„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu” to już 14. edycją raportu firmy KPMG. Analizie poddano grupę nabywców dóbr luksusowych w Polsce i ich sytuację finansową w 2022 roku, a także dynamikę i strukturę rynku w Polsce w 2023 roku. W raporcie podjęto próbę przybliżenia nowego oblicza luksusu poprzez przedstawienie światowych trendów konsumenckich i prognoz na przyszłość z tym związanych.
Wg raportu, w Polsce każdego roku przybywa osób, które można identyfikować jako potencjalnych nabywców dóbr luksusowych. Grupę tę stanowią podatnicy o odpowiednio wysokich dochodach. W 2022 roku na skutek realizowanych reform, ustawodawca podwyższył drugi próg podatkowy, podnosząc go do poziomu 120 tys. zł brutto dochodu w skali roku.
Liczba Polaków osiągających miesięczne dochody przewyższające 10 tys. zł brutto wrosła i w 2022 roku liczyła 1,5 mln osób. Ich zarobki osiągnęły wartość niemalże 376 mld zł. Chociaż łączne zarobki tych osób w 2022 roku w Polsce wzrosły o 9,6% porównując z poprzednim rokiem, to zmniejszyły się zarobki osób, które wówczas zarabiały przynajmniej 20 tys. zł brutto miesięcznie.
Oprócz odnotowanych spadków zarobków najbogatszych Polaków, zauważalne jest także zmniejszenie wartości posiadanego przez nich majątku. Aktywa netto powyżej 1 mln dolarów amerykańskich posiadało w 2022 roku niecałe 90 tys. osób, co stanowi około 10% mniej niż w poprzednim roku. Ta sytuacja z pewnością wiąże się ze spowolnieniem gospodarczym, w tym wysoką inflacją, która według danych GUS w 2022 roku wynosiła aż 14,4%, a w 2023 roku 11,4%. Na wynik z 2022 roku ma też wpływ aprecjacja dolara amerykańskiego w stosunku do złotego, a spadek wartości majątku Polaków wpisuje się w światowe trendy.
Dane dotyczące rynku dóbr luksusowych w Polsce jednoznacznie wskazują, że trudne czasy pod kątem gospodarczym i geopolitycznym nie wpłynęły negatywnie na jego wartość, którą szacuje się na 42,4 mld zł w 2023 roku. Oznacza to wzrost wartości o 12,2% w porównaniu z rokiem poprzednim (według zaktualizowanych danych za 2022 rok). Największą dynamiką wzrostu wartości w 2023 roku charakteryzowały się segmenty luksusowych usług hotelarskich i SPA oraz luksusowych alkoholi.
Cyfrowe oblicze luksusu
Digitalizacja odgrywa coraz ważniejszą rolę w przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów. Marki luksusowe coraz częściej korzystają z narzędzi cyfrowych, aby wykreować wirtualne doświadczenia, które odzwierciedlają wyrafinowanie i ekskluzywność, kojarzone ściśle z luksusem. Od rozbudowanych wizualnie stron internetowych, po angażujące wydarzenia wirtualne – marki wykorzystują platformy online, aby zrobić wrażenie na swojej wymagającej klienteli.
Sektor dóbr luksusowych będzie nadal ewoluował cyfrowo, wykorzystując technologię do doskonalenia obsługi klienta. Przewiduje się, że rzeczywistość rozszerzona i wirtualna, a także sztuczna inteligencja odegrają klucz ową rolę w dostarczaniu fascynujących doświadczeń związanych z zakupami online oraz personalizacji relacji między firmą a konsumentem.
Coraz bardziej popularne stają się także prywatne przestrzenie handlowe, całodobowa obsługa klienta za pomocą czatbota, czy cyfrowe usługi concierge. Jak wskazują dane Statista do 2025 roku na wet do 25% sprzedaży dóbr luksusowych będzie realizowane za pośrednictwem kanałów online. W Chinach zyskują na popularności luksusowe wydarzenia na żywo transmitowane online, takie jak pokazy mody, wirtualne wycieczki po flagowych sklepach marek, czy możliwość zdalnych konsultacji z wizażystami i ekspertami kosmetycznymi.
Czego szukają konsumenci?
Konsumenci na rynku dóbr luksusowych coraz bardziej zwracają uwagę na tzw. „dobra oparte na doświadczeniu” (ang. experience-based goods). Wyłączne posiadanie luksusowych przedmiotów może okazać się nie wystarczające. W dążeniu do tworzenia niezapomnianych chwil potencjalni klienci będą kierować swoją uwagę w stronę doświadczeń.
Oczekując niezapomnianych przeżyć, będą skoncentrowani na wyjątkowych podróżach, uczestnictwie w unikatowych wydarzeniach kulturalnych, a także ekskluzywnych spotkaniach tematycznych. Sklepy „monobrandowe” stają się głównym kanałem dystrybucji. Sprzyja temu rosnąca rola fizycznych doświadczeń i obsługi klienta w sprzedaży. Wzrastająca digitalizacja powoduje scalanie się doznań fizycznych i cyfrowych, co wymaga od marek zapewniania doskonałości na każdym etapie interakcji z klientem.
Nowa generacja
Wchodzący na rynek konsumenci z pokolenia Z stawiają przed producentami luksusowych marek nowe wyzwania. Branża musi funkcjonować w coraz mocniej złożonej mieszance pokoleniowej swoich klientów.
Pokolenia X i Y osiągają teraz szczytowe dochody, reprezentując większość konsumentów luksusowych i odpowiadając za kluczową pulę wzrostu dochodów w najbliższej przyszłości. Jednakże pokolenie Z zaczyna dość wyraźnie zaznaczać swoją obecność na rynku – według danych Euromonitor International do 2030 roku może ono odpowiadać nawet za 30% zakupów na rynku dóbr luksusowych i będzie grupą, z którą marki luksusowe będą musiały się liczyć.
Siła pokolenia Z wynika z faktu, że stoi ono na czele zmian społecznych i kulturowych. Charakterystyczne dla młodszej części społeczeństw jest poszukiwanie sensu w celu zdefiniowania tego, co najważniejsze i przejście w stronę bardziej „celowych” zakupów, podkreślających „przeżyte doświadczenia” i troskę o środowisko. Marki luksusowe będą musiały odpowiednio zaadresować ich potrzeby w przyszłości.
Źródło: raport KPMG “Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu. Edycja 2024”