Ulubione hasło reklamowe naszej branży brzmi: „coś więcej, niż łazienka”. Cokolwiek ono oznacza, to rozwój tej przestrzeni w domu nie pozostawia złudzeń: nie potrzebujemy pomieszczenia do zabiegów higienicznych, ale kolejnego w pełni funkcjonalnego i wielozadaniowego pokoju.
Wśród trendów prognozowanych przez organizatorów ISH na tegoroczną edycję padło hasło: lifestyle w łazience. Wkradanie się szerokopojętych aspektów stylu, mody, kolorów, troski o wystrój i nowych materiałów będzie jednym z najważniejszych zjawisk w branży w tym roku. Charakter łazienek mocno się zmienia – przynajmniej w tych mieszkaniach, które są bogatsze. Choć nie tylko, bo komfort staje się kluczowy dla każdego i chcemy by także łazienka (ze swoimi przecież tak ustandaryzowanymi rozwiązaniami) wyrażala naszą estetykę i gust.
Otwartość przede wszystkim
Współczesne łazienki to przede wszystkim przestrzenie bardziej otwarte na inne wnętrza. Coraz śmielej łączą się z sypialnią – dostrzegalne jest to zwłaszcza w hotelach, w których często strefa kąpieli i sypialnia stanowią prawie jedno pomieszczenie, czasem tylko oddzielone szklaną ścianą. Prrzykładem tego jest np. opisywany przez nas butikowy hotel Autor Rooms w Warszawie.
Znaczenie łazienki w domu także ewoluuje – to nie tylko przestrzeń do zabiegów higienicznych, ale też do spędzania czasu i relaksu. A by stworzyć do tego odpowiednie warunki, trzeba odpowiedniej aranżacji.
Tak naprawdę przygotowanie takiego wnętrza nie jest trudne. Oferta produktów, które sprzyjają regeneracji jest bardzo szeroka, a ich wzornictwo i wykonanie sprawia, że są atrakcyjnymi rozwiązaniami do modnych wnętrz. Wygodne wanny, zaawansowane systemy hydromasażu, elementy terapii światłem pozwalają bez problemu stworzyć z łazienki domowe spa.
CZYTAJ WIĘCEJ: Jak stworzyć strefę relaksu we własnej łazience.
Innym ciekawym trendem, który ożywia przestrzeń łazienki jest stawiania na inne kolory, niż dobrze znana biel czy szarości. Szerokie spektrum płytek w najróżniejszych barwach czy dodatków bardzo to ułatwiają. Także nie-srebrna armatura staje się ważnym elementem, na który coraz częściej decydują się klienci. Przez jakiś czas mieliśmy zainterewowanie np. czarnymi bateriami – i te nadal mają wzięcie, zwłaszcza w matowym wykończeniu. Dziś jednak możliwości jest też znacznie więcej.
– Trend kolorów wyznaczał kierunek rynku i było to bardzo widoczne, ten rok na pewno jeszcze będzie się na tym opierał. Cieszy nas to, bo jest to potwierdzenie, że łazienki stały się naprawdę istotnym elementem domu i klienci oraz architekci mają odwagę tworzyć piękne wnętrza, które nie opierają się tylko na tzw. bezpiecznych stylistycznie produktach – uważa Michał Paszkowski, Dyrektor Zarządzający w firmie Steinberg Polska.
Tę opinię potwierdza też Agnieszka Rygulska-Kmieć, Dyrektor Handlowa Novellini Sp. z o.o. Gdu pytamy ją o to, co kształowało rynek łazienek w Polsce odpowiada bez wahania:
– Kolory! I to nie tylko biały i czarny, ale wszelkie odcienie miedzi, złota, stali. Szczególny bum obserwujemy w armaturze. Zastanawiamy się, kiedy klienci zaczną pytać o te kolory w profilach kabinowych i czy te wykończenia odniosą tak duży sukces jak np. czarny. Takie kolory w kontekście aluminium to duże wyzwanie technologiczne – stwierdza reprezentantka marki Novellini.
Wyzwania dla instalatora
Dla instalatora i wykonawcy robót budowlanych zmiana charakteru przestrzeni łazienkowej to wyzwanie. Musi brać pod uwagę to, że np. elementy instalacji będą prowadzone inaczej, niż dotąd. Strefy mokre i suche w domu zmieniają swoje ulokowana. W przypadku zaawansowanych systemów hydromasażu czy kabin prysznicowych oznacza to dodatkowe wyzwania, jeśli idzie o podłączenia.
Także na producentach wymusza to wdrażanie nowych rozwiązań. Produkty będą musiały być (a w zasadzie już są) niemal gotowymi modułami, ze skonfigurowanymi systemami w ramach „bryły“ urządzenia. Tak by po stronie montującego konieczne było co najwyżej podłączenia ledwie kilku elementów instalacji. To odbywa się często z zyskiem dla estetyki produktu, gdyż gotowe rozwiazania modułowe moga byc bardzo estetyczne.
Styl i wzornictwo także coraz bardziej liczy się w łazienkach. Te upodobniają się do innych pomieszczeń w domu. Tekstylia, odważniejsza kolorystka (którą coraz łatwiej zmienić), meble – obecność tych elementów koło wanien nie dziwi. To wymaga, by były odpowiednio przygotowane do obcowania z nowym, wilgotnym środowiskiem.
– Z pewnością naszą branżę zmienia mnogość alternatyw dla płytek ceramicznych. Podłoga, czy ściana w łazience to już nie tylko płytka, to również okładzina winylowa, beton architektoniczny, wodoodporne tapety, chrobotek, itd. Wpływ na ten stan rzeczy ma nie tylko moda, ale też problemy ze znalezieniem płytkarzy, wzrost cen za ich usługi – mówił nam w wywiadzie Tomasz Desko, Prezes Zarządu Grupy Mo.
fot. otwarciowe: Novellini