Grupa Ferro podsumowała trzeci kwartał bieżącego roku. Po raz pierwszy w historii Grupy, sprzedaż kwartalna sięgnęła ponad 100 mln zł. Ten czas oznaczał dla firmy kontynuację dwucyfrowego tempa wzrostu wyników Grupy w 1-3Q 2017 oraz przychody na poziomie 279,1 mln zł (+12% r/r), EBITDA 42,6 mln zł (+18%), a także zysk netto w wysokości 33,2 mln zł (+34% r/r). Dane te komentuje Aneta Raczek, Prezes Zarządu Ferro.
Zarówno trzeci, najważniejszy dla nas kwartał w roku (zwykle w miesiącach lipiec – wrzesień sprzedaż armatury jest najwyższa), jak i całe 9 miesięcy, możemy zaliczyć do udanych pod względem wyników finansowych. Chcąc wykorzystać ten okres intensywnie pracowaliśmy nad umacnianiem pozycji na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni.
Grupa Ferro na rynku krajowym
W Polsce w omawianym okresie nasza sprzedaż wzrosła o 12% rok do roku, choć jest to rynek który – obok Czech – traktujemy jako dojrzały i stabilny. Jednak nawet w przypadku rynków, na których nasza pozycja jest już ugruntowana, staramy się jak najlepiej wykorzystywać swoje doświadczenie i w taki sposób formułować ofertę – zarówno pod kątem designu, jak i cennika – by być marką pierwszego wyboru dla klientów w naszym segmencie cenowym.
Przy wymagającym w dzisiejszych czasach otoczeniu biznesowym – niestabilnych kursach walut, rosnących cenach niektórych surowców i wynagrodzeniach – sporym wyzwaniem jest utrzymywanie marży brutto na satysfakcjonującym poziomie. Efekt naszych prac w tym zakresie – przy rosnącej sprzedaży i dyscyplinie kosztowej – przełożył się na osiągane marże – marża EBITDA za okres 1-3Q 2017 wzrosła o 0,8 p.proc. r/r, a marża netto o 2 p.proc.
Wyzwania rynkowe, z którymi borykamy się od kilku kwartałów, pozostają nadal aktualne, natomiast nasza dobra sytuacja płynnościowa i możliwość elastycznego kształtowania kapitału obrotowego pozwalają nam nieco skuteczniej zarządzać wspominanymi ryzykami.
A jak za granicą?
W 1-3Q 2017 sprzedaż zagraniczna odpowiadała za 61% przychodów Grupy.
Największym rynkiem zagranicznym są Czechy, z 25-proc. udziałem w łącznej sprzedaży. Jest to rynek dojrzały, ze stabilnym udziałem w sprzedaży Grupy – komentuje Aneta Raczek.
Numerem dwa jest rynek rumuński, odpowiadający już za 18% przychodów, a numer trzy to Słowacja ze stabilnym, blisko 9-proc. udziałem w sprzedaży. W okresie 1-3Q 2017 sprzedaż w Rumunii oraz sprzedaż w segmencie „pozostałe”, gdzie lokowany jest m.in. rynek węgierski, bułgarski oraz serbski, osiągnęły 20% dynamikę r/r. Te kraje nadal są dla Grupy rynkami relatywnie młodymi, gdzie stopniowo buduje ona swoją pozycję.
Wzrostowi przychodów Grupy sprzyjają również obserwowane tam korzystne tendencje w budownictwie. W 1-3Q 2017 miało miejsce umocnienie złotego w stosunku do walut funkcjonalnych na rynkach zagranicznych, co oznacza, że w tych właśnie walutach lokalnych przychody Grupy na poszczególnych rynkach zagranicznych wykazały nieco wyższą dynamikę.
Ekspansja Ferro
Nieustająco pracujemy nad dywersyfikacją geograficzną sprzedaży – nasze dwa główne kierunki ekspansji to kolejne kraje w Europie Południowo-Wschodniej, takie jak Bułgaria czy Serbia, oraz kraje bałtyckie. W tym roku utworzyliśmy tam struktury sprzedażowe i niedawno zaczęliśmy zaopatrywać lokalnych dystrybutorów. Docelowo na każdym rynku, gdzie jesteśmy obecni, chcielibyśmy osiągać zauważalną pozycję rynkową – optymalnie w pierwszej trójce.
fot. Grupa Ferro