Tegoroczne targi Cevisama miały też kolejny powód do świętowania – razem z całą Walencją. Na jesieni jury World Design Organization (WDO) ogłosiło decyzję o wyznaczeniu tego miasta jako World Design Capital (Światowej Stolicy Designu) 2022. Dla hiszpańskiego ośrodka jest to niezwykła okazja pokazania światu potencjału lokalnego designu, projektantów i firm oraz zaangażowania instytucji, dzięki którym design jest narzędziem transformacji społecznej i rozwoju.
– Wybór Walencji jest nagrodą za kilkadziesiąt lat konsolidacji wyjątkowego i wartego podziwu sektora jakim jest branża projektowa w regionie Walencji. To jest historyczne! Dzisiejszy dzień stanowi punkt zwrotny we współczesnej historii wzornictwa w Hiszpanii, ponieważ po raz pierwszy nasze miasto stało się Światową Stolicą Designu. Kraina pełna kreatywnych ludzi, która była już podziwiana daleko poza granicami regionu, miała zawsze niską samoocenę. Walencja, a tym samym Castellón i Alicante – bez których sektora zawodowego i biznesowego walenckie wzornictwo nie byłoby tym, czym jest – osiągnęły dojrzałość w designie, którą będą mogły teraz zaprezentować reszcie świata – mówi Xavi Calvo, odpowiedzialny za kandydaturę Walencji.
Według nich za sukcesem projektu stoi zdolność do współpracy walenckich grup politycznych i rządów, profesjonalistów z zakresu projektowania graficznego, produktów, wnętrz i mody, a także architektów, ilustratorów i agentów reklamowych. To oni przyciągnęli prywatne firmy z różnych sektorów i wzbudzili zainteresowanie mediów lokalnych, krajowych i międzynarodowych – a nie tylko tych specjalizujących się w projektowaniu. Choć tytuł formalnie przyznano Walencji, to lokalni działacze chcą, by działania objęły cały region – w tym przemysł płytek w Castellón, przemysł obuwniczy w Alicante i turystykę we wszystkich trzech prowincjach.
Sukces Walencji w staraniach o ten tytuł był podkreślany też podczas targów Cevisama 2020.
Kandydatura Walencji, przygotowana wokół hasła „Śródziemnomorski projekt Walencji. Projekt dla zmiany, projekt dla zmysłów ” broni sposobu patrzenia, który bazuje na implikacjach geograficznych, ale także estetycznych, etycznych, filozoficznych i politycznych. Program przekrojowy kandydatury Valencia World Design Capital na 2022 r. obejmuje pełny harmonogram wydarzeń obejmujący wszystkie dyscypliny projektowania – od wzornictwa przemysłowego po projektowanie przestrzeni, nie wspominając o architekturze oraz projektowaniu usług i interfejsów. Celem przedsięwzięcia jest skoordynowanie programu z agendą kulturalną miasta, tak by walenckie życie kulturalne przeniknęło tematyką projektowania i by udało się to zagadnienie przybliżyć jak najbliżej społeczeństwu.
W 2022 roku na każdy miesiąc będzie wyznaczany temat promowany i omawiany poprzez cztery rodzaje wydarzeń: wystawy, kongresy, warsztaty i rozmowy. Nacisk zostanie położony na takie treści, jak projektowanie w obliczu zmian klimatu, projektowanie śródziemnomorskie, zaangażowanie designu na rzecz równości płci, historia projektowania, narracje oparte na projektowaniu, rozwój przemysłu oraz projektowanie i przyroda.
Walencja idzie w ślady innych World Design Capital, którymi były Turyn (Włochy) w 2008 r., Seul (Korea Południowa) w 2010 r., Helsinki (Finlandia) w 2012 r., Kapsztad (Republika Południowej Afryki) w 2014 r., Tajpej (Tajwan) w 2016 r., Miasto Meksyk w 2018 r. Lille (Francja) jest światową stolicą designu w tym roku.