To był jeden z bardziej inspirujących projektów, które widzieliśmy na ISH 2023. Zaskoczył nas przemyślanymi w szczegółach rozwiązaniami technologicznymi, ale także designem. I nie był to po prostu nowy pomysł na podanie w inny sposób tej samej funkcji – w projekcie Green Vision stworzonym wspólnie przez Hansgrohe i studio PHOENIX wszystko uzasadnione było konkretną ideą. Ideą oszczędności wody i energii.
90% mniej wody, 90% mniej energii, a tym samym 90% mniej emisji CO2 w łazience – taki rezultat po ponad dwóch latach wspólnej pracy udało się osiągnąć innowatorom z Hansgrohe i PHOENIX. Green Vision to pomysł na prawdopodobnie najbardziej zrównoważoną łazienkę świata, która praktycznie nie wymaga użycia wody. Zaproponowana koncepcja wykracza daleko poza znaną nam już trójkę: reduce-reuse-recycle. W zamyśle twórców chodzi o kolejne “re-“, ale tym razem jest to rethink. Oznacza ono radykalne przemyślenie koncepcji higieny osobistej, a także potrzeby odpoczynku umysłowego i fizycznego.
Dwa bieguny
W projekcie Green Vision niezwykle ważne pozostają kwestie takie, jak oszczędność zużycia wody i energii w łazience, a także odzyskiwanie wody. Z drugiej strony chodzi w nim również o perspektywę użytkownika. Bardzo często indywidualne potrzeby związane z wellnessowym odpoczynkiem w łazience pozostają w sprzeczności z rosnącą potrzebą oszczędzania wody. Dlatego twórcy projektu zaproponowali oddzielenie strefy higieny i strefy odnowy ciała. Green Vision składa się z dwóch przestrzeni: BASE, czyli innowacyjnej platformy do higieny osobistej i SPHERE – przestrzeni do odpoczynku fizycznego i umysłowego.
Wspólny ekosystem
Na platformie BASE znajdziemy prysznic o pojemności 10 litrów z wodą o neutralnym pH 5,5. Taki zabieg umożliwia kąpiel praktycznie bez użycia szamponu czy żelu pod prysznic. Użytkownik zawsze wie, ile wody pozostało do kąpieli: im ciemniejsze światło w prysznicu nad głową, tym bliższy jest osiągnięciu limitu. Woda z prysznica jest zbierana i wykorzystywana do spłukiwania toalety. Umywalka, a raczej wizjonerska stacja mycia się, posiada trzy rodzaje strumienia: niepodgrzewany w formie rozproszonej mgiełki do mycia rąk i twarzy (tylko 0,4 l/min), podgrzewany o stałej temperaturze 38C (1,6 l/min) i niepodgrzewany jednostrumieniowy. Wybrany rodzaj strumienia uruchamia się przez dotknięcie czujnika na zawieszonym nad misą umywalki łuku. Wypływ wody automatycznie zatrzymuje się, gdy zabieramy ręce spod dyszy. Znajdująca się na platformie toaleta posiada możliwość oddzielania moczu od cząstek stałych, co ogranicza liczbę spłukiwań. Dzięki posiadanej funkcji bidetu nie wymaga ponadto używania papieru toaletowego, co znacząco przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2.
W przestrzeni SPHERE dominuje fotel z elastyczną kopułą. Wystarczy wygodnie się położyć i opuścić kopułę. Poprzez współdziałanie światła, dźwięków i ciepłej pary wodnej nasączonej olejkami eterycznymi, możliwa jest głęboka relaksacja. Wszystko przy minimalnym zużyciu wody i energii, a co za tym idzie, mniejszej emisji CO2.
Projekt na miarę czasów
Green Vision to studium koncepcyjne, które ma potencjał stać się rzeczywistością. W marcu tego roku zaprezentowane zostało podczas New York Water Week. Techniczne innowacje poszczególnych modułów są już wdrażane w produktach Axor i hansgrohe. Inne elementy pozostają fikcją – głównie z powodu istniejących przepisów prawnych. Miejmy jednk nadzieję, że z rozwiązań dostępnych w ramach projektu Green Vision już niedługo będziemy mogli korzystać z wyboru, a nie z konieczności.
Fot. Hansgrohe SE