POZNAJ TRENDY NA 2020 ROK
PATRON TRENDU
Personalizacja nie jest niczym nowym w łazience. Należy jednak do jednych z bardziej trwałych trendów, które wciąż znajdują dla siebie nowe pole zastosowania. Kreuje nie tylko oryginalne formy produktów zgodne z potrzebami indywidualnych użytkowników, ale także – a dziś może przede wszystkim – nowe funkcje zgodne z ich preferencjami.
Zwykło się mawiać, że świat jest globalną wioską. Wszystko w zasadzie jest blisko. Dzięki Netflixowi oglądamy te same seriale, a w sieciówkach kupujemy ubrania z tych samych kolekcji. Ma to oczywiście wiele cech pozytywnych, ale niektórym może być tu trochę ciasno. Nie dziwi zatem potrzeba wyróżnienia się, a przy okazji budowania wokół siebie przestrzeni takiej, na którą będziemy mieć w jak największym stopniu wpływ. Przestrzeni, której nie dostaniemy podanej na przysłowiowym talerzu.
Wszystkim według potrzeb
Personalizację w obrębie łazienki odczytywać trzeba dokładnie zgodnie z jej znaczeniem. Oznacza przestrzeń jak najdokładniej dopasowaną do potrzeb swoich użytkowników i oddającą ich cechy, styl życia. Dlatego producenci bardzo dbają o to, by ich oferta miała wartość dodaną – oprócz regularnych linii proponują opcje, które pozwalają na indywidualne zgranie ich produktów z oczekiwaniami klientów. Chyba najszersza propozycja tego typu dotyczy armatury i tworzenia oryginalnych kolorów jej powierzchni. Nie jest to prosta sprawa, bo uzyskanie trwałego wybarwienia innego niż chrom jest procesem długotrwałym i kosztownym. Ale widać w rezultacie opłacalnym, bo wiele marek proponuje takie rozwiązania. Armatura w czerwieni, żółtym, granacie, różowym złocie czy szczotkowanym brązie jest dziś opcją dostępną na wyciągnięcie ręki. Łatwiejszym od strony produkcyjnej, ale równie efektownym rozwiązaniem może być personalizacja baterii poprzez wybór zróżnicowanych uchwytów sterujących. Na przykład włoska marka Fantini oferuje armaturę Nice zaprojektowaną przez Matteo Thuna i Antonio Rodrigueza, która posiada wielobarwne szklane uchwyty. W zasadzie każdy z nich jest inny. Do palety zindywidualizowanych rozwiązań można dołożyć jeszcze szklane kabiny prysznicowe, na których wygrawerować można chociażby podobiznę ulubionego aktora…
Wszechstronna modułowość
Ta cecha wytwórczości człowieka jest dziś jedną z bardziej pożądanych w wielu aspektach. Pozwala tworzyć szybciej, taniej i – właśnie – zgodnie z potrzebami grup, dla których jest przeznaczona. W łazience modułowe meble proponowane są już od lat. Ich początki wiązały się głównie z mobilnymi kubikami, które dowolnie można było układać i przesuwać. Dziś to bardziej zaawansowane opcje, które pozwalają na zestawianie ze sobą szafek ze zróżnicowanych materiałów, wyposażonych w różne funkcje czy dobór do nich zindywidualizowanych opcji blatów. Personalizacja jest główną ideą ich powstania. Kolejną jest z pewnością możliwość skorzystania dzięki modułowości z tych samych mebli w przypadku miejsca zamieszkania. Jest to zgodne zarówno z filozofią zmniejszenia poziomu konsumpcji, jak i less waste.
Wielu użytkowników – jedno urządzenie
Personalizacja ma jeszcze jeden wymiar. Wiąże się on bezpośrednio z wykorzystaniem technologii oraz przekonaniem o tym, że pomimo użytkowania danego urządzenia przez wiele osób każdy może korzystać z niego w preferowany sposób. Tak używa się np. z zaawansowane rozwiązania prysznicowe. Te potrafią już zapamiętywać wybrane ustawienia konkretnego użytkownika i przygotować kąpiel dokładnie taką, jakiej potrzebuje – z odpowiednim scenariuszem natrysku i gry świateł czy zapachu. Podobnie działają coraz popularniejsze toalety myjące. One także potrafią zapamiętać preferowane przez użytkownika ustawienia np. temperatury wody czy rodzaju strumienia myjącego i zaserwować mu pielęgnację tylko w wybranym zakresie. Rozwiązaniem, które idealnie wpisuje się w realizację indywidualnych potrzeb użytkowników są stelaże podtynkowe do WC lub umywalek pozwalające na regulację wysokości zawieszenia tych urządzeń. Dzięki temu bezproblemowo skorzystać mogą z nich np. dzieci, jak i osoby dorosłe.
Personalizacja ma w sobie to coś, co pozwala nam mieć poczucie współtworzenia danego przedmiotu czy wnętrza. Dzięki temu bardziej się do niego przywiązujemy, a tym samym obdarzamy większym szacunkiem. I oto chyba chodzi – przecież rzeczy także kreują wartości.