem wzrostów i sukcesów biznesowych Ferro – dodaje Wojciech Gątkiewicz.