Mimo trudnej koniunktury i napięć geopolitycznych tegoroczne targi Cersaie potwierdziły swoją pozycję. Pomiędzy 22 a 26 września odwiedziło je 94 577 osób (spadek o 0,8% r/r). Udział gości z Włoch wzrósł o 3% do 49 671, zaś frekwencja zagraniczna wyniosła 44 906 (-4,6% r/r), co stanowi 47,5% całości. Organizatorzy podkreślają, że na wynik wpłynęły strajki transportowe w pierwszym i ostatnim dniu wydarzenia.
42. edycja Cersaie wypełniła 16 hal o łącznej powierzchni 155 tys. m². Zaprezentowało się 627 wystawców: 343 producentów płytek ceramicznych, 98 firm z segmentu wyposażenia łazienek oraz 186 przedsiębiorstw związanych z montażem, surowcami i usługami pokrewnymi. Międzynarodowy charakter imprezy potwierdza obecność 243 zagranicznych wystawców (39% ogółu) z 29 krajów.
Atrakcyjność Cersaie pozwoliła wystawcom w pełni wykorzystać inwestycje – komentuje Augusto Ciarrocchi, przewodniczący Confindustria Ceramica. – Firmy były pod wrażeniem jakości spotkań z dystrybutorami, architektami, wykonawcami i przedstawicielami rynku nieruchomości. Jednocześnie branża mierzy się z wyzwaniami: nowymi taryfami importowymi, agresywnym dumpingiem części krajów oraz utratą konkurencyjności wynikającą z regulacji takich jak ETS. Te kwestie poruszaliśmy m.in. z ministrami Tommaso Foti i Adolfo Urso oraz przedstawicielami instytucji europejskich i regionalnych – dodał.
Cersaie umacnia pozycję Bolonii jako globalnego hubu przemysłu – mówi Gianpiero Calzolari, prezes BolognaFiere. – Sukces edycji 2025 pokazuje żywotność sektora i jego zdolność do generowania relacji, pomysłów i konkretnych szans rozwoju, mimo trudnego otoczenia gospodarczego.
Bogaty program wydarzeń towarzyszących Cersaie przyciągnął zarówno profesjonalistów, jak i młodych uczestników. Na wykład Elizabeth Diller przyszło 500 osób, a setki architektów wzięły udział w wydarzeniach cyklu Building, Dwelling, Thinking. Na targach kredytowało się 620 dziennikarzy (w tym 150 na Międzynarodowej Konferencji Prasowej), a w trakcie pięciu dni odbyło się 18 Press Café. Duże zainteresowanie wzbudziło Tiling Town. W Lekcji Odwróconej uczestniczyło 1 200 studentów, a w Career Day – 300. W ramach delegacji Cersaie Business, zorganizowanej przy współpracy MSZ i agencji ITA, do Bolonii przyjechało ponad 210 profesjonalistów z całego świata.
Kolejna edycja Cersaie odbędzie się w Bolonii w dniach 21–25 września 2026 r.